Nika Vajnhandl | 18. 3. 2022, 11:39
Bomo že to sezono lažje prišli do izpita za motor?
Ste si vedno želeli voziti motor, pa so vam željo zameglili neživljenjski pogoji, ki jih avtošole zahtevajo za pridobitev izpita?
Obeta se vse lepše vreme, s tem pa se tudi začenja motoristična sezona. Vlada pa že razpravlja o novem zakonu, ki bi omogočil veliko lažjo pot do izpita za motor.
Od marca lani je v Sloveniji mogoče z vozniškim dovoljenjem B kategorije voziti tudi skuterje oziroma motorna kolesa s prostornino motorja do 125 kubičnih centimetrov.
Z motornim kolesom? Planet bo vam hvaležen
Takšna ureditev se je v nekaterih evropskih (in drugih) državah namreč že izkazala za smiselno, predvsem z vidika, da so ta prevozna sredstva, zaradi učinkovitosti, okretnosti in cenovne dostopnosti, delno ali v celoti nadomestila osebne avtomobile pri zagotavljanju osebne mobilnosti.
Še zlasti v večjih mestih, ki jih pestijo gost promet, zastoji in pomanjkanje parkirnih mest, lahko njihova bolj množična uporaba zmanjša število osebnih avtomobilov na cestah, s tem pa tudi gnečo. Ta prevozna sredstva so v primerjavi z osebnimi avtomobili tudi bolj prijazna do okolja.
Dolga pot do izpita
Pri nas je treba po sedaj veljavni ureditvi za vožnjo motornih koles do 125 kubičnih centimetrov pridobiti vozniško dovoljenje A1 kategorije, kar pomeni, da morajo tudi vozniki, ki so že pridobili vozniško dovoljenje B kategorije, še enkrat v šolo vožnje in tako na teoretičnem kot praktičnem izpitu pridobiti vozniško dovoljenje A1 kategorije.
V AMZS ocenjujejo, da je takšna ureditev pridobitve vozniškega dovoljenja A1 kategorije, predvsem za tiste voznike, ki že imajo vozniško dovoljenje B kategorije, neživljenjska, in da takšni pogoji za vožnjo marsikaterega voznika odvrnejo od nakupa in uporabe tovrstnih motornih koles.
Vlada podala predlog
Konec minulega leta je vlada sprejela predlog zakonodajnih sprememb, ki naj bi ga letos obravnaval državni zbor. Zakonodajni predlog sicer "ponuja" dve možnosti:
- Prva možnost je pridobitev vozniškega dovoljenja kategorije A1, pri čemer mora kandidat najprej opraviti zdravniški pregled za vozniško, nato pa teoretični izpit, za katerega se sicer lahko samoizobražuje, torej se mu ni treba udeležiti tečaja cestno prometnih predpisov. Po uspešno opravljenem teoretičnem izpitu pa mora opraviti najmanj sedem ur vožnje in na koncu še praktični izpit. Po uspešno opravljeni praktični izpitni vožnji bo kandidat pridobil vozniško dovoljenje kategorije A1, s katerim bo lahko vozil motocikel s prostornino do 125 kubičnih centimetrov tako v Sloveniji kot v tujini.
- Druga možnost pa je, da kandidat v šoli vožnje opravi najmanj šest ur praktične vožnje, kar dokaže z vpisanimi urami v evidenčnem kartonu vožnje, na podlagi česar mu upravna enota v vozniško dovoljenje vpiše ustrezno kodo z označeno pravico do vožnje motociklov s prostornino do 125 kubičnih centimetrov. A v tem primeru smejo vozniki motocikle s prostornino do 125 kubičnih centimetrov voziti le na območju Republike Slovenije. Pri tej možnosti torej kandidatu ni treba opraviti niti teoretičnega niti praktičnega dela vozniškega izpita.
Če povzamemo:
A1 vozniško dovoljenje za vožnjo motornega kolesa s prostornino do 125 kubičnih centimetrov:
- veljavno vozniško dovoljenje B kategorije (ni voznik začetnik)
- zdravniški pregled
- pridobitev evidenčnega kartona (vpis v šoli vožnje)
- opravljen izpit iz teorije pri Javni agenciji Republike Slovenije za varnost prometa, pri čemer se kandidatu ni treba udeležiti tečaja cestno prometnih predpisov v šoli vožnje
- najmanj sedem ur praktičnega usposabljanja
- izpitna vožnja
- vpis kategorije A1 na upravni enoti
Vpis administrativne kode za možnost vožnje motornega kolesa s prostornino do 125 kubičnih centimetrov:
- veljavno vozniško dovoljenje B kategorije (ni voznik začetnik)
- pridobitev evidenčnega kartona (vpis v šoli vožnje)
- najmanj šest ur praktičnega usposabljanja
- na upravni enoti vpis administrativne kode A1
- velja samo na območju Republike Slovenije
Poudarjamo, da je vse navedeno šele zakonodajni predlog, ki ga morajo še potrditi poslanci državnega zbora. Natančnejše pojasnilo, kaj bodo zakonodajne spremembe pomenile za voznike in voznice, bo torej mogoče javnosti predstaviti šele po sprejetju zakonodajnega predloga v državnem zboru oziroma ko bodo te spremembe po objavi v Uradnem listu Republike Slovenije začele veljati.
Ali bo zaradi manjšega števila ur praktične vožnje prihajalo do več nesreč?
To vprašanje smo naslovili na AMZS. Za Metropolitan so pojasnili: "Treba je razumeti, da gre za najmanjše zahtevano število ur. Prepričani smo, da bodo učitelji šol vožnje znali oceniti, pri kom zadošča minimalno število ur in kdo jih za varno udeležbo v prometu potrebuje več."
Novo na Metroplay: Nuša Lesar o najlepšem letu svojega življenja, materinstvu in delu voditeljice