"Slovenija ni velika. Kam se ti mudi?" je le eno od sporočil, ki se pojavljajo na portalih slovenskih avtocest in so marsikomu polepšali trenutek. Zanimalo nas je, kakšna je oseba, ki nosi v sebi toliko kreativne energije za širjenje pozitive na cesti.
Se sprašujete, kdo je tisti, ki se spomni vsebine sporočil, ki nas nagovarjajo med vožnjo na avtocesti? Ta so zmeraj bolj izvirna in srčna.
Preverili smo, kdo je tista ekipa sodelavk in sodelavcev družbe DARS, ki skrbi, da nam je tudi med vožnjo toplo pri srcu. Za Metropolitan so razkrili, kako so prišli na to idejo.
Kdo stoji za sporočilci?
"Dejstvo je, da gre za skupinsko delo in skupni napor sodelavk in sodelavcev družbe DARS," razložijo.
DARS že vrsto let sodeluje v kampanjah prometne varnosti, ki jih koordinira Agencija za varnost prometa. Na elektronskih portalih so objavljali vedno ista sporočila o prometni varnosti, kot so na primer "Ne pij, ko voziš", "Prilagodite hitrost" ali "Vozite previdno".
"Opazili smo, da so bila takšna sporočila pogosto spregledana. O tem smo se sodelavci službe za komuniciranje pogovarjali tudi s predsednikom naše uprave, ki nas tudi sicer ob vsaki priložnosti vzpodbuja, da se čim bolj približamo našim uporabnikom," z DARS razložijo, da so se odločili za preprost poskus – običajna, morda za marsikoga suhoparna ali pretirano uradna sporočila so nadomestili z bolj sproščenimi, s takšnimi, ki vzbujajo pozitivna čustva.
Napisi se izmenjujejo v slovenščini in angleščini, saj se po naših avtocestah vozi veliko število tujcev, pojasnijo.
Med tako imenovanimi inovativnimi sporočili so bili prvi napisi za letošnje valentinovo.
Kakšni so bili občutki, ko je ekipa, ki se skriva za to idejo, prvič videla sporočila na avtocesti?
Gotovo se vsak dobro počuti, ko na lastne oči zagleda, da se je neka ideja, v katero je vložil trud, uresničila v praksi. Tudi ekipa razloži, da je bilo tako: "Med sodelavci smo si že prvi dan pošiljali fotografije portalov, ki smo jih opazili."
Priznajo pa, da so bili vsi precej negotovi glede tega, ali bodo vozniki nove napise sploh opazili in kakšen bo odziv nanje.
A skrb je bila več kot zaman. Na družbenih omrežjih lahko vidimo mnoge objave, ki sporočila na slovenskih avtocestah pozdravljajo.
Temu je prikimala tudi ekipa: "Pričakovali smo sicer več pozitivnih odzivov, vendar si nismo niti v sanjah mislili, da bomo dobili toliko pozitivnih odzivov domačih in tujih uporabnikov avtocest, ne le na družbenih omrežjih, ampak tudi po telefonu, elektronski pošti in prek naših prijateljev in znancev."
https://www.metropolitan.si/odnosi/dr-lucija-mulej-ne-govorijo-le-besede-veliko-vec-pove-pogled/
"Pozitiven odziv nam veliko pomeni. Še posebej veliko nam pomeni to, da je precej uporabnikov zapisalo, da so se jih ta sporočila dotaknila in da so jim hkrati tudi dala misliti in da so veliko boljša od raznih groženj. Tako da se je tudi v tem primeru potrdilo, da lepa beseda lepo mesto najde," dodajo.
Kakšna sporočila smo že lahko videli?
Vsaka serija sporočil je povezana z določeno temo.
Pomisleki?
Ekipo smo vprašali, ali so se z idejo vsi strinjali, ali so naleteli na skeptike? Za Metropolitan so odgovorili: "V naši ekipi sicer ni bilo skeptikov, so pa bili posamezni skeptiki znotraj naše družbe, v nekaterih drugih oddelkih. Njihov glavni pomislek je bil predvsem ta, da bi lahko sporočila motila pozornost voznikov." Ta pomislek so upoštevali, saj lahko opazimo, da izbirajo sporočila, ki so karseda kratka in lahko razumljiva.
"Prav tako smo se izognili sporočilom, ki bi grozila, šokirala, zbujala strah ali izpostavljala negativne posledice določenih ravnanj, saj nismo želeli vznemirjati voznikov, ampak jih na prijazen način spodbuditi k varni vožnji," dodajajo.
Pot do izvedbe
Zagotovo vas zanima, kakšna je pot od ideje do besedila na dejanskem panoju nad avtocesto? "Najdlje časa traja kreativni del," je ekipa jasna.
Podobne zapise na avtocestnih portalih lahko občasno opazimo tudi v nekaterih drugih državah, pogosteje kot v Evropi se jih sicer poslužujejo v Združenih državah Amerike.
Povedo, da kdaj preučijo oziroma smiselno povzamejo tudi različice iz tujine, nekatere pa sestavijo povsem sami: "Najprej raziščemo kampanje in slogane, ki so se na posamezno temo že uporabljali v preteklosti, tako v Sloveniji kot drugih državah sveta. Nekatere najdemo na takšen način – takšen primer je tudi slogan 'Nekdo te ima rad. Vozi varno', ki so ga doslej uporabili že v več državah."
Tako so večino sporočil v podobni obliki že nekje uporabili. "Pri več kot treh desetletjih kampanj na temo prometne varnosti je težko sestaviti nekaj stoodstotno izvirnega, na kar ni še nihče nikoli pomislil. To tudi ni bil naš namen," razložijo, da je njihov namen preprosto poiskati najboljša sporočila, oziroma takšna, ki bodo najbolj učinkovita.
https://www.metropolitan.si/zdravje/dobre-inovacije-so-vedno-odgovor-na-potrebe-vsakdanjih-ljudi/
"Čisto naša sporočila"
Razložijo, da različni slogani pogosto sprožijo nove asociacije in hitro pridejo tudi do svojih kreativnih rešitev. Tako so uporabili tudi takšna sporočila, ki so "čisto njihova", kot se pohvalijo.
Med njimi so na primer sporočila 'S tabo je svet lepši. Vozi previdno.', 'Divji v srcu. Previden na poti.', 'Ne čakaj na maj. Pripni se zdaj.', 'Črni pas brez treninga. Samo pripneš ga.'
Kot že omenjeno, pa izhajajo iz tega, da se izogibajo negativnim sporočilom. Nekatere raziskave ugotavljajo, da takšna sporočila niti niso učinkovita pri spreminjanju vedenjskih vzorcev. Veliko bolje se obnesejo sporočila, ki zbujajo pozitivna čustva, ki nasmejejo, vsebujejo pametno igro besed ali ki izpostavljajo koristi določenih ravnanj.
Izbira med množico idej
"Iz množice sporočil se naredi ožji izbor, ki ga potem testiramo znotraj hiše med sodelavkami in sodelavci. Raje kot vprašanje, kateri so jim najbolj všeč, jih vprašamo, kateri jim niso oziroma kateri bi jih najbolj zmotili, če bi jih zagledali nad avtocesto. Običajno se iz takšnega nabora izkristalizirajo tri ali štiri sporočila, ki se večini zdijo najbolj sprejemljiva," razložijo zanimivo taktiko.
Pri akciji Hitrost pa je bilo takšnih sporočil več, zato so za pomoč pri izboru zaprosili sledilce na Facebooku.
Razložijo, da ko končna sporočila potrdi uprava DARS, jih vodja upravljanja prometa in prometne varnosti posreduje sodelavcem v nadzornih centrih, ki naredijo izbor elektronskih portalov, na katerih se bodo sporočila prikazovala. "Od potrditve do izvedbe se stvari kar hitro odvijejo," zaključijo.
Zakaj inovativnega sporočila ne vidimo vedno?
Elektronske table so v prvi vrsti namenjene vodenju prometa. Priložnostne vsebine na temo prometne varnosti imajo na njih najnižjo prioriteto prikazovanja in se jih prikazuje le za določen čas, praviloma zgolj nekaj dni.
Če nadzornik prometa oceni, da gre na odseku, kjer so nameščene elektronske table, za potencialno nevarnost, se vedno prioritetno obvešča o tej nevarnosti – na primer o nesreči ali drugem izrednem dogodku, megli, zastoju. Pojasnijo, da se po koncu nevarnosti znova lahko objavi priložnostna vsebina.
Prvi elektronski portali so bili na naših avtocestah postavljeni v letu 2004. Danes jih imamo na celotnem avtocestnem omrežju že 150, priložnostna vsebina se prikazuje praviloma na največ 20 portalih, razkrijejo.
https://www.metropolitan.si/novice/to-je-8-najbolj-inovativnih-zivil-leta-2021-v-sloveniji/
Kakšna sporočila bomo lahko videli v prihodnje?
Ekipo smo povprašali po načrtih za prihodnost:
"V prihodnosti načrtujemo tudi sporočila na teme alkohola, varnostne razdalje, uporabe mobilnih naprav, nepozorne vožnje, vozniškega bontona in podobno."
Za Metropolitan pa so razkrili tudi, da razmišljajo, da bi pripravili javni natečaj za napise in h kreativnim predlogom pozvali širšo javnost.
Novo na Metroplay: "Prebivalec Sardinije in prebivalec Ljubljane se razlikujeta v tisoče stvareh" | Leon Bedrač, 3. del