15. 4. 2008, 13:10 | Vir: Playboy
Kdo vam kroji podobo (in usodo)?
Playboy skozi obleke, ki jih krojijo za vas, predstavlja nekaj slovenskih modnih ustvarjalcev.
Prodorni in kreativni, umetniško navdahnjeni, a hkrati strogo poslovni. Samostojni ali pod okriljem nekoga s sukancem in škarjami oblikujejo zunanjo podobo Slovencev in Slovenk. Zavedajo se, da je prežvečena fraza »obleka ne naredi človeka« že davno preživeta – s kosom mojstrsko ukrojenega blaga si lahko nadenete novi jaz in spremenite razpoloženje!
Modne oblikovalke in oblikovalci Uroš Belantič (Studio Oktober), Marta Vodeb (Butik Vodeb), Jolanda Thaler (Butik Thaler), Tamara Juvan (Labod) in Andreja Bele (Mura), o katerih in namesto katerih praviloma govorijo njihove kreacije, so tokrat razkrili, kaj jih je pripeljalo na to poklicno pot, in posebej za bralce Playboya naznanili nekaj smernic za moško modo letošnjega poletja! Dovolite, da vam guruji slovenske modne scene skrojijo sanjsko podobo!
Studio Oktober – Uroš Belantič
Z drobno postavo in asketskim videzom je prej neopazen kot izstopajoč, a zaradi svoje drugačnosti karizmatičen. Tako kot njegove kreacije. Petindvajsetletni Uroš Belantič je s Studiem Oktober, ki sta ga leta 2001 ustanovila skupaj z Valterjem Kobalom (sedež podjetja je na Kersnikovi 1 v Ljubljani), prvi silovit medijski preboj doživel, ko je Sestre oblekel v stevardese za nastop na lanski EMI in Evroviziji, na letošnji podelitvi viktorjev pa je v frak odel pevca Murata in Josa.
Potem ko je Uroš svoj prirojeni dar za estetiko in oblikovanje razvil in dovršil tudi v tujini – šolal se je na Dunaju pri profesorju Helmutu Langu in v Parizu pri Jeanu Charlesu de Castelbajacu – je v Sloveniji začel oblikovati žensko kolekcijo za butik Vodeb in sodeloval kot kostumograf v številnih odmevnih gledaliških, plesnih in filmskih projektih. Od lani se posebej posveča oblikovanju lastne kolekcije Oktober.
In kaj bo Studio Oktober ponudil moškim v prihajajoči sezoni? »Predvsem frake in smokinge ter klasične temne poslovne obleke, ki pa se jih lahko kombinira tudi z manj formalnimi kosi. Med barvami bo prevladovala črna v kombinaciji z modro, rjavo ali zeleno, ob telesu krojeni suknjiči se bodo zapenjali z enim ali dvema gumboma.« H klasični poslovni obleki svetujejo tanko kravato v črni barvi ali z letos priljubljenim t. i. retro vzorcem sodobnih barv, pod suknjičem pa srajco oziroma bolj ležerno majico ali pulover, odvisno od priložnosti.
Pri izbiri čevljev naj se moški v kombinaciji s poslovno obleko raje držijo večne klasike v črni ali kavno rjavi barvi, kakor da slepo sledijo modnim trendom. Ženska in moška oblačila Oktober so iz vrhunskih italijanskih tkanin, sodobno oblikovana, poudarek je na detajlih. Ženska kolekcija je naprodaj v trgovini, moška oblačila (obleka stane od 150 tisoč tolarjev dalje) pa za zdaj izdelujejo predvsem po meri.
Labod – Tamara Juvan
Tamara Juvan od nekdaj uspešno združuje poslovno žilico z umetniškim ustvarjanjem. Že kot 12-letnica je poslala na natečaj za mlade kreatorje beograjske modne revije BAZAR skico svoje obleke in osvojila prvo nagrado. Obleko so ji sešili, jo prišli slikat v Novo mesto in napisali o tem reportažo. Po koncu študija oblikovanja na tekstilni fakulteti je postala vodja tržnega komuniciranja in bila ena izmed oblikovalk blagovne znamke Teens v tovarni Novoteks.
Leta 1996 je prišla v Labod, kjer je oblikovala program moških srajc in športni program, a se je njeno delovanje spet razširilo na tržne komunikacije – v Labodu že tretje leto vodi marketing in razvoj in je tudi kreativna direktorica. Tamara Juvan, ki je na beograjskem modnem sejmu leta 2002 dobila zlato košuto za kolekcijo moških suknjičev, pravi, da se v svet moških poslovnih oblek vriva »casual« nota – ohlapnejše linije, bolj obla ramena, širše hlačnice, daljše fazone pri suknjičih … In kaj moda zapoveduje moškemu za toplejši del leta?
»Naravne materiale in naravne barve – obleka iz finega bombaža ali lanene mešanice v svetlo peščenih, oker ali rjasto rjavih tonih in letos v priljubljeni vojaški zeleni je zakon.«
Kupci v Labodu, kjer so cene oblek od 56 do 70 tisoč tolarjev, največ povprašujejo po oblekah bež barve ali v svetlejših, naravnih tonih in po suknjičih, ki se zapenjajo na tri gumbe in so postali klasika. Glede na to, da so srajce od nekdaj bile in bodo jedro Labodove ponudbe, bi bil skorajda greh ne izbrati ene izmed njihovih – Juvanova priporoča belo s črtami, tradicionalno izdelano, ki se jo lahko nosi tako poslovno kot sproščeno (lahko tudi namerno zmečkano, z letos modernim odpetim ovratnikom in ogrlico iz školjk ali z diskretnim obeskom okrog vratu).
Mura – Andreja Bele
Ker si je od nekdaj želela biti oblikovalka (kot osnovnošolka je risala skice oblačil in jih pošiljala na revijo ELLE in zagrebško revijo Svijet, kjer so jih nekajkrat objavili), se je po končani tekstilni fakulteti zaposlila v Muri, ki ji je zvesta že 27 let! Začela je kot oblikovalka moških srajc (in pozneje tudi drugih oblačil) in ženskih bluz.
Dobitnica nagrade zlati zmaj na ljubljanskem Sejmu mode za kolekcijo ženskih bluz leta 1977 in zlate košute leta 2002 na Sejmu mode v Beogradu za moška oblačila je imela čast poskrbeti za oblačila Josipa Broza Tita in Staneta Dolanca, pozneje za Milana Kučana, Dimitrija Rupla, Lojzeta Peterleta ... In kaj je Andreja Bele s sodelavci zasnovala za moške to poletje? V mislih so imeli zrelega poslovnega moškega, ki ceni kakovostna oblačila, v katerih se želi dobro počutiti.
Moška moda: modele, tkanine in barve oblek zaokrožuje ponudba srajc in kravat, da lahko potrošniki izbirajo oblačila po lastni podobi in individualni potrebi ter jih poljubno kombinirajo. Murina oblačila za moške sodijo v srednji oziroma višji cenovni razred (od 35 do 80 tisoč tolarjev, kolikor stanejo oblačila iz linije Mura Carniolus, namenjena zahtevnejšim kupcem).
Med tkaninami, ki dajejo po besedah Beletove Murinim oblačilom prepoznavno imenitnost in prefinjenost, letos prevladujejo kakovostne volne, pogosto v mešanici s svilo in z lanom, vzorci so nežni in nevpadljivi ali le tanke črte, klasično moško obleko (z zapenjanjem na dva ali tri gumbe) pa enakovredno nadomešča suknjič s hlačami, pri čemer blazer spet postaja pravilo. Srajco lahko v manj formalnih priložnostih zamenjamo z majico in kravato z ovratno rutico ali metuljčkom.
Butik Thaler – Jolanda Thaler
Celjanka Jolanda Thaler je že kot najstnica začutila, da želi oblikovati oblačila, a je svojo pot v svet mode začela s tem, da je obleke nosila – bila je manekenka za žal že pokojno celjsko kreatorko Stašo Gorenšek, a je s prodornostjo, samodisciplino in trmastim vztrajanjem pri doseganju zastavljenega cilja že kmalu za tem oblikovala lastno blagovno znamko in dosegala velike uspehe z oblikovanjem kolekcij za modne revije.
Thalerjevi – proglašena je bila tudi za Celjanko leta 2000 – se najboljše zamisli porajajo ponoči, ko se vse umiri in je lahko sama s svojimi mislimi, čeprav se ji velikokrat utrne nova ideja tudi na ulici, med pogovorom ali branjem knjige. Zasebno posega po oblačilih, ki so izključno iz naravnih materialov (posebno naravna svila!) in lahko tudi zelo pisanih barv. »Sanjam v barvah,« pravi zase, »in ne morem se pohvaliti z nošenjem oblačil črne barve kot večina kreatorjev.«
»Oblačila so edini vidni izraz nekega obdobja. Z njihovim ustvarjanjem pa želim ustaviti čas,« pravi Thalerjeva, ki si je od nekdaj želela oblikovati oblačila za samozavestne ljudi, ki želijo biti urejeni in hkrati drugačni. V butiku Thaler vam naredijo moško obleko, za katero boste odšteli od 50 do 100 tisoč tolarjev. Pa se po mnenju Thalerjeve slovenski moški znajo obleči?
»Čeprav nekateri že poskušajo biti izvirnejši in nenavadni, jih večina še vedno prisega na klasiko – obleke v sivi, črni in bež barvi. Izogibajo se drznejših barv in materialov, ki so videti kot pomečkana tkanina. Ko moškim svetujem pri izbiri obleke, pri tem upoštevam njihovo postavo, barvo kože in las ter seveda značaj.«
Butik Vodeb – Marta Vodeb
Marta Vodeb skupaj z možem Matjažem predstavlja ustvarjalni tandem, ki se že desetletje ponaša z oblikovanjem vrhunskih modnih kreacij za ženske. Marta, ki je danes menedžerka in kreativni vodja butika Vodeb (Matjaž se ukvarja s fotografijo in z grafičnim oblikovanjem), se je začela resneje ukvarjati s krojaštvom, ker ji starši niso dovolili ponavljati prvega letnika novomeške gimnazije.
Ko je na seminarju spoznala Matjaža Vodeba, sta se podala na skupno zasebno in poklicno pot in leta 1996 na Židovski 3 v Ljubljani odprla trgovino, ki se to jesen seli v večje prostore na Cankarjevo nabrežje 25. Ob odprtju bo prvič v desetletnem obdobju ustvarjanja modne hiše Vodeb prikazana kolekcija moških oblačil za letošnjo jesen in zimo, ki sledi že znani filozofiji blagovne znamke Vodeb – preprosto, a prefinjeno oblikovanje, čiste in elegantne linije oblek v značilnih Vodebovih barvah – črni in temno sivi, brez vzorcev, razen črt pri suknjičih.
»Vodebovi klasični kosi se stilsko gibljejo od konservativnega do ekstravagantnega (cenovno pa sodijo v višji srednji oziroma visoki cenovni razred, če so narejena po naročilu), kar nam omogoča, da ustvarjamo obleko po meri posameznika in da lahko stranka z nekaj kakovostnimi kosi ustvari raznoliko garderobo za vsak dan in različne priložnosti,« pravi Marta.
In modna ozaveščenost slovenskih moških? »V Sloveniji srečamo veliko dobro oblečenih moških, a opažam, da se morajo velikokrat prilagoditi konfekcijski ponudbi v trgovinah, mi pa želimo strankam ponuditi možnost, da obleko prilagodijo sebi.« Marta Vodeb, ki je – ne nazadnje – oblikovala in izdelala seksi obleko za londonsko gostovanje Playboyeve zajčice Nike, verjame, da bodo o odlikah znamke Vodeb letos prepričali tudi moške.
TEKST: Nina Orel
FOTO: Aleš Bravničar
STILIRANJE: Ariana Vetrovec
PORTRETI: Borut Kranjc, Aleksander Štokelj, Ivana Krešić
Novo na Metroplay: Pogumna Slovenka, ki je sledila svojim sanjam in preplula ocean | Mastercard® podkast navdiha z Borutom Pahorjem