Ob tem se lahko upravičeno vprašamo: a se bo tole že enkrat nehalo? Kupci dandanes res več nismo tako naivni!
Seveda smo ta pojav že pred časom opazili tudi v Sloveniji. In če smo mislili, da se je vse skupaj končalo in da so proizvajalci dobili jasno sporočilo, smo se očitno žal zmotili - spet se je zgodilo. Na to so opozorili na hrvaški platformi Halo inspektore in na svojem Facebook profilu podali jasno (in glasno) obrazložitev. Ob tem ne bo odveč, če spomnimo, kaj pravzaprav pomeni beseda 'skrčflacija': Skrčflacija je proces krčenja velikosti ali količine izdelkov na trgu, včasih pa tudi spreminjanje formulacije za nižjo kakovost ob ohranitvi ali celo zvišanju cene. Gre za prevod angleške besede shrinkflation, v obeh primerih je to skovanka iz besed skrčiti in inflacija.
"Še en izdelek na črnem seznamu," so besede, s katerimi se začne njihov zapis. "Skrčflacija se še vedno dogaja. Vse več potrošnikov po svetu razmišlja podobno in trdi, da gre za čisto zavajanje. Nekateri celo menijo, da gre za potrošniško prevaro," opozarjajo v nadaljevanju. Dodajajo, da se o tej temi vse več govori, piše in snema, številne države pa že ukrepajo proti praksi proizvajalcev, ki zmanjšujejo težo, prostornino ali kakovost izdelkov, ceno pa pustijo enako ali jo celo zvišajo.
"Na udaru" je ta pogosto uporabljeni izdelek
"Ker pri nas (v nasprotju s Francijo, Italijo, Nemčijo ali ZDA) tisti, ki bi morali kaj ukreniti (beri: Ministrstvo za gospodarstvo), ne naredijo ničesar, bomo mi prevzeli to nehvaležno vlogo in razkrivali take proizvajalce ter njihove izdelke uvrščali na Črno listo @haloinspektore. Danes predstavljamo novega proizvajalca, nov primer in nov izdelek." Nadalje opišejo, da gre za kapsule WCNet za biološke greznice in čiščenje odtokov ob zamašitvah.
Do leta 2023 je italijanski proizvajalec Bolton Manitoba proizvajal in pakiral 16 vodotopnih kapsul, kar je zadostovalo za 4 mesece uporabe, s skupno težo 288 gramov. Od lani je v enako veliki škatli le še 12 kapsul, dovolj za 3 mesece uporabe, s skupno težo 216 gramov. "O tem so poročali tudi Italijani, saj so ugotovili, da je na trgu vse več pakiranj z manjšim številom kapsul – po enaki ali celo višji ceni."
To se je najprej začelo v Franciji
Kot so že zapisali, so najprej v Franciji začeli označevati izdelke, ki so "žrtve šrinkflacije". Druga največja francoska trgovska veriga Carrefour je prostovoljno označila številne izdelke, kot so Lipton Ice Tea, čokolade Lindt, sladoledi Viennetta, francoski minister za finance, gospodarstvo in digitalno varnost Bruno Le Maire pa je sklical največjih 75 trgovcev in predstavnike potrošnikov ter jih obtožil, da skupaj s proizvajalci spodbujajo šrinkflacijo in – divjanje cen. Hkrati so v Veliki Britaniji potrošniki na črno listo uvrstili kot najslabša primera zmanjšanja teže priljubljene sladolede Magnum in hrano za mačke Whiskas. FB-stran Halo inspektore navaja dejstvo, da se šrinkflacija v evropskih državah obravnava zelo resno, kar kažejo tudi rezultati raziskav:
-
82 % Britancev pravi, da so doživeli obliko šrinkflacije
-
74 % Dancev, 73 % Švedov, 69 % Špancev, 67 % Poljakov, 66 % Francozov, 64 % Nemcev, 62 % Italijanov prav tako poroča o zmanjšanju količine živilskih izdelkov.
"Na drugi strani Atlantika je lani septembra zdaj že nekdanji ameriški predsednik v govoru o stanju naroda čustveno izjavil: »Sovražim šrinkflacijo!« Njegova administracija je to prakso označila za "korporativni rop" oz. "zavajajočo prakso", so še dodali.
Ob objavi se je zvrstilo veliko komentarjev, neka uporabnica je tako zapisala: "Sicer uporabljam ta izdelek že vrsto let. Kakor koli ga iščem, ne morem najti izdelka od kakšnega drugega podjetja ... ali pa sem slepa. Je mogoče, da na našem trgu imajo samo oni ta izdelek? Nehala sem ga kupovati, odkar so ga podražili." Nekdo drug pa je bil zelo odločen: "Vse te izdelke, ki se prodajajo s temi neumnimi gramažami, bi bilo treba prepovedati, saj so osnova za prevaro in manipulacijo."