M. P. | 4. 8. 2022, 20:00

Zeleni skiroji delijo Ljubljančane: klici po ukrepanju so vse glasnejši, jih sliši župan?

Bobo/fotomontaža

Parkirani so sredi zelenic, kolesarskih stez, mimo nas šibajo s polno hitrostjo, tudi v območjih, kjer se igrajo otroci. Del javnosti je nad njimi navdušen, drugi del pa na magistrat že pošilja pritožbe. Kako bo ukrepala občina?

Električni skiroji in električna kolesa so odlična alternativa avtomobilom za krajša potovanja, zato naj bi povsod po Evropi zadnja leta precej naraslo povpraševanje po njih. A vendar njihov skokovit porast tudi v peš conah mestnih središč in v stanovanjskih naseljih zadnje čase povzroča kar precej nezadovoljstva.

Priročnost, a tudi kaos

Prisotnost e-skirojev je v slovenskih mestih še vedno relativno nova. Njihova zavezanost k zmanjšanju uporabe avtomobilov v vsakodnevnem življenju, kar naj bi pod črto pomenilo čistejše okolje za vse, je vsekakor dobrodošla. 

Trenutna zakonodaja jih enači s kolesi, kar pomeni, da za njih veljajo enaki pogoji za vožnjo in parkiranje.

A odpirajo tudi številna vprašanja, denimo, koliko smo meščani varni ob sprehodih po mestnem središču ali hoji po pločniku, če drvijo mimo nas s hitrostjo, ki lahko preseže 30 km/h. Mnogi med uporabniki so brez zaščitnih čelad in po kolesarskih poteh prehitevajo vsevprek, včasih celo s polno hitrostjo vozijo po napačni strani ceste.

Boltov električni skiro tehta 17 kilogramov, njegova baterija pa omogoča do 30 kilometrov prevožene razdalje z enim polnjenjem.

In potem so se pojavili še "zelenci"

V slovenski prestolnici pa je 20. julija sistem izposoje električnih skirojev zagnal tudi njihov največji ponudnik, estonsko podjetje Bolt. Na izposojo jih ima 300, te pa je po opravljeni vožnji mogoče parkirati na nekaj deset vnaprej določenih mestih. Po zagotovilih pristojnih v podjetju, naj bi parkiranje potekalo enako kot pri izposoji že uveljavljenih koles BicikeLJ. 

A že en sprehod po Ljubljani v teh dneh nam pokaže zelo zaskrbljujočo sliko

Nekateri e-skiroji so dobesedno odvrženi po pločnikih, tudi po invalidskih poteh, pred vhodi v trgovine ali celo na parkiriščih za avtomobile, tudi po dva, trije skupaj.

Žgoča razprava o njih se je že večkrat vnela na družbenih omrežjih, nekateri so celo mnenja, da po izkušnjah iz tujine najverjetneje ne bo minilo dolgo, ko bodo skiroji pristali tudi v Ljubljanici.

Bo jeseni res kaj drugače? 

Številni prebivalci prestolnice pritožbe naslavljajo tudi na župana Zorana Janković. Ta je direktorju Bolta za Slovenijo Ivanu Begoviću sicer sporočil, da mora poskrbeti, da se bodo spoštovala pravila.

Glede samega parkiranja skirojev Begović odgovarja, da Bolt v Ljubljani uporablja tako imenovani model "obveznega parkiranja". To pomeni, da lahko uporabniki parkirajo električne skiroje le na vnaprej določenih mestih, drugje pa vožnje ne morejo zaključiti.  

Ko nov uporabnik overi svoj račun, se v kratkem obveznem izobraževalnem modulu prikažejo pravila za uporabo e-skirojev in pravni predpisi. Pravijo, da zbiranje in distribucijo električnih skirojev njihova ekipa redno izvaja, pri čemer izvajajo tudi prestavljanje neodgovorno parkiranih električnih skuterjev in prevzem električnih skuterjev, ki so potrebni popravila.   

Medtem prebivalci prek MOL-ovega interaktivnega portala Pobude meščanov na občino še naprej naslavljajo prošnje, naj čim prej ukrepa, saj nastale razmere presegajo vse meje znosnega. A župan pravi, da bo počakal, da uporabnike mine "otvoritvena vnema" ter nato presodil, kako bo ukrepal. 

Janković je napovedal, da se bo "jeseni pogovoril s podjetjem", če se bo to še dogajalo.

So res odgovorni zgolj dostavljalci hrane?

Dokler je na trgu le en ponudnik, bo lažje uvesti red, kot takrat, ko bo mesto preplavljeno s tisoči skirojev različnih ponudnikov. Mnogi tudi dvomijo, da bodo za spremembo obnašanja uporabnikov e-skirojev dovolj zgolj prijazni županovi pozivi. 

Dejavnost je čim prej treba regulirati, so jasni meščani, ki pišejo na MOL.

Župan na to odgovarja, da je občina v zaključnih pogovorih s podjetjema Glovo in Wolt, saj meni, da v središču mesta prometne predpise v prvi vrsti kršijo dostavljavci hrane. Omenil je tudi predlog MOL-a, da bi imel vsak voznik na torbi označbo s številko, da bi lahko ljudje prijavili neprimerno vožnjo.

Če bi voznik večkrat kršil pravila, ne bi smel več voziti po središču mestu, pravi župan.

Oglasili so se tudi pri Boltu in napovedali, da bi v bodoče uporabnikom, ki večkrat kršijo pravila, lahko onemogočili dostop do njihovih e-skirojev. Razplet dogodkov bomo spremljali tudi na našem portalu.

Novo na Metroplay: "Zgodovine se moramo zavedati, da ne ponavljamo istih napak. Moramo pa jo zagotovo preseči" | Matej Grah