Rok Kodba | 12. 8. 2022, 20:00

Nebo nad Slovenijo zavzela prav posebna letala: "To ni nobeno tekmovanje, to je srečanje"

Aleksandra Saša Prelesnik/Profimedia/fotomontaža

Knežjemu mestu je kot prvemu v tem delu Evrope pripadla posebna čast, da gosti mednarodno srečanje, na katerem so številni obiskovalci občudovali starodobna letala. Peter Karner iz Aerokluba Celje nam je v pogovoru zaupal, kaj je bil največji izziv pri organizaciji.

V Celju poteka dvotedensko mednarodno srečanje ljubiteljev starodobnih jadralnih letal, ki se ga udeležujejo letala in piloti iz vsega sveta. Dogodek organizira Letalska zveza Slovenije (LZS) v sodelovanju z Aeroklubom Celje (AKC). Takšne prireditve pa po besedah LZS južno od Avstrije še ni bilo.

Preden so jim podelili certifikat, so jih dobro preverili

"To ni nobeno tekmovanje, to je srečanje," ob začetku pogovora poudari Peter Karner iz AKC. Organizatorjema je dogodek v Celje uspelo pripeljati po več letih vztrajnega lobiranja pri krovni mednarodni letalski organizaciji Vintage Glider Club (VGC), ki ima sedež v Angliji. Ti so jih nazadnje, po podrobnem preverjanju organizacijskih kapacitet in infrastrukture celjskega letališča, prepoznali kot sposobne organizirati tako velik mednarodni letalski dogodek.

"Ker so imeli pri VGC v preteklosti slabe izkušnje z nekaterimi organizatorji, so poslali dva Nizozemca, ki sta se ustavila pri nas, da preverita, ali smo tudi dejansko primerni za organizacijo. Njuno poročanje na krovni zvezi je bilo pozitivno in tako smo letos spomladi pridobili certifikat za organizacijo dogodka," pojasni in pove, da je letošnje srečanje, ki je prvo v tem delu Evrope, že 49. po vrsti.

Največja težava pri mitingih je pomanjkanje parkirnih prostorov

Mednarodno srečanje starodobnih letal VGC organizira enkrat letno. "Dogodek so nazadnje organizirali v Angliji, nato so prišli na vrsto Nemci. Vendar je vmes posegla korona, zato je bilo srečanje najprej za eno leto prestavljeno in nazadnje odpovedano, ko je epidemija trajala tudi naslednje leto. Tako smo na vrsto prišli mi." Kot so dejali pri LZS, so ljubitelji starodobnih letal pokazali velik interes za udeležbi dogodka v Sloveniji.

Z organizacijo srečanja po Karnerjevih besedah niso imeli pretiranih težav. "AKC bo čez pet let star sto let in ima bogato tradicijo organizacije mitingov. Naša največja težava pri organizaciji tovrstnih dogodkov je predvsem pomanjkanje parkirnih prostorov," pojasni. "Če na miting pride 30.000 ljudi, je to lahko 15.000 avtomobilov, če računamo na vsak avto dva potnika. Okoliški kmetje pa nam več ne dovolijo, da bi parkirali na njihovih travnikih."  

Letalska zveza Slovenije

Udeleženci se o dnevnem programu dogovarjajo sproti

A tokratno srečanje se od 'običajnih' mitingov vendarle nekoliko razlikuje: "Tu je sedaj drugače, saj imamo tudi kamp. Zemlja je občinska, z občino pa smo v dobrih odnosih. Del prostora so nam tokrat vseeno odstopili tudi kmetje. Šli so nam celo toliko na roko, da so površine pokosili." Tudi zaradi tega je ta dogodek eden izmed boljše organiziranih, meni.

O programu na srečanju pove, da se udeleženci vsak dan sproti dogovorijo, kaj bodo počeli. Veliko je namreč odvisno tudi od vremena. AKC jim nudi predvsem logistično podporo. "Z udeleženci se vsak dan ob 10. uri dobimo na 'brifingu.' Tukaj je dnevno prisotnih tudi 30 članov celjskega aerokluba, ki jim pomagajo jadralna letala spraviti iz hangarja, nato pa z dvema avtomobiloma na štartno pozicijo."

Najstarejše letalo na srečanju šteje skoraj 90 let

Ko se odločijo, da bodo šli v zrak, imajo udeleženci na izbiro dve možnosti, kako vzleteti. "Levo stran jadralnih letal v zrak dvignemo s pomočjo vitla, desna stran je pa pripravljena za vleko z motornimi letali," pojasni. Letalci nato ves čas vzletajo in pristajajo. Po besedah sogovornika je vreme za letenje z jadralnimi letali avgusta odlično. Letalci se lahko dvignejo celo do 2000 metrov višine, v zraku pa so tudi po šest ur.

Srečanja se je udeležilo 85 pilotov iz več kot 15 držav, prišel je tudi zakonski par iz Amerike. Udeležuje se ga več kot 40 starodobnih letal, izmed katerih najstarejše šteje 89 let. Eno od letal naj bi sodelovalo celo na olimpijskih igrah leta 1936 v Berlinu in tam pristalo pred Hitlerjem. "Najstarejše letalo smo dvignili s pomočjo avtomobila in je šlo zelo lepo v zrak," pove sogovornik. " Seveda pa je res, da smo za to imeli tudi primeren vzhodni veter."

Pri enem od vzletov sodelovalo 20 ljudi

Videti je bilo mogoče tudi vzlet s pomočjo gume, ki je bil med jadralnimi padalci nekoč običajna praksa, "tako se je jadralno letalstvo začelo." Pri takšnem vzletu je potrebnih več kot ducat ljudi, delo pa je tudi zelo naporno. "Letalci s pomočjo gume štartajo s pobočja. V Celju je takšen vzlet demonstriral avstrijski letalec, pri tem pa je sodelovalo 20 ljudi, ki so gumo napeli."

"Na vsaki strani jih je bilo razporejenih deset. Ko so dosegli dovolj močno napetost, se je letalo dvignilo. Njegova začetna hitrost je bila 90 kilometrov na uro."

Letalska zveza Slovenije

Z jadralnimi letali spoznavali zakonitosti aerodinamike 

V petek organizatorji načrtujejo tudi veliko zaključno druženje z večerno prireditvijo. Pri LZS so ob velikem mednarodnem dogodku spomnili še na pomen letalskih starodobnikov, s pomočjo katerih smo ljudje spoznavali zakonitosti narave in aerodinamike. Kot pravijo, brez teh spoznanj ne bi bilo mogoče govoriti o sodobnem potniškem prometu z milijoni prepotovanih kilometrov in prepeljanih potnikov.

"Veseli in ponosni smo, da se lahko letalski javnosti ponovno predstavimo in stojimo ob boku slovitemu svetovno poznanemu rojaku Edvardu Rusjanu," so še zapisali.

Novo na Metroplay: Tomi Meglič o globoki ustvarjalnosti, otroštvu in očetovstvu