Pri nas je v navadi, da se potrošniki pri dogovarjanju z obrtniki za različne storitve pogosto pogovarjamo 'po domače' in zaradi tega pričakujemo, da bo končna cena nižja, pravijo pri Zvezi potrošnikov Slovenije.
Dogovori za drobna popravila ali večjo prenovo stanovanja ali hiše so pogosto nočna mora. Kako najdi obrtnika, ki bo svoje delo dobro opravil? Poskrbeti, da ne bo pretirano zavlačeval z roki? Se prepričati, da ste za storitev plačali pošteno ceno?
Pri Zvezi potrošnikov Slovenije svetujejo, da ste pozorni na spodnje točke in da pri dogovarjanju za storitev ne ponavljate napak, ki jih naredi zelo veliko ljudi ...
1. Načrtujte vnaprej
Dobrega obrtnika je težko dobiti hitro oziroma čez noč, zato načrtujte vnaprej. Povprašajte prijatelje in znance, s kom so bili zadovoljni, preverite podatke, ki jih o želenih izvajalcih storitev najdete na spletu ter ocene, ki so jih podale njihove stranke. Številni negativni komentarji so gotovo razlog, da resno premislite o svoji izbiri. Pomagate si lahko tudi s podatki Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije.
Na njihovih spletnih straneh, pravijo pri Zvezi potrošnikov Slovenije, so v Obrtnem registru dostopne baze obrtnikov po dejavnostih. Tam lahko tudi preverite, če je obrtnik registriran za opravljanje dejavnosti.
Pomembno je tudi, da pridobite ponudbe več obrtnikov in jih primerjate med sabo. Preden sklenete dogovor z obrtnikom, ki je poslal najprimernejšo ponudbo glede načrtovane storitve, poskrbite, da boste od njega dobili še dodatne podrobne informacije, če je v njegovi ponudbi karkoli nejasno.
2. Imejte pisni dogovor za delo
Pri nas je v navadi, da se potrošniki pri dogovarjanju z obrtniki za različne storitve pogosto pogovarjamo preveč "po domače" in računamo, da bo tako končna cena nižja. Dogovorov ne zapišemo, niti se ne dogovorimo točno glede rokov. Če je delo vseeno opravljeno pravočasno in smo z njim zadovoljni, seveda ni težav, če pride do sporov glede cene, rokov in podobno, pa se znajdemo v precej nezavidljivi situaciji.
Temu se lahko izognete, če sklenete pisni dogovor in med drugim zapišete, katere storitve bo obrtnik opravil za vas, v kakšnem obsegu, kdaj bo začel in končal z delom, kakšna bo cena posamezne storitve, pridejo v poštev odstopanja od cene ali ne ...
3. Bodite pozorni na predračun
Ko od obrtnika pridobite predračun za načrtovana dela, morate biti pozorni na to, če gre za predračun z ali brez izrecnega jamstva.
Če obrtnik izda predračun z izrecnim jamstvom, se končni račun ne sme razlikovati od zneska predračuna. V tem primeru gre torej za fiksni predračun, pri katerem izvajalec prevzame nase tveganje morebitnega povišanja cen ali večje količine porabljenega materiala.
Če se med izvajanjem del pokaže, da je prekoračitev predračuna resnično neizogibna, vas mora izvajalec o tem nemudoma obvestiti. Če se z višjo ceno strinjate, pogodba ostane v veljavi, sicer lahko izvajalec zahteva, da sodišče pogodbo razveže, vendar mora dokazati, da ob sklenitvi pogodbe ni bilo mogoče predvideti spremenjenih okoliščin.
Če pa je dogovorjeno plačilo brez izrecnega jamstva, vas mora izvajalec prav tako obvestiti o vsaki morebitni prekoračitvi predhodnega izračuna. Če o povišanju končne cene niste bili obveščeni, vas izvajalec ne sme terjati za dodatne stroške.
Vse to pomeni, da vam obrtnik brez prehodnega obvestila v nobenem primeru ne sme izstaviti računa, ki je denimo za 30 odstotkov višji, kot je bilo dogovorjeno pred začetkom dela.
4. Bodite pozorni na predplačilo
Pri Zvezi potrošnikov Slovenije pravijo, da je tudi dogovor o načinu plačila za opravljeno delo prav tako pomembna sestavina pogodbe z obrtnikom. Vendar je predplačilo, ki ga obrtniku plačate pred začetkom izvajanja del, izključno stvar dogovora med vami in izvajalcem, nikakor pa to ni izvajalčeva zakonska pravica.
Običajno namreč velja, da izvajalec, ko se z njim dogovorite za plačilo po delih, pridobi pravico do plačila za tisti del opravljenega dela, ki ste ga kot naročnik tudi prevzeli. Predplačila torej niste dolžni plačati, dokler ne pregledate opravljenega dela.
Opozarjajo, da se na tem področju dogajajo tudi prevare, ko nekdo izvajalcu vnaprej plača določen znesek, potem pa ga nikoli več ne vidi. Zato je s predplačili smiselno počakati najmanj do tedaj, ko se izvajalec pojavi na lokaciji in prične z izvajanjem del.
Če pa ste poravnali predplačilo, obrtnik pa z delom ne začne pravočasno, lahko od njega zahtevate povrnitev obresti za predplačilo. Obresti začnejo teči, ko minejo trije delovni dnevi od datuma plačila in tečejo do dne, ko obrtnik zares začne delati.
5. Odločitev glede materiala je vaša
Dogovor o materialu je pomemben element celotne pogodbe o opravljanju storitve. Vedno lahko izbirate med možnostjo, da material zagotovi obrtnik, ali da ga priskrbite sami. Pred odločitvijo preverite cene materiala na trgu, da boste lahko presodili, če je material, ki vam ga ponuja obrtnik, res cenovno ugodnejši. Kasneje cene namreč ne morete znižati zgolj zato, ker bi lahko pri drugem ponudniku dobili material po nižji ceni.
6. Če je pravočasno dokončanje del za vas pomembno, to pisno opredelite
Če je pravočasno dokončanje del za vas zelo pomembno oziroma nujno, zahtevajte, da se to dejstvo pisno navede v predračunu ali v drugem pisnem dogovoru z izvajalcem. Imate tudi možnost, da določite pogodbeno kazen, če dela ne bi bila dokončana v skladu z dogovorom.
Če izvedba del po določenem roku za vas ne bi bila več smiselna in ste to ustrezno navedli v pogodbi, lahko od pogodbe odstopite takoj, ko je ta rok prekoračen. Če pa čas ni bistvena sestavina pogodbe, obrtnik pa ne spoštuje dogovorjenih rokov, ga najprej pisno pozovite, naj začne ali dokonča začeta dela in postavite dodaten rok, v katerem se mora odzvati na vaš poziv. Če se ne odzove, lahko odstopite od pogodbe.
Od obrtnika, ki ne začne ali ne dokonča dela v skladu z dogovorom, pa lahko tudi zahtevate povračilo škode, ki ste jo utrpeli zaradi zamude.
Morda vas zanima tudi:
- Podjetniki in obrtniki na vlado naslovili naslednje zahteve ...
- Pogosto kupujete sojine omake? Pri Zvezi potrošnikov Slovenije opozarjajo ...
Kaj pa, če z delom niste zadovoljni ali če ugotovite, da je prišlo do napak?
Zakon določa, da lahko nadzorujete obrtnikovo delo in dajete navodila med njegovim izvajanjem, pravijo pri Zvezi potrošnikov Slovenije. Če se med tem nadzorom izkaže, da izvajalec ne spoštuje pogodbenih pogojev, da ne dela, kot bi moral in da bodo zato nastale napake, lahko izvajalca opozorite na to in določite primeren rok, da svoje delo prilagodi sprejetim obveznostim, sicer lahko odstopite od pogodbe in zahtevate povrnitev škode.
Zakon tudi določa, da ste dolžni prevzeti opravljeno delo, a le v primeru, ko je bilo izvedeno v skladu s pogodbo in po pravilih stroke. V nasprotnem primeru ga niste dolžni niti prevzeti niti plačati. Izvajalec šele po primopredaji del pridobi pravico, da zahteva od vas plačilo.
Pomembno je, da pred prevzemom del podrobno pregledate opravljena dela, na morebitne ugotovljene napake opozorite takoj ob pregledu ter jih zapišete v zapisnik o prevzemu del. Če napake ugotovite šele kasneje, zakon omogoča, da jih sporočite obrtniku v roku dveh mesecev od njihovega odkritja, najkasneje pa v dveh letih od prevzema dela.
V primeru napak imate naslednje možnosti: zahtevate lahko odpravo nepravilnosti, vračilo plačanega zneska, če obrtnik vaši reklamaciji ne ugodi, vi pa se s tem ne strinjate, pa lahko za nasvet povprašate tudi svetovalno pisarno Zveze potrošnikov Slovenije ali se obrnete na Tržni inšpektorat. V skrajnem primeru je za odločanje pristojno sodišče.
Podrobnejše nasvete najdete na spletni strani Zveze potrošnikov Slovenije.