R. K. | 28. 2. 2023, 15:02 | Vir: STA
Razočarane sobarice na protestnem shodu: "Dostojanstva si ne bomo pustile vzeti"
Zaradi nedavnih odločitev vodilnih v podjetju so se delavke v turizmu znašle v nezavidljivem položaju.
Na obmorski promenadi pred portoroškim hotelom Bernardin je potekal protestni shod zaposlenih v hotelu, ki jih razburil načrtovan prenos sobaric na zunanje izvajalce. Predsednica sindikata gostinstva in turizma v Savi Turizem Jelica Pintarić je ob tem povedala, da jih uprava podjetja sili v "novodobno suženjstvo". Sobarice vladi očitajo, da jih je pustila na cedilu, v podjetju Sava Turizem pa pravijo, da to počnejo zaradi sezonske naravnanosti podjetja. Hkrati so zatrdili, da bodo sobarice še naprej zaposlene za nedoločen čas, imele pa bodo tudi višje plače.
S stavko želijo zaposleni v Hotelih Bernardin doseči preklic načrtovanega prenosa sobaric na zunanjega izvajalca - - čiščenje naj bi po novem prevzelo podjetje Aktiva čiščenje - hkrati pa zahtevajo še odpravo plačnih nesorazmerij, takojšnjo uskladitev osnovnih plač z lansko inflacijo (10,3 odstotka), sklenitev aneksa k podjetniški kolektivni pogodbi, dvig povračila stroškov prevoza na delo na 21 centov na kilometer in polno nadomestilo plače za čas trajanja stavke.
Delavke si ne bodo pustile vzeti dostojanstva
Čeprav so "za upravo samo sobarice", si ne bodo pustile vzeti dostojanstva, je na shodu pred hotelom povedala Jelica Pintarić in dodala: "Tej družbi smo pustile dolga leta svojega življenja, bile pripadne in lojalne družbi, ki se nas zdaj želi rešiti kot smeti." Da jih je pustila na cedilu, stavkajoči očitajo tudi Golobovi vladi, saj naj bi ministri odgovornost prelagali eden na drugega. "Vsa leta smo bile podplačane, pa smo bile tiho, ker smo verjele, da bo boljše," je dejala Pintarićeva.
"Danes nas ta isti delodajalec brezkompromisno pošilja drugam, v negotovost, v družbo, ki jo obravnava inšpektorat za delo zaradi kršitev, ki se dogajajo delavcem pri tem delodajalcu," je dodala.
Delodajalcu je očitala tudi, da daje kapitalu prednost pred ljudmi. Vendar pa kapital ne bo poskrbel za goste in jih ne bo privabljal, je dejala. "Spoštovani gospodi ministri in spoštovani predsednik vlade, me nismo nebodigatreba, me nismo le strošek. Me smo delavke in vam ne bomo pustile vzeti dostojanstva. Zato se bomo proti ‘outsourcingu’ borile še naprej, kamorkoli nas bodo prodali," so njene besede povzeli pri N1.
Kljub nakazanim rešitvam ni bilo preboja
Delavce so na protestnem shodu podprli tudi predstavniki Sindikata gasilcev in Sindikata mladi plus, udeležila pa se ga je tudi sekretarka primorskega odbora Sindikata gostinstva in turizma Irena Jaklič Valenti, ki meni, da gre pri tem za sporen poslovni model. "Tukaj in danes pa ne gre le za boj 38 sobaric v Hotelu Bernardin, ampak je boj vseh sobaric, čistilk, peric, nadzornic in gospodinj na ostalih destinacijah skupine Sava Turizem, ki so že ‘outsourcane’ k zunanjim izvajalcem in bijejo svoj boj za ‘insourcing’," je med drugim dejala.
Po ugotovitvah sindikata 'outsourcing' ne izkazuje odgovornosti do zaposlenih. Ob tem pa po besedah Jaklič Valentijeve tepta človekove pravice in pravice do dostojnega dela, zmanjšuje odgovornost do gostov, ki plačajo te storitve, potencira slabšanje delovnih pogojev in slabi privlačnost teh zaposlitev. Kot je dejala, je sindikat vsem odločevalcem nakazal več možnih rešitev, a kljub temu ni prišlo do preboja. "Če vam je res mar za te ljudi, dokažite z dejanji. Stop prekarnosti in stop ‘outsourcingu’," so njene besede navedli pri N1.
Kaj pravijo v turističnem podjetju?
V Savi Turizem ob tem vztrajajo, da dosledno spoštujejo zakonodajo, odločitev za prenos zaposlenih na zunanje izvajalce pa med drugim pripisujejo sezonski naravnanosti podjetja. Po njihovih besedah je nihanje števila zaposlenih sobaric težko uravnavati, saj imajo lahko v nizki sezoni dnevno zasedenih manj kot 100 sob, ko je sezona na višku, pa je lahko na dan zasedenih tudi 750 sob, je izjavo podjetja povzel omenjeni medij.
Dan pred stavko se je sicer oglasil tudi gospodarski minister Matjaž Han, ki je odločitev podjetja, da sobarice prenese k zunanjemu izvajalcu, označil za "napačno sporočilo".