Veliko prahu je na letošnji državni slovesnosti na predvečer kulturnega praznika dvignil nagačen zajec. Prebivalci Slovenije so se množično zgražali in trdili, da to ni umetnost. Mnenju se je pridružila tudi Urška Klakočar Zupančič. Matjaž Farič, režiser proslave, je vendarle nekoliko natančneje pojasnil ozadje nagačenega zajca.
Letošnja podelitev Prešernovih nagrad je mnoge gledalce šokirala. Kontroverzna je bila predvsem umetniška uprizoritev, v kateri so nastopajoči na nagačenem zajcu uporabljali raznovrstna orodja. "Gledala sem proslavo o slovenskem kulturnem prazniku in zgrožena gledala, v čem je umetnost tega in kaj ima nagačen zajec opraviti s Prešernom?" se je takrat glasil eden izmed komentarjev na družbenih omrežjih. Številni so se strinjali, da ni šlo za umetniško izražanje, temveč za sprevrženost. "To je sprevrženo do konca," je zapisal eden izmed uporabnikov.
Režiser Matjaž Farič se je nekaj dni po proslavi oglasil na Facebooku in pojasnil, da je bil odlomek predstave Tihožitje, v katero spada tudi zajec, mrtev in nagačen že najmanj desetletje pred nakupom za potrebe predstave, in še enkrat opozoril, da v proslavi ni bila ubita nobena žival.
Takšnega odziva ni pričakoval, se mu zdi pa logičen. "Ozračje v Sloveniji je pregreto," je opomnil za N1 in pojasnil: "Ta odlomek predstave je bil v proslavo vključen zato, ker se mi zdi, da je skrajni čas, da nekatere teme samozavestno vključimo v državne rituale. In da je predvsem umetnost tista, ki sproža komunikacijo. Umetnost je način komunikacije. V tem smislu je ta odlomek odigral svojo vlogo."
Pred odzivi gledalcev je manjkal premislek
"Nekatere gospe, ki pišejo poezijo in izdajajo knjige, so zapisale, da so na odru zabadali igle v zajca in celo da so ga rezali. Že pri teh pretiranih reakcijah vidimo, da ne gre za razmislek in razumevanje, ampak za poenotenje v ideji: Mi smo boljši od teh, ki so to ustvarili," je povedal.
"Kultura in umetnost sta v določenih pozicijah zelo ranljivi za to, da se jima pripiše, da počneta nekaj slabega, in da se posamezniki ob tem počutijo veliko bolj moralni, etični in čuječni kot tisti, ki umetniško delo izvajajo."
Pravi, da če zavzamemo absolutno stališe, da je bil zajec v predstavi nesprejemljiv, "moramo biti pri tem dosledni". "Umetnost na splošno je vzvod, s katerim sprožamo mišljenje, odzive."
Že med samim ustvarjanjem pa je bil priča večim pritiskom, zaradi katerih je pomislil na to, da bi odstopil od vloge režiserja. Razložil je, da se je zapletlo že pri izbiri osebe, ki bi brala utemeljitve nagrad. Izrecno mu je bilo naročeno, da določenega sodelovanja ne sme priti, če želi nadaljevati svoje delo. Kljub temu se za odstop ni odločil. Bil je tudi priča obtožb, da je nagrajencem odvzel možnost govora po prejemu nagrade."To možnost so imeli, a se za govor nihče od njih ni odločil. Bilo bi zelo nenavadno in nespoštljivo, da režiser proslave sili nagrajence k nastopu proti njihovi volji. Kljub temu smo bili pripravljeni, če bi se tak govor zgodil spontano," je zaključil za N1.
Novo na Metroplay: Vidnost in varnost v prometu: "Zgoditi se mora 'aha moment', da spremenimo svoje navade"