R. K. | 30. 3. 2023, 07:38

Slovenska kulturna dediščina sredi gozda klavrno propada: v obnovo vložili vsi državljani, zdaj pa ...

Žiga Živulovič jr./Bobo/Facebook/Mitja Pogorevc/fotomontaža

Med Slovenci je zaokrožila spletna objava, ki prikazuje žalostno stanje, v katerem se je znašel eden najstarejših in najlepših vagonov, ki so nekoč vozili v sklopu muzejskega vlaka.

Po Facebooku je zaokrožila objava, v kateri avtor opozarja na domnevno mačehovski odnos Slovenskih železnic do slovenske kulturne dediščine, konkretneje do najstarejšega vagona, ki je nekoč vozil v sklopu muzejskega vlaka iz leta 1893. Vagon po navedbah uporabnika klavrno propada v gozdu v Kidričevem. Lotili pa so se ga tudi vandali, ki so ga popisali z grafiti in na njem razbili vsa stekla. Opisano stanje je razvidno tudi s serije fotografij, ki jih je dodal k objavi.

Obnovo plačali davkoplačevalci

"Naj bosta ta zapis in galerija namenjena temu, da se kaj podobnega ne ponovi nikoli več. Iskati krivce med vandali je praktično nemogoče, imamo pa tiste druge krivce, ki so odločili, da se ta vagon postavi na osamljeno postajo sredi ničesar v Kidričevem, kjer vsaj kilometer okrog ni žive duše," je svoj zapis začel avtor objave, v nadaljevanju pa izrazil prepričanje, da za to ne bo nihče odgovarjal, ker naj bi železnice za to "super poskrbele". 

Po njegovih navedbah eksponat ni zaščiten, ker "zakon o varovanju kulturne dediščine ne velja za Slovenske železnice". Slovenskih železnic k zaščiti vagona tako nič ne obvezuje. Dodal je, da je bil ta vagon leta 2012 na državne stroške obnovljen, da bi vozil v sklopu muzejskega vlaka.

Peter Kostrun/Bobo

"Ko se je pokvaril, so ocenili, da je strošek popravila previsok in končal je na tej lokaciji. Ne da bi kdo na Slovenskih železnicah pomislil, da je tudi nevozen, kot eksponat, vreden zaščite in lokacije, kjer se bo ohranil," je zaključil in še enkrat poudaril, da bo ta vagon potrebno obnoviti.

Oglasilo se je tudi več uporabnikov, ki so v komentarjih izrazili svojo zgroženost nad opisanim stanjem. Med njimi tudi nekdo, ki je bil nekoč zaposlen kot referent za muzejske vlake na Slovenskih železnicah in je "od vsega začetka skrbel, da so bili vagoni urejeni in vsak trenutek pripravljeni na vožnjo".

Dejal je, da se mu ob fotografijah, ki prikazujejo, kako na Slovenskih železnicah opravljajo s kulturno dediščino, trga srce. "Mislim, da se bo zelo težko našel nekdo, ki bi bil spet pripravljen zagnati vožnje muzejskih vlakov po naših progah," je zapisal. "Predvsem mislim na progo Jesenice-Nova Gorica, ki je bila več kot 20 let ena najbolj privlačnih turističnih destinacij v Evropi," je dodal.

Muzejski vlaki pri nas že nekaj let ne vozijo več. "Ni delujoče lokomotive, ni denarja, ni vizije in strategije o upravljanju dediščine," je svoj pogled na razloge za to navedel avtor objave.

Novo na Metroplay: Tomi Meglič o globoki ustvarjalnosti, otroštvu in očetovstvu