Uredništvo | 23. 6. 2023, 07:00
"Na vlak s kolesom," vabijo Slovenske železnice. A zgodi se vam lahko, da bo ta odpeljal brez vas, kako je to mogoče?
Gneva in pritožb tako domačih kot tujih kolesarjev, ki kljub želji in možnosti potovanja s kolesom na naših vlakih ostanejo zunaj, je vse več.
Čeprav Slovenske železnice (SŽ) oglašujejo možnost prevoza koles na vlakih, je zapletov v zvezi s tem, sploh med vikendom, kar nekaj. Neredko se celo zgodi, da tisti, ki želijo možnost prevoza koles izkoristiti za izletniško-rekreacijski kolesarski vikend, na koncu obupajo in raje izberejo avtomobil. Ideja o trajnostnem turizmu, ki je v srcu t. i zelenega slovenskega turizma, tako ne doseže svojega namena, marveč ga celo izgubi.
S kolesom na vlak, toda ...
Na spletni strani Slovenskih železnic se možnost potovanja s kolesom na njihovih vagonih bere kot pravljica: "Kaj je lepšega, kot da se na lep sončen dan odpravite na izlet v naravo s kolesom. Kako do tja? Z vlakom – potem pa hop na kolo." Na njihovi strani tudi piše, da je prostor za kolesa na vlakih omejen, "število koles je odvisno od vrste vlaka ter njegove zasedenosti," Vse jasno, bi lahko do tu komentirali.
Tudi sami smo se med letošnjo poletno sezono na lastne oči prepričali, da je tistih, ki želijo svoje kolo vzeti s seboj na vlak, veliko več, kot smo pričakovali. Sploh med vikendom je takšnih rekreativcev bistveno več, kot je mest za njihova kolesa. Dobro za slovenski trajnostni turizem, bi lahko rekli, a takšen naval kolesarjev krepko presega trenutne zmožnosti na slovenskih vlakih. Namesto da bi se odpravili svojemu vikend-izletu na kolesu naproti, se lahko tako zgodi, da opazujemo vlak v odhajanju - brez nas na njem.
"Kdor prvi pride, prvi melje"
Kar nekaj razburjenja je bilo v zvezi s tem zadnje čase zaslediti na družbenih omrežjih. Na Twitterju se je oglasil uporabnik, ki je z vlakom z možnostjo prevoza koles med vikendom potoval na relaciji Ljubljana - Nova Gorica. Iz njegovih objav je razvidno, da je vlak že kmalu po tem, ko je zapustil prestolnico, presegel svoje kolesarske omejtive, v Medvodah so sprevodniki kolesarje že zavračali.
Vzporedno s @TourOfSlovenia se grem projekt, kako ob traso "trajnostno" - na noge in s pomočjo javnega prevoza.
— Toni Gruden (@duledoz) June 17, 2023
Sobotni jutranji neposredni vlak Ljubljana - Nova Gorica bil poln koles (16!) že ob odhodu, v Medvodah se je že zavračalo kolesarje @slozeleznice pic.twitter.com/o84vuchxwX
"Kdor prvi pride, prvi melje. Bil sem prvi ob 6.31, vlak je speljal ob 6.50, na njem je bilo že prek dovoljenih 10 koles - 6 na nosilcih, 4 na drugi strani. V Škofji Loki je bila zavrnjena mlada družina, v Kranju skupina za Most na Soči - Kolovrat," je zapisano v nadaljevanju.
Si je sploh možno zagotoviti mesto za kolo?
Ugotovili smo, da vozovnic ali mest za kolesa ni mogoče vnaprej rezervirati ali kupiti. Po domače povedano, je nemogoče vnaprej vedeti, ali nam bo uspelo s kolesom vstopiti na načrtovani vlak ali ne. Rezervacijski sistem, ki bi našemu kolesu zagotovil mesto na izbranem vlaku, pri Slovenskih železnicah za zdaj še ne obstaja.
Potnik s kolesom se je primoran s kolesom pripeljati do železniške postaje in počakati na vlak ter usodo svojega potovanja in vikenda ugotoviti na kraju samem od sprevodnika.
V primeru, da je vlak že popolnil svoja mesta s kolesi in nas sprevodnik odslovi, to za sabo povleče kup nevšečnosti. Posledično nam lahko propade tudi rezervacija namestitve na naši končni destinaciji, ki smo jo vnaprej opravili in plačali.
Odziv Slovenskih železnic
Na naša vprašanja, kaj se dogaja in kako je mogoče, da si potniki s kolesom ne moremo zagotoviti mesta na vlaku, so nam pojasnili, da delajo na vzpostavitvi rezervacijskega sistema za kolesa, vendar pa bo ta dostopen šele od prihodnjega leta naprej.
Obljubljajo tudi povečanje kapacitet pri posameznih vlakih, zlasti zaradi prevoza koles. Kot so nam zagotovili, bo na najbolj prometnih relacijah, to so Gorenjska, Primorska in Goriška, nameščenih več kapacitet za kolesa s 26. junijem.
"Število kolesarjev je v zadnjih dveh letih tako skokovito naraslo, sledimo povpraševanju, a več kot to se trenutno ne da narediti," so pri Slovenskih železnicah povedali za Metropolitan.si.
Na naše vprašanje o namestitvi dodatnih nosilcev za kolesa na vlakih, ki imajo prostor le za deset koles, so nam pojasnili: "Na nekaterih vlakih, kot so denimo dvopodni (dvonadstropni, op. a.), teh ne moremo namestiti, saj je njihov strop prenizek."
Novo na Metroplay: Bojan Cvjetićanin o novem albumu, najbolj osebnih pesmih in kakšen je na domačem kavču