18. 6. 2023, 16:20 | Vir: STA
Ste vedeli, da Slovenija v resnici ima letalsko družbo? (le da ne leti z Brnika)
V slovenskem podjetju je zaposlenih več nekdanjih pilotov Adrie Airways.
Medtem ko vlada znova preučuje možnosti za povečanje letalske povezljivosti države in za vzpostavitev nacionalnega prevoznika, pa v Sloveniji že vrsto let deluje letalska družba Amelia International. Sedež ima v Šenčurju, razpolaga z 18 letali in 60 piloti. Opravlja lete po vsem svetu, zelo redko pa leti z Brnika.
Slovensko podjetje Amelia International je nastalo iz podjetja Aero4M, ki ga je leta 2008 ustanovil inženir in pilot Milan Krajnc in ki se je sprva ukvarjalo z vzdrževanjem helikopterjev. Leta 2012 je podjetje postalo del letalske skupine Regourd Aviation Group, ki ima sedež v Franciji in ki uporablja komercialno ime Amelia, po ameriški letalski pionirki Amelii Earhart. V skupini so trije letalski prevozniki in dve organizaciji za vzdrževanje letal.
Dejavnosti podjetja
Slovensko podjetje Amelia International, v katerem je Krajnc tretjinski solastnik, trenutno upravlja z 19 letali in ima okoli 60 pilotov, s katerimi izvaja lete po vsem svetu. Leti na več rednih linijah v Franciji, opravlja tudi čarterske polete in medicinske prevoze, v manjši meri pa tudi tovorni promet.
Medtem ko so piloti zaradi predpisov zaposleni v hčerinskem podjetju v Franciji, kjer opravijo večino letenja, pa je v Šenčurju zaposlenih 25 informatikov in inženirjev, ki se ukvarjajo z vzdrževanjem letal, skrbijo za njihovo plovnost in za vodenje letalskih operacij. Dejavnost podjetja je tudi zagotavljanje plovnosti za druga letala.
Kakšna letala imajo?
Flota letal, s katero upravljajo, je večinoma sestavljena iz letal Embrear 135 ali 145, imajo tudi tri letala ATR 42 oziroma 72, letos pa so dodali še tri letala Airbus. Kot je povedal Krajnc, se podjetje širi, lotili pa so se tudi menjave flote, saj za kratke linije, na katerih običajno letijo, manjša letala, ki jih imajo v večini, z vidika stroškovne učinkovitosti ne bodo več primerna.
Kot je pojasnil Krajnc, manj sedežev pomeni, da so ti dražji, večje letalo pa prinaša nižjo ceno sedeža. Gre za splošen trend v letalstvu, ki je posledica visokih taks. Večje letalo dosega tudi bolj ugodno porabo goriva na sedež kot manjše, tako so stroški pri manjših letalih bistveno višji.
So del širše skupine – drugače ne bi preživeli
Tudi sicer se je v zadnjih nekaj letih v letalstvu veliko spremenilo. "Če želiš slediti trendom, je treba veliko vlagati, ne le v letala, temveč tudi v kadre, programsko opremo in načine prodaje. To pa so dragi vložki," je dejal sogovornik.
Zato je za njihovo podjetje ključno, da je del širše skupine, saj sicer obdobja pandemije ne bi preživelo. Prednost je bila tudi v tem, da je večina letal lastniških, in sicer je lastnik glavnine letal matično francosko podjetje, če bi imeli med pandemijo letala na lizing, se ne bi izšlo, je pojasnil Krajnc.
Le redko letijo z Brnika
Čeprav je Amelia International slovensko podjetje, pa v Sloveniji opravijo le malo letov, samo kakšen čarter, je povedal Krajnc. Izvajajo štiri redne linije za Air France, ki mu manjkajo manjša letala. Gre predvsem za povezave, subvencionirane s strani države, ki jih je po pogodbi dobil francoski nacionalni prevoznik, oddaja pa jih naprej manjšim prevoznikom.
Prav tako izvajajo določene letalske povezave za Transavio, imajo pa tudi eno svojo linijo, in sicer od Strasbourga v Amsterdam. "Smo zelo prilagodljivi. Če nas nek prevoznik potrebuje na neki liniji, se zelo hitro odzovemo in smo, če so letala na razpolago, pripravljeni v nekaj dneh. Letimo, kamor je potrebno, vskočimo tudi v primerih, če pri kakšnem drugem prevozniku pride do izpada kakšnega letala," je pojasnil Krajnc.
Zaposleni v slovenskem podjetju
Medtem ko je inženirski kader v Šenčurju večinoma slovenski, pa je le okoli 15 odstotkov njihovih pilotov Slovencev, nekaj je tudi nekdanjih pilotov Adrie Airways. Kot je opozoril Krajnc, je v Sloveniji težko dobiti ustrezen kader, zato ga vzgajajo sami. Pojasnil je, da je s tem, ko je Adria leta 2019 ugasnila, veliko znanja odšlo. "Mi imamo kader, ki smo ga uspeli pridobiti, se pa bojim, da če se letalsko področje v Sloveniji ne bo razvijalo, da ga bo zmanjkalo," je dejal.
Odprti za sodelovanje s slovensko vlado
V podjetju so že pred tremi leti, kmalu po propadu Adrie, pripravili analizo povezljivosti Slovenije in se kot možni prevoznik predstavili na ministrstvih za gospodarstvo in infrastrukturo, vendar do sodelovanja takrat ni prišlo. V zadnjem času pa so na državni ravni razmišljanja o nacionalnem prevozniku znova oživela.
Kot je povedal Krajnc, so v njihovem podjetju še vedno odprti za sodelovanje. Vendar je ključno, na kakšen način bi si država delovanje nacionalnega prevoznika zamislila. "Težko je zasebni kapital zainteresirati, da bi nosil vse stroške in več let letel z minusom," je dejal Krajnc. Bi se pa v Amelii International denimo odločili za državne subvencije za zagotavljanje določenih linij, vendar bi te morale biti prilagojene njihovim letalom in načinu letanja, kar pa sedaj niso.
Novo na Metroplay: “Ljudje mislijo, da je podjetništvo bogastvo brez truda!” | Marko Verdev