Ksenja Žnidaršič | 24. 10. 2023, 07:00
Nevarnost avtobusnih potovanj in grozljive posledice nesreč: zakaj potniki ne uporabljajo varnostnih pasov?
Zakon o pravilih cestnega prometa sicer določa, da mora biti vsaka oseba v motornih vozilih privezana z varnostnim pasom, a vendar se večina ljudi tega ne drži, ko se vozijo z avtobusom.
Na začetku meseca je evropski prostor pretresla novica o hudi nesreči avtobusa v Italiji, v kateri je življenje izgubilo 21 ljudi. Nesreča je dosegla tragične razsežnosti, vzrok pa je trenutno še neznan. Jasno je le, da je avtobus zapeljal z nadvoza brez zaviranja in tako omahnil v globino. Medtem ko se je prah komaj polegel, pa je prišlo še do ene prometne nesreče, v kateri je avtobus istega prevoznika trčil v stavbo. V nesreči so bili potniki le poškodovani, vendar to ne omili dejstva, da je potovanje na avtobusih postalo skoraj enako nevarno kot potovanje v osebnih avtomobilih.
Eden od načinov, kako se izogniti hujšim poškodbam, je zagotovo uporaba varnostnega pasu. Ta je v osebnem avtomobilu obvezna in vsakdo se pred vžigom avta avtomatično priveže, medtem ko se na avtobusih odvija popolnoma drugačna zgodba. Med daljšimi potovanji na avtobusu večina potnikov ni privezana, saj jim to omogoča udobnejše potovanje, prav tako se nekateri potniki ležerno "razkomotijo", da bi lahko med mukotrpno vožnjo za nekaj ur zaprli oči ter se naspali. Zagotovo si večina od nas ne predstavlja, da bi na avtobusu mirno sedeli, kakor v avtu, privezani in popolnoma osredotočeni na vožnjo, a vendar: ali se vseeno splača žrtvovati udobje za dodatno varnost v primeru nesreče?
Zakon o pravilih cestnega prometa (ZPrCP) sicer določa, da morajo biti med vožnjo osebe v motornem vozilu pripete na vseh sedežih, kjer so vgrajeni varnostni pasovi na način, kot je predvidel proizvajalec vozila glede na konstrukcijo zadrževalnega sistema.
"Torej, na avtobusu, ki ima vgrajene varnostne pasove, morajo biti potniki med vožnjo pripeti," so strnjeno pojasnili na policiji. Seveda to ne velja za avtobuse mestnega potniškega prometa ter za avtobuse, ki imajo stojišča. Obstajajo tudi izjeme, kdaj osebi ni treba biti pripet. Varnostnega pasu tako ni treba uporabljati osebam, ki predložijo zdravniško potrdilo, da je uporaba pasu nemogoča iz zdravstvenih razlogov, so še pojasnili na policiji.
Ko pride do prometne nesreče, v kateri udeleženci niso pripeti z varnostnim pasom, je vsak potnik kazensko odgovoren sam zase. "Odgovornost voznika in pravne osebe ter spremljevalca prevoza otrok v posebnem linijskem prevozu se v primeru prometne nesreče ugotavlja pri organiziranem prevozu otrok," so dodali na policiji.
Čeprav je zakonsko določeno, da mora biti vsak potnik na avtobusu pripet z varnostnim pasom, pa ni pogostih policijskih kontrol, ki bi to vestno spremljale. V lanskem letu so tako policisti zaradi neuporabe varnostih pasov v vseh motornih vozilih izrekli 34743 glob, v letošnjem letu do 15. oktobra 2023 pa so jih izrekli 25395. Voznikom avtobusov je bilo v lanskem celotnem letu izrečenih 81 glob, letos do 15. oktobra pa 112 glob. Zanimivo je sicer, da s podatki o uporabi varnostnih pasov pri potnikih v avtobusih na policiji ne razpolagajo, saj teh statističnih podatkov ne vodijo posebej.
Uporabo varnostnih pasov policija preverja med rednim delom ali pa med poostrenimi nadzori prometa, ki jih načrtuje sama ali v sodelovanju z Javno agencijo Republike Slovenija za varnost prometa (AVP). Kljub temu, da nekatere sosednje države vestno preverjajo potnike na mednarodnem javnem prometu, torej avtobusu, kot je to denimo Avstrija, pa Slovenija tega ne počne saj "Slovenija nima več zunanje schengenske meje, zato tudi nima več mejnih prehodov". Seveda sosednje države opravljajo nadzore na mednarodnih avtobus zaradi pregleda nad tem, kdo vstopa v državo, a vsekakor dodatna policijska prisotnost vpliva tudi na to, da se potniki bolj striktno držijo pravil ter zakonov.
V kolikor ste med nesrečneži, ki jih je policija dobila, da ne uporabljajo varnostnega pasu, pa boste morali plačati globo. Predvidena globa za neuporabo varnostnega pasu je 120 evrov, višina je enaka tako za voznika, kot tudi za sopotnike oziroma potnike v vozilu. A vsekakor je globa dobra lekcija, da začnete vestno uporabljati varnostni pas, kadar se usedete v avto ali na avtobus.
In če vas morda globa ni prepričala v to, da se naslednjič na avtobusu privežete ter tako poskrbite za lastno varnost, vas bo zagotovo prepričal spodnji posnetek, ki prikazuje razliko med nesrečama avtobusa, v kateri so otroci privezani in neprivezani.
Novo na Metroplay: "Materinstvo ti da novo dimenzijo organizacije, produktivnosti in empatije" | Sonja Šmuc