A. B. | 3. 11. 2022, 07:00

Vse več prometnih nesreč s smrtnim izidom v Sloveniji povzročijo starostniki

Profimedia

V Sloveniji beležimo močno povečano število prometnih nesreč, ki jih povzročijo vozniki, starejši od 64 let. Kako zaskrbljujoče je stanje v Sloveniji in kaj lahko naredimo, da nesreče preprečimo?

Agencija za varnost prometa (AVP) ugotavlja, da je lansko leto v nesrečah, ki so jih povzročili starejši od 64 let, umrlo 22 ljudi, kar jih umešča v eno izmed najbolj kritičnih skupin voznikov, od leta 2017 se je delež prometnih nesreč, ki so jih povzročili vozniki te starostne kategorije, zvišal za 5 odstotkov. Tem sledijo stari od 55 do 64 let, zaradi katerih je lani umrlo 19 ljudi.

Nedavno sta se v Ljubljani zgodili prometni nesreči, ki sta ju povzročila 86- in 87- letnik, zaradi katerih so bili ranjeni tudi drugi udeleženci cestnega prometa. Spomnimo, 86-letnik je na ljubljanski obvoznici zavil na odstavni pas, polkrožno obrnil in v nasprotno smer peljal po prehitevalnem pasu. Pri tem je trčil v osebno vozilo, zaradi česar sta umrla tako on kot voznica osebnega avtomovila. Dva udeleženca nesreče sta bila huje poškodovana, trije lažje. Le dan kasneje je 87-letnik zaradi poslabšanega zdravstvenega stanja zapeljal na teraso gostinskega lokala. Pri tem je eno osebo huje poškodoval, eno lažje, kasneje pa v bolnici umrl. 

Junija lani je imelo veljavni vozniški izpit 361.161 voznikov, starejših od 61 let. To je 27 odstotkov vseh imetnikov veljavnega izpita. Od tega jih je bilo 615 v skupini nad 90 let, pojasnjujejo na Večeru. 

Več izkušenj, a manj okretnosti 

"Starejši vozniki oziroma starostniki se pri vožnji pogosteje srečujejo z različnimi težavami kot drugi, mlajši. A po izkušnjah AMZS inštruktorjev varne vožnje se starejši vozniki, ob zavedanju slabšanja svojih sposobnosti, ki se nanašajo na slabši vid, sluh, motorično gibljivost in počasnejši odziv, zanašajo na svoje dolgoletne izkušnje in jih v veliki večini tudi uspešno uporabljajo, zato so lahko celo bolj varni voznik kot tisti, ki imajo vozniških izkušenj manj," pojasnjujejo na AMZS. Poudarjajo, da imajo več preudarnosti in se zaradi večjega zavedanja tveganja poslužujejo večje varnostne razdalje in nižje hitrosti. 

Profimedia

"Se pa srečujemo tudi s starejšimi vozniki, ki se svojih poslabšanih zmožnostih o sposobnosti za vožnjo mogoče niti ne zavedajo, ali pa jih zanikajo," zapišejo in kot ključno izpostavijo vlogo bližnjih, ki jih lahko usmerjajo in spodbudijo k obisku družinskih zdravnikov – "Zdravniška stroka danes dobro obvladuje to področje, le zaupati ji je treba in nasvete, pomoč poiskati." 

Vadba s pomočjo strokovnjaka

AMZS inštruktorji varne vožnje izpostavljajo pomen vzdrževanja vozne kondicije, ki je za starostnike še toliko bolj pomembna. "Seveda nikakor ni nujno, da bi vsak dan opravili več desetkilometrsko vožnjo. Pomembno je njihovo osebno počutje. Vsakodnevni opravki s fizično aktivnostjo naj vključujejo tudi krajše vožnje. Njihovo domače, bivalno okolje jim to omogoča kot vsakokratni trening. S tem bodo imeli možnost ohranjati sposobnost za vožnjo, z vsakokratnim lastnim, čeprav pogosto nezavednim 'preizkušanjem', se bodo svojih sposobnosti tudi bolje zavedali," pojasnjujejo. 

Profimedia

Pozornost je smiselno nameniti tudi prvim znakom demence. Po 65. letu je ta zelo pogosta bolezenska sprememba. "Obstajajo jasni dokazi, da demenca zmanjšuje sposobnost za vožnjo. To se kaže kot specifično nevarno obnašanje na cesti: upočasnjena vožnja, več napak na križiščih, manj zavedanja o drugih voznikih, slabša pasovna kontrola, pogostejše in nepričakovano zaviranje," poudarja Marjan Bilban z Zavoda za varstvo pri delu. Večina študij ugotavlja večje število nesreč pri voznikih z demenco kot pri kontrolni skupini, potrebno pa se je zavedati, da niso vsi vozniki z blažjimi demencami nevarni vozniki, poudarja. 

Dokazati morajo, da so sposobni za vožnjo 

Zakon o voznikih, ki ureja veljavnost in podaljšanje vozniških dovoljenj, zgornje starostne meje za izdajo in podaljšanje vozniškega dovoljenja ne predpisuje, vendar morajo vozniki dokazati, da so še sposobni za varno vožnjo.

Na pregledu za podaljšanje vozniškega dovoljenja pri specialistu medicine dela, prometa in športa preverijo vid, krvni sladkor in kognitivne sposobnosti, saj se pri teh letih pogosto začne demenca. 

Do leta 2013 ja zakonodaja omogočala samodejno podaljšanje veljavnosti vozniškega dovoljenja do 80. leta starosti, medtem ko novi zakon določa, da se voznikom, ki so dopolnili 70 let, veljavnost vozniških dovoljenj podaljša za pet let, vendar morajo predložiti zdravniška potrdila, da so telesno in duševno zmožni za vožnjo osebnega avtomobila. 

Novo na Metroplay: Anže Logar in Dejan Kaloh o ustanovitvi nove stranke Demokrati | N1 STUDIO