Ponavljajoče se besede ob obilnih pošiljkah snega, kot smo jim priča danes, so, da je dežurne službe sneg znova presenetil. Vozniki so morali na avtocesti v zgodnjih jutranjih urah iz avta celo povleči lopate, da so se prebili do služb. Kje se je zalomilo in ali so takšna le pravila dežurnih služb?
Zaradi zasneženih cest že od zgodnjih jutranjih ur promet po Sloveniji poteka počasneje, nastali so prometni kolapsi, zaprti so številni cestni odseki, zaradi lomljenja dreves in podiranja elektro drogov pa so nekateri prebivalci ostali celo brez elektrike. Številne preglavice je sneg povzročal tudi mestnim javnim potniškim vozilom; predvsem preklopnim avtobusom. Rok Vihar, namestnik direktorja LPP, je za N1 pojasnil, da novozapadli sneg na večini cestišč v jutranjem času ni bil ustrezno očiščen, zato so beležili številne izpade in zamude.
Čeprav so dežurne službe na delu, se mnogi prebivalci vsakič, ko zapade sneg, sprašujejo, zakaj nastane takšna zmeda in ustvarjanje vtisa, da nas je sneg znova presenetil. Predvsem razburjeni so pešci, ki se morajo po snegu skoraj prebijati. 15. člen odloka o zimskih službah namreč navaja: "Sneg s pločnikov, funkcionalnih zemljišč, streh zgradb, drevja, grmovja in drugih površin iz tega odloka morajo zavezanci odstraniti tako, da je zagotovljeno odvodnjavanje in da odstranjeni sneg ne ovira prometa pešcev in vozil," sneg pa mora biti po 7. členu s pločnikov odstranjen tako, da je prehod, kjer dopuščajo razmere, širok vsaj en meter.
Priprave že pred zimo
Na snežne razmere, ki s seboj prinesejo tudi poledico in zmrzal, se dežurne zimske službe pripravijo še pred uradnim začetkom zime. "Pred nastopom zimske službe pripravimo mehanizacijo, prometno signalizacijo, snežne kole in posipni material, namestimo naprave in uredimo zaščito pred snežnimi zameti," pojasnjujejo na Darsu in dodajajo, da je prevoznost avtomobilov zagotovljena, če višina snega na avtocestah in hitrih cestah ne presega 10 centimetrov, in predvsem, če imajo vozila primerno zimsko opremo. Ko je ta meja presežena, se lotijo svojega dela, pri čemer za odstranjevanje snega uporabljajo sol, mokro soljenje (mešanica soli in raztopine klorida) ali mokri posip.
"Plužne skupine bodo v primeru snežnih padavin dela izvajale neprekinjeno, obhodni čas plužne skupine je do dve uri. Na kritičnih odsekih, kjer so daljši in bolj strmi klanci, je predvideni obhodni čas plužne skupine krajši, po potrebi tudi do ene ure," pojasnjujejo.
Dodajajo, da je najbolj rizično predvsem območje Postojne in vrhniškega klanca, predvsem zaradi prometnih obremenitev. "Na omenjenih odsekih bo v času močnejšega sneženja imel DARS prisotno vsaj eno vozilo za potrebe sprotnega izvlečenja zaustavljenih vozil. Za celoten avtocestni sistem imamo pripravljenih 54 plužnih skupin (v vsaki sta vsaj dve vozili) in 20 plužnih enot (po eno vozilo)," so zapisali na spletni strani dežurne službe.
Sneg že povzroča preglavice: nekatere ceste so zaprte, nastajajo zastoji
Pločniki in kolesarske steze žal niso prednostna naloga
Na spletnih straneh dežurnih zimskih služb občin po Sloveniji lahko preberemo, da se stanje na cestah in potreba po pluženju ocenjuje s pomočjo cestnega oglednika, ki ocenjuje stanje in sporoča, kje je pomoč nujno potrebna. "Kot izvajalci imamo organizirano službo dnevnega pregleda cest in peščevih površin, ki pregledujejo cestni pregledniki in sporočajo svoja opažanja s terena," pojasnjujejo na Mestni občini Ljubljana (MOL). Pred leti so sicer iz MOL občanu, ki je prosil, da se lotijo pluženja pločnikov in kolesarskih stez, ki je poln snega v dolžini vsaj sto metrov, odgovorili: "Zaradi velikega števila pločnikov ne pluži vseh pločnikov in kolesarskih stez, ampak je določila trase, kjer so, na primer, šolske poti, veliko pešcev ali kolesarjev in je očiščen pločnik velikega pomena za prometno varnost udeležencev v prometu," je o tem leta 2015 poročalo Delo.
"V središču mesta in ob avtobusnih progah ter lokalnih glavnih cestah se začne s čiščenjem pločnikov in peščevih površin pri debelini snega 5 cm, na vseh drugih peščevih površinah pa pri debelini snega 10 cm," pojasnjujejo na MOL in dodajajo, da se izjemoma v primeru, da se ti nahajajo ob glavnih cestah in avtobusnih progah, očisti samo en pločnik na strani ceste, ki ima manj ovir. Navajajo, da zato pločnike ob manj obremenjenih cestah očistijo po končani akciji in "v skladu s kapacitetami, ki so opredeljene v načrtu zimske službe". Kolesarske steze čistijo na enak način kot pločnike: "Kolesarske steze, ki potekajo po cestišču, se čistijo istočasno s pluženjem ceste, kjer pa potekajo zunaj cestišča, se čistijo istočasno s pločnikom."
Več tisoč gospodinjstev ostalo brez elektrike: sneg podira drevesa in drogove
Novo na Metroplay: "Prebivalec Sardinije in prebivalec Ljubljane se razlikujeta v tisoče stvareh" | Leon Bedrač, 3. del