D. D. | 29. 7. 2023, 21:06
Na Hrvaškem kmalu ne bo več cestninskih postaj: bo novo cestninjenje po žepu udarilo prav turiste?
Kljub temu, da so sredstva za nov sistem zagotovljena iz Evropske unije, se nekateri sprašujejo, zakaj Hrvaška vztraja pri uporabi cestnine na prevožene kilometre in ne preide na vinjete.
Pred kratkim je hrvaška družba za upravljanje avtocest (HAC) objavila javno naročilo za dobavitelja elektronskega cestninjenja, ki bo nadomestil plačevanje z gotovino. Prijavilo se je deset izvajalcev iz različnih držav, vključno s podjetji iz Združenih arabskih emiratov, številnih držav Evropske unije in Turčije, pa tudi hrvaškimi podjetji v sodelovanju s tujimi podjetji.
Uporabniki bodo imeli dve možnosti
Sprva je bila ocenjena vrednost posla 100 milijonov evrov, po navedbah hrvaških medijev pa naj bi se ponudbe gibale od 80 milijonov evrov do 244 milijonov evrov brez DDV. Uvedba novega cestninjenja bo financirana iz evropskega sklada za okrevanje in odpornost, nov sistem pa naj bi uvedli pred koncem leta 2024. "Ne bo več cestninskih postaj in ne bo več prometne gneče pred njimi," je pred nekaj meseci za N1 Zagreb dejal hrvaški minister za promet Oleg Butković.
Cestnina bo še vedno temeljila na prevoženih kilometrih, uporabniki pa bodo lahko izbirali med dvema možnostma: ENC napravo (elektronsko plačevanje cestnine) ali pa branjem registrskih tablic. Prvi sistem Hrvati že poznajo, ki je sicer podoben ABC sistemu, ki smo ga pred leti imeli tudi v Sloveniji. Turisti bodo imeli podoben postopek za plačilo cestnine, pri čemer bodo lahko uporabljali ETC napravo ali pa se odločili za uporabo storitev drugih podjetij s pogodbo s HAC.
Zakaj ne vinjete?
Kljub temu, da so sredstva za nov sistem zagotovljena iz Evropske unije, se nekateri sprašujejo, zakaj Hrvaška vztraja pri uporabi cestnine na prevožene kilometre in ne preide na vinjete, kar bi lahko bilo za državljane cenejše. Vinjete namreč delujejo po načelu fiksne pristojbine za določeno časovno obdobje, kar omogoča neomejeno vožnjo v tem obdobju.
Zagotovljen bo uporabniku prijazen sistem
Podrobnosti o postopku registracije in plačevanju cestnine niso povsem jasne, vendar naj bi HAC zagotovil uporabniku prijazen sistem s pomočjo spletnih strani ali aplikacij za pametne telefone. Registracija pa bo možna tudi na POS terminalih na bencinskih servisih. Tam bo prav tako možno kupiti ENC napravo. Tisti, ki ENC napravo že imajo, jo bodo namreč lahko uporabljali naprej, vendar jo bo treba vezati le na eno registrsko tablico (zdaj je ENC napravo možno uporabljati za več avtomobilov).
Različne cene glede na čas v dnevu
Nov sistem cestninjenja naj bi upravljavcem omogočal več različnih tarifnih modelov zaračunavanja. Kot še navajajo tuji mediji, naj bi bile cene odvisne tudi od tega, v katerem delu dneva se boste peljali po avtocesti. Cene bodo različne tudi za vožnjo med vikendi in med turistično sezono.
Kljub različnim možnostim, ki jih novi sistem prinaša, nekateri ostajajo kritični do odločitve za cestnino na prevožene kilometre, saj menijo, da bi vinjeta lahko bila bolj donosna, hkrati pa bi omogočila cenejšo vožnjo.
Novo na Metroplay: Pogumna Slovenka, ki je sledila svojim sanjam in preplula ocean | Mastercard® podkast navdiha z Borutom Pahorjem