U. P. | 19. 9. 2024, 12:30
Vodstvo je bilo gluho za svarila glavnega inženirja: Povedal sem, da me v to podmornico ne bodo spravili
Po 15 mesecih katastrofe podmornice Titan podjetja OceanGate se je začelo javno zaslišanje v preiskavi dogodkov. Že prvi dan so se pojavila osupljiva odkritja med pričevanjem glavnega inženirja, ki je opozarjal na nepravilnosti, a naletel na gluha ušesa.
Lani junija je svet z grozo spremljal tragično usodo peterice, ki se je s podmornico Titan spustila proti oceanskemu dnu, kjer so si nameravali ogledati razvalino Titanika. Že kmalu po spustu je bila komunikacija prekinjena, pozneje pa se je izkazalo, da je podmornica na poti do Titanika implodirala. Vseh pet ljudi na krovu podmornice je umrlo, vključno z lastnikom družbe OceanGate Stocktonom Rushem.
Zdaj je preiskovalna komisija zaslišala nekdanjega direktorja inženiringa družbe OceanGate in enega od oblikovalcev podmornice Tonyja Nissena, ki je osvetlil problematiko celotnega projekta. Nissenovo pričanje se je osredotočilo na načrtovanje, gradnjo in testiranje prve podmornice OceanGate iz ogljikovih vlaken, posebej pa je izpostavil, da so vsa njegova opozorila naletela na gluha ušesa. Ko mu je bilo jasno, da je podmornica nevarna, je Rushu, ki je želel, da bi Nissen upravljal plovilo ob testnem spustu, odgovoril, da ga v to podmornico nič ne bo spravilo. ''Povedal sem mu, da se ne bom vkrcal vanjo. Nisem zaupal ekipi, tudi Stocktonu nisem zaupal. Poglejte, kako se je začelo, ko so me najeli. Nič, kar so mi povedali, ni držalo.''
Nissen je zakril, da je Rush skoraj od samega začetka nenehno spreminjal usmeritev podjetja, projekt pa je bil na vseh korakih poln nepravilnosti. Testiranja pomanjšanih modelov Titanovega trupa iz ogljikovih vlaken so se opustila, ko je eden izmed njih predčasno odpovedal pod pritiskom. Rush je nato znižal kakovost komponent iz titana, da bi prihranil denar in čas. Tudi certificiranje plovila pri neodvisni tretji stranki je padlo v vodo. Meritve na Titanovem trupu so pozneje pokazale, da se upogiba preko izračunanega varnostnega faktorja. Ko so nato našli razpoko v trupu, Nissen ni odobril novega potopa.''Projekt sem ustavil. S trupom je bilo konec," je povedal. Takoj za tem je bil odpuščen.
Na vprašanje, ali je bila podmornica dana v uporabo prezgodaj, je Nissen suvereno odgovoril: ''Stoodstotno.'' Opozoril je tudi na razliko med prototipom, na katerem je delal, in podmornico, ki je opravila usodni spust do Titanika. Slednja je imela nadomestni trup in preoblikovan sistem akustičnega spremljanja za javljanje napak, drugačen od Nissenovega. "Moja zasnova je bila zbiranje podatkov, da bi preprečili katastrofalno okvaro in na koncu izgubo človeških življenj," je dejal. "To smo naredili s prvim primerkom. Kaj so naredili z drugim, ne vem.''
Preiskava je tudi pokazala, da je bila poskusna podmornica iz ogljikovih vlaken med pripravami shranjena na zunanjem parkirišču pri temperaturah do –17 stopinj Celzija. Nekatere inženirje je skrbelo, da bi se lahko voda, ki zmrzne v ali blizu ogljikovih vlaken, razširila in povzročila napake v materialu.
Zaslišanja se bodo nadaljevala vse do 27. septembra.
Novo na Metroplay: Bojan Cvjetićanin o novem albumu, najbolj osebnih pesmih in kakšen je na domačem kavču