A.B. | 2. 2. 2022, 11:21
TUKAJ je bila včeraj prva nadzorna kamera za e-vinjete, DARS ob tem: Vozniki nikoli ne bodo vedeli, kje so...
S prvim dnem februarja so na slovenskih avtocestah oživele elektronske vinjete. Po prvem dnevu nadzora nad njihovo uporabo se je oglasil Dars in predstavil ugotovitve o kršitvah, delovanju nadzornih kamer in nekaj primerih napačno vnesenih registrskih številk, zaradi česar so nekateri vozniki namesto sebi - vinjete kupili drugim. Opozorili so tudi na to, da pri novem načinu nadzora vozniki nikoli ne bodo vedeli, kje točno so postavljene nadzorne kamere.
Po ugotovitvah Darsa so nadzorne kamere na prvi dan elektronskih vinjet delovale ''odlično'', z njihovo pomočjo pa so zabeležili zelo malo kršitev ter ob tem ugotovili, da je prišlo pri nekaterih voznikih ob nakupu eletronskih vinjet do napačno vnesenih registrskih številk, zaradi česar so pomotoma vinjete kupili drugim, namesto sebi.
Takšen scenarij denimo potrjuje primer Facebookovega uporabnika, ki je objavil, da išče osebo, ki je vinjeto po nesreči vezala kar na njegovo registrsko številko. Tako pa tudi Dars, ki pravi: "Kasneje smo ugotovili, da je šlo za dejansko napako, in opozorili voznika na to, da mora kupiti novo vinjeto. Trenutno smo tovrstne kršitelje zgolj opozorili.'' Da do takšnih primerov v bodoče ne bi prihajalo, so voznike ponovno pozvali, naj pred nakupom pozorno preverijo svojo registrsko številko.
Oglasili so se tudi z Zavoda reševalni pas, kjer so voznike opozorili, naj potrdil o nakupu elektronskih vinjet nikar ne lepijo na vetrobransko steklo, saj je to nevarno, predvsem pa za to ni nobene potrebe.
Klasičnega nadzora (zaenkrat) še ni konec
Kljub temu, da so v veljavo že stopile elektronske vinjete, pa klasičnega nadzora, kot smo ga poznali doslej, še vedno ni konec. Uporabniki slovenskih avtocest so namreč še do 31. januarja lahko kupili tedensko oziroma mesečno vinjeto v obliki nalepke, kar pomeni, da bo Dars do konca meseca februarja moral vozila preverjati tudi na cestah. A takšnih primerov je zelo malo. "Na podlagi trenutnih rezultatov izvajanja nadzora je presenetljivo veliko slovenskih uporabnikov že kupilo veljavno vinjeto," je pojasnil Dejan Polc, vodja službe za cestninski nadzor (Dars).
Kako bo deloval nov sistem nadzora?
Kar dvajset stacionarnih, prav toliko prenosnih in dvakrat toliko ročnih naprav (skupaj torej osemdeset) bo po končnem prevzemu sistema razporejenih po našem avtocestnem križu. Polc je ob tem pojasnil: "Prenosne in stacionarne kamere je mogoče premikati na različne lokacije, to pomeni, da praktično naši uporabniki nikoli ne bodo vedeli, kje so v nekem danem trenutku nameščene te kamere."
Včeraj, denimo, je bila nadzorna kamera nameščena na štajerski avtocesti, točneje: na nekdanji cestninski postaji Kompolje, kjer je prvič prežala nad uporabo elektronskih vinjet.
Kako pa bo vse skupaj izgledalo v praksi? Polc pojasnjuje: "Ta trenutek je kamera prižgana in zajema vse tri vozne pasove, se pravi prebere registrsko tablico, pošlje v centralni sistem v preveritev in posreduje podatek nazaj o temu, ali je na vozilu veljavna e-vinjeta ali ne.'' To pa se, po njegovih besedah, zgodi v hipu - ne glede na vremenske razmere, podnevi in ponoči, podatki pa se že nekaj sekund kasneje prikažejo na prenosni tablici, ki jo nadzornik uporablja tudi za ročno pregledovanje fotografij slabše kakovosti. "Trenutno je nastavljena na 95 odstotkov, ampak tudi tiste, ki so nastavljene na manj, omogočajo zelo zanesljive slike. Na tablici se tako izpiše, kakšno vinjeto ima vozilo, in pa, da je vinjeta aktivna,'' še pove.