K. R. | 23. 10. 2023, 13:23

Trg dela: "Nobena generacija ni kriva za spremembe. Podjetja se ne znajo prilagoditi"

Profimedia

Razmere v Sloveniji so postale dokaj nepredvidljive.

Mladi svoje karierne in študijske priložnosti vedno bolj pogosto iščejo v tujini, starejši zaposlovalci pa mlade vidijo predvsem kot delovno silo, ki se za podjetje ne bi pretirano namučila. Pa je res tako? Boštjan Sebastian Vidmar je spregovoril o trenutnem trgu dela in kaj to pomeni za trenutne generacije in vse, ki prihajajo za njimi.

Kaj je glavni razlog, da mladi odhajajo v tujino?

Glavni razlog odhoda mladih v tujino je drugačno razmišljanje – zakaj bi se zadovoljil z dvomilijonskim trgom, če pa recimo lahko izbereš osemmilijardni trg? In tega se naučiš v tujini. Vsaka generacija, ki pride za naslednjo, je drugačna. Ampak nobena generacija ni kriva za spremembe. Podjetja se ne znajo prilagoditi. Prav tako ne država. Kako bi se počutili, če bi še vedno imeli zakone iz 20. let prejšnjega stoletja? Še vedno vztrajamo pri nekaterih
zakoreninjenih prepričanjih in omejitvah. Mladi pa teh omejitev ne vidijo, vzamejo potni list, se usedejo na letalo in grejo.

Kakšen je trg dela do mladih? Imajo možnost kariernega razvoja?

Možnosti za razvoj še nikoli ni bilo toliko. Podjetja so v iskanju dobrega kadra, pripravljeni so investirati v razvoj – štipendije, dolgoročne pogodbe. Seveda pa je odvisno, v kateri branži mladi iščejo zaposlitev. Perspektivna oseba pa bo vedno našla podjetje, ki je pripravljeno vlagati vanjo. Res je, da so generacije zdaj drugačne, a to ni težava posameznika in podjetja. Potrebno je spremeniti mišljenje in spremenilo se bo okolje. Seveda je vedno možnost, da odpreš svoje podjetje, a vemo, da je tako tudi več odrekanja, skrbi in odgovornosti. Več kot vložimo, več dobimo. Če pa ste pripravljeni vlagati, ne čakajte, samo začnite.

Kako vidiš prihodnost?

Trenutno je celotna družba v transformaciji, preteklost je bila razburkana, prihodnost pa še nikoli tako negotova, velik nadzor nad situacijo ima kapitalizem, ki je nastavljen tako, da ga bo težko spremeniti. Manjšina daje tisto, kar večina zahteva. Zato imamo izredno bogate in srednji razred, ki napaja bogate, kolateralna škoda pa so izredno revni. Smo pa v obdobju, ko lahko vsak zaviha rokave in naredi nekaj, kar bi potrebovalo 8 milijard ljudi.

Profimedia

In kako se temu lahko prilagodijo podjetja?

Podjetja se bodo morala prilagoditi temu, da bodo spremembe hitrejše kot kadarkoli, fluktuacija zaposlenih bo ogromna. Zato naj naredijo sisteme, ki jim bodo omogočali hitrejše uvajanje zaposlenih. Na drugi strani pa naj gledajo, da jim čim dlje časa uspe zadržati mlade, zato naj jim ponudijo karierno in osebno rast. Vlagajo naj v njih, v njihove hobije, družino. Zato, šefi, zaprite razpredelnice, ampak se raje sprehodite med zaposlenimi in poglejte, kakšno je stanje tam. Podjetja niso več samo številke.

Boštjan, kateri posli so najbolj donosni za mlade?

Najbolj donosni so spletni posli. Tako imenovani brick & mortar (posel, kjer je obvezna fizična lokacija), je težje zagnati in predvsem je daljša časovnica razvoja. Tu si omejen na lokalni trg, ki pa je trenutno kadrovsko predrag in podhranjen, da bi ga lahko razvili. Jaz predlagam posle, kot so dropservice ali pa prodaja znanja. Ljudje še nikoli v zgodovini niso dali toliko na umski razvoj. Bodite mentor v sferi, ki jo poznate, kjer imate znanje in izkušnje. Zelo iskano bo oblikovanje vsebine, med katere spadajo kratki in dolgi videi, to lahko delata za različna podjetja ali pa samo začnete prodajati svoje storitve. Vse to znanje lahko dobite preko člankov, YouTubov ali pa na viralen.si – portal, ki ga vodim sam in na katerem je znanje iz prakse v prakso.

Za odprtje podjetja pa so potrebne izkušnje. Kje jih dobiti?

Izkušnje so vedno pomembne, saj se iz njih nekaj naučiš. Poskusiš, se opečeš, obrišeš solze in greš dalje. Tako rastemo. Vedno pa je ob sebi fino imeti nekoga, ki ti bo pomagal, kaj in kako delati. S tem se izognemo temu, da izgubiš preveč denarja in predvsem, da se naučiš, kako hitro priti do rezultata.

Za pomoč pri ideji ali poslu lahko kontaktirate tudi Boštjana, saj odgovori vsakemu, gre z njim na e-kavo in skupaj pogledata, kako lahko njegovo podjetje ali idejo spravita med zvezde.

Novo na Metroplay: Duo Arbadakarba o novi avtorski pesmi, vsestranskem ustvarjanju in trenutkih z družino