V trgovinah so samopostrežne blagajne čedalje bolj razširjene, razlog za to pa je jasen.
Trgovcem namreč prinašajo nižje stroške dela, zaključek nakupnega procesa pa je hitrejši. Ta trend je še posebej opaziti v Evropi, kjer podatki kažejo na hiter porast, predvsem v Nemčiji. Samopostrežne blagajne kupci radi uporabljajo zaradi praktičnosti, a te trgovcem prinašajo soočanje z novimi izzivi, saj omogočajo večje število kraj, je poročal Tagesschau.
Tatvine do 30 odstotkov pogostejše
Po raziskavi Inštituta za raziskovanje trgovine EHI so kraje na samopostrežnih blagajnah med 15 in 30 odstotki pogostejše kot pri klasičnih blagajnah. Težava je v tem, da kupci sami skenirajo izdelke, nekateri pa izkoriščajo ta sistem za tihotapljenje izdelkov ali manipulacijo z barvnimi kodami, tako da zamenjajo cenejše in dražje izdelke.
Da bi zmanjšali izgube, trgovci vse pogosteje posegajo po umetni inteligenci (AI). Napredni sistemi umetne inteligence uporabljajo sofisticirane kamere, ki v realnem času analizirajo vedenje kupcev in zaznavajo nepravilnosti pri skeniranju izdelkov.
Kako AI prepoznava kraje?
Če sistem zazna sumljivo vedenje, samodejno obvesti osebje, da lahko pravočasno ukrepa. Med najpogostejše oblike kraj, ki jih AI lahko prepozna, sodijo:
- Preskok skeniranja: ko kupec izdelek neposredno položi v vrečko, ne da bi ga skeniral, sistem prikaže opozorilo in zahteva potrditev skeniranja.
- Zamenjava izdelkov: če kupec skenira cenejši izdelek, dejansko pa v vrečko položi dražjega, AI zazna neskladje in sproži opozorilo.
- Razlika v teži: pri tistih izdelkih, ki se tehtajo, AI preveri težo in jo primerja s skeniranimi podatki, s čtem pa odkrije morebitne nepravilnosti.
- Prikrivanje izdelkov: sistem lahko zazna, če so na primer steklenice alkohola skrite v embalaži drugih pijač.
Trgovske verige že uvajajo nadzor AI-ja
Po raziskavi novinarske agencije dpa so velike trgovinske verige, kot so Rewe, Ikea in Rossmann, že uvedli ali pa testirajo to tehnologijo. Kaufland, Lidl in Obi njeno uporabo še preučujejo, nekateri trgovci pa za zdaj ne želijo razkriti svojih načrtov. Podjetje Diebold Nixdorf, eden vodilnih proizvajalcev AI-sistemov za nadzor, zagotavlja, da osebni podatki kupcev niso ogroženi. Informacije se obdelujejo anonimno, kamere pa ne snemajo neprekinjeno, temveč le analizirajo specifične premike, ki nakazujejo na morebitne nepravilnosti pri skeniranju, navaja Dnevno.hr.
S porastom samopostrežnih blagajn trgovci tudi iščejo načine za zmanjšanje finančnih izgub, pri tem pa umetna inteligenca postaja eno najučinkovitejših orodij. Ali bo v prihodnosti nakupovanje popolnoma avtomatizirano in brez človeškega nadzora? Lahko rečemo, da bo to pokazal čas.
Novo na Metroplay: Zemlja omogoča, da se zgodi čarovnija | N1 podkast s Suzano Lovec