Kaj pravite na to? Zagotovo je marsikomu neprijetno.
Ne samo v tujini, tudi pri nas samopostrežne blagajne v večjih trgovinah niso nobena redkost. Na njih lahko kupci sami skenirajo izdelke, opravijo plačilo in zaključijo nakup. Če pa potrebujejo kakšno pomoč, so tam trgovci oziroma blagajniki, ki jim pomagajo iz zagate. Nekateri zelo radi uporabljajo samopostrežne blagajne, saj jim to skrajša čakanje v vrsti pred blagajno, spet drugi pa niso tako zelo navdušeni nad njimi - predvsem tisti, ki radi izmenjajo kakšno besedo ali dve z zaposlenimi na blagajni, pa tudi tisti, ki jih čedalje večja avtomatizacija nekoliko odbija.
Trgovine so samopostrežne blagajne uvedle zato, da bi znižale stroške dela in pospešile proces nakupovanja. A sčasoma so se začele pojavljati težave, povezane z zlorabo teh blagajn. Nekateri kupci so hitro našli načine, kako izkoristiti slabosti teh sistemov. Najpogostejši trik je skeniranje cenejših izdelkov namesto dražjih ali pa popolno izogibanje skeniranju določenih artiklov. Čeprav so trgovine uvedle nadzorne kamere in osebje, ki spremlja uporabo samopostrežnih blagajn, to ni preprečilo pogostih goljufij. A to še ni vse!
Taka tehnologija je običajna praksa
Kot poroča portal Fenix magazin, tisti, ki skenirajo izdelke na samopostrežnih blagajnah, pogosto niti ne slutijo, kaj se pravzaprav dogaja. Kamere, nameščene s ptičje perspektive, snemajo kupce v supermarketih, medtem ko senzorji zaznavajo obliko in velikost teles obiskovalcev diskontov. Čeprav se sliši skoraj distopično, je tovrstna tehnologija danes povsem običajna praksa - v nemških trgovinah. Cilj tega početja je jasen, gre za preprečevanje tatvin in prepoznavanje sumljivega vedenja kupcev na samopostrežnih blagajnah, da bi zmanjšali finančne izgube.
V Edeki v Regensburgu je na primer zaposlen detektiv, ki iz skrite pisarne opazuje kupce med skeniranjem izdelkov. Kamera nad njihovimi glavami v realnem času beleži vsak njihov gib. Pri večjih nakupih se zlahka zgodi, da kakšen artikel ostane pozabljen, to pa lahko vodi v neprijetne situacije, ko osebje zaradi tega ustavi kupca.
Telesni skenerji na blagajnah
V nekaterih trgovinah uporabljajo umetno inteligenco, ki spremlja kupca od vstopa pa vse do izhoda iz trgovine. Eden takih sistemov se imenuje Sesame in ga uporablja okoli 200 trgovin po Nemčiji, poroča portal Fenix magazin. Po besedah Klausa Schmidta, direktorja podjetja ITAB za Nemčijo, senzor beleži višino in obliko telesa, vendar se ti podatki hranijo le toliko časa, dokler se oseba nahaja v območju zaznavanja. Sistem zazna tudi, če se nekdo skloni ali si sname klobuk - a prepoznavanje obrazov ni vključeno. V trgovinah, kjer uporabljajo nadzor z umetno inteligenco, osebje blagajn diskretno prejme obvestilo, če pride do sumljivega skeniranja. Kupce lahko nato zaustavijo še pred izhodom iz trgovine.