Nika Vajnhandl | 16. 3. 2022, 13:03

Ta država, po kateri se zgledujemo, se je znašla v veliki finančni stiski

Dvig cen bencina v Franciji zaradi ukrajinske krize močno obremenjuje poslovne in gospodinjske proračune.

Profimedia

V državi, po kateri se zgleduje tudi Slovenija, so zaradi zvišanih cen energentov močno prizadeta gospodinjstva in številna podjetja. 

Visoke cene elektrike, pšenice in ostale hrane, nafte in zemeljskega plina spravljajo v stisko tudi Francoze. Cena bencina v Franciji zaradi ukrajinske krize zdaj presega dva evra za liter, kar močno obremenjuje poslovne in gospodinjske proračune.

Podjetja se borijo za preživetje

"Imam 11 zaposlenih. Ker smo družinsko podjetje, jih štejem za člane svoje družine. To pomeni, da moram skrbeti za 11 družin," je za medij Xinhua povedal Cyril Piola, operater transportnega podjetja s sedežem na vzhodu Francije.

Zaradi naraščajočih cen goriva, in že podvojenih cen opreme za tovornjake in samih tovornjakov je Piola prisiljen "razmišljati o preživetju ... ne obstoju, ampak preživetju".

Ko je o svojih skrbeh spregovoril za Xinhua, je dejal, da vsak od njegovih 11 tovornjakov požre okoli tisoč litrov dizla na teden, zaradi naraščajočih cen goriva pa je moral v zadnjih dveh mesecih porabiti 17.000 evrov več kot v istem obdobju - pred letom dni.

"Cene hrane rastejo, cene žita naraščajo, s tem pa se bo dvignila tudi cena biodizla," je dejal in poudaril, da je zaprtje podjetja zadnja možnost, če se želi izogniti zadolževanju.

Lokalne trgovine v razcvetu

Mesut Mert, ki dela kot prodajni zastopnik v prehrambeni družbi Danone, je za Xinhua komentiral, da bodo majhni lokalni supermarketi imeli koristi od stalnega zvišanja cen goriva. "Če ljudje gredo v lokalne trgovine v okrožju, kjer živijo, ​​bo to zanje prednost, saj bodo porabili manj za gorivo," je dejal.

Sredi februarja je bila povprečna cena bencina v Franciji 1,70 evra za liter. Ko se je v zadnjih dneh februarja pričela ukrajinska kriza, se je cena v nekaj dneh dvignila na več kot dva evra za liter.

Od goveda do piščanca

Jean-Yves Chardon in Hugo Danancher delata v kmetijstvu. Chardon goji zelenjavo, Danancher se ukvarja z govedorejo na vzhodu Francije. Oba se močno zanašata na dizelsko gorivo in utekočinjen zemeljski plin, da zadovoljita potrebe svojih podjetij po energiji.

Porast cen goriva ju sili v dvig prodajnih cen, naraščajo pa tudi stroški dostave. "Vsi upamo, da cene ne bodo več rastle," je Chardon povedal za Xinhua. "Tako bomo zdržali le še tri mesece," je iskreno spregovoril o strahu za prihodnost.

"Pomlad je tik za vogalom, potrebujemo gorivo, da lahko delamo," je dejal Danancher. "Energetska kriza bo neposredno vplivala na kmetijsko gospodarstvo države," meni.

Danancher svoje izdelke prodaja tudi na drobno, vendar se zdi, da zaradi visokih cen goriva nihče po izdelke ne pride več, pravi. "Moje stranke si več ne morejo več privoščiti nakupa govedine," je dejal. Zdaj ponavadi kupujejo cenejše meso, kot sta uvoženi piščanec ali svinjina.

V tujino po gorivo

Ludovic Cordier uporablja svoj osebni avtomobil za upravljanje "taksi" službe za tiste, ki nimajo avtomobila ali jim je bila odvzeta licenca. V zadnjem času so njegovi klienti tudi ljudje, ki si ne želijo – ali si ne morejo privoščiti – točiti goriva.

"Avto tankam dvakrat na teden, saj sem dežuren 24 ur na dan, sedem dni v tednu," je povedal za Xinhua. Njegovo vozilo lahko sprejme šest ljudi, včasih pa je zaračunaval en evro na kilometer. Te dni mora zaračunati več, da sploh preživi, pravi.

Marie-Laure Beyer, ki živi v bližini mesta Metz na severovzhodu Francije, verjame, da je našla začasno rešitev za težavo z gorivom. Zdaj prečka mejo in natoči gorivo v Luksemburgu, 50 kilometrov od njenega doma.

"Že 15 let nisem šla v Luksemburg, da bi točila gorivo. A tudi ob povišanju cen goriva je tam vedno med 20 in 25 centov na liter cenejše kot v Franciji," je dejala.

Brez državne pomoči, čeprav rešujejo življenja

Jennifer Pont je diplomirana potujoča medicinska sestra, ki dela na podeželskem območju Francije. Specializirana za nego na domu, dnevno prevozi od sto do 150 kilometrov. "Včasih sem za gorivo plačevala 55 evrov na teden, zdaj me stane med 75 in 80 evrov," je povedala.

Diplomirane medicinske sestre v Franciji niso upravičene do državne pomoči, dodatki, ki jih izplačuje sistem socialne varnosti države, pa se niso spremenili že najmanj deset let, je dejala.

"Več bolnikov ne more v centre za zdravljenje, ker so geografsko izolirani ali imajo težave z mobilnostjo," je dejala. "Nekateri od njih se sploh ne morejo premikati sami. Potrebujejo zdravljenje in preprosto ne morem zavrniti, da bi jih šla pogledat, čeprav se mi zaradi visokih cen goriva ne splača delati," pravi.

Nehali hoditi v službo

Evelyne Badonnel, ki živi v majhnem mestu z okoli 950 prebivalci, pravi, da razmišlja, da bi nehala hoditi v službo. Zaradi visoke cene goriva, ki ga porabi za pot v službo, je ugotovila, da se ji preprosto ne splača delati.

"Na podeželju so možnosti javnega prevoza omejene. Obstajajo avtobusi, ki vozijo na območju, kjer živim, vendar se njihov urnik ne ujema z mojim delovnim časom," razloži, da je poskušala s cenejšimi alternativami.

Povedala je, da je za kratek čas razmišljala o nakupu električnega kolesa, a je odnehala, ker ji to ne bi omogočilo, da bi svojih otrok peljala v šolo in opravljanje nekaterih druge dejavnosti.

Stanje v Franciji

Od ponedeljka so bencinski servisi največjih francoskih maloprodajnih blagovnih znamk uvedli povprečno znižanje za okoli 35 centov na liter.

Francoski premier Jean Castex je tudi povedal, da bo od 1. aprila vsem francoskim državljanom, ki uporabljajo bencin, povrnjenih 15 evrocentov na liter, kar bo veljalo štiri mesece.

Po podatkih Banke Francije naj bi letna stopnja inflacije v državi letos dosegla 3,7 odstotka.

Novo na Metroplay: "To je kot droga" - Livija Pandur | N1 podkast s Suzano Lovec