Pred sezono dopustov je take stvari preprosto dobro vedeti.
Že vrabci na veji čivkajo o tem, da v sosednji Hrvaški iz dneva v dan odkrivajo podražitve in primerjajo cene istih izdelkov v istih trgovskih verigah v sosednjih državah. Ker se hitro bliža čas počitnic, ko bodo številni Slovenci in Slovenke dopust preživljali na hrvaški obali, je dobro vedeti, na kaj je treba biti pozoren, ko gre za nabavo hrane. V Facebook skupini platforme Halo inspektore redno objavljajo primerjave cen - in pri tem odkrivajo kar precejšnje razlike. Tokrat je v oči padla razlika v ceni priljubljene salame.
"KDO NAS NE MARA?! Vsi govorimo o tem, kako je – v primerjavi z drugimi državami v regiji – hrana na Hrvaškem veliko dražja. Včasih celo za neverjetnih 50 %. Da bi nekoliko pomagali premalo informiranim potrošnikom pri razkrivanju možnih vzrokov za takšne razlike, navajamo najnovejši primer kulena, ki ga proizvaja mesna industrija Pivac," so uvodoma zapisali.
Gre za kulen, označen kot Premium kulen, ki ga trenutno oglašujejo v aktualnem katalogu. V hrvaškem Lidlu se prodaja po ceni 16,89 evra za kilogram, hkrati pa je povsem isti kulen v slovenskem katalogu oglaševan po ceni 11,99 evrov za kilogram. V nadaljevanju so se spraševali, zakaj prihaja do takšnih razlik in ponudili možne razlage.
"A) Lidl nas, hrvaške potrošnike, pač ne mara, ker ve, da lahko plačamo več – zato nam prodaja kulen po višji ceni.
B) MI Pivac, da bi lahko bil konkurenčen tudi na slovenskem trgu, ponuja svoj izdelek po nižji ceni kot doma. Radi imajo Hrvate, a imajo radi tudi Slovence. Evro je evro.
C) Hrvaška vlada "ljubi" svoje državljane. Še posebej tiste, ki radi dobro jedo, zato nanje "udari" enega najvišjih DDV-jev na hrano v EU oziroma evroobmočju. Ne verjamete?
Evo dokaz – kulen govori sam zase:
Hrvaška: 16,89 € – DDV (25 %) = 13,51 €
Slovenija: 11,99 € – DDV (9,5 %) = 9,59 €
Torej, pravilen odgovor je C."
Nekoliko sarkastično so še zapisali, da bi "glede na to moral novi minister za kmetijstvo, David Vlajčić, kot podpredsednik Vlade RH, spodbuditi še več domoljubne ljubezni – in predlagati znižanje davkov na hrano za Hrvate. Ker izpade, da Slovenci, Italijani in drugi Evropejci bolj ljubijo hrvaške potrošnike kot naša lastna vlada. Ker jim poberejo manj davka... Gospod minister, imate radi hrvaške potrošnike bolj kot kak sosed?" Očitno bodo Hrvati še naprej množično obiskovali obmejne trgovske centre v Sloveniji, saj je jasno, da lahko tako precej prihranijo - in to se jim še posebej, ko gre za veččlanske družine, še kako obrestuje.