Skupine za varnost v cestnem prometu in prevozniki pozivajo k uvedbi poklicnega usposabljanja določenih voznikov.
Evropski svet za varnost transporta (ETSC) je skupaj s skupinami pešcev, kolesarjev in delavcev v prometu napisal odprto pismo poslancem Evropskega parlamenta. V njem obravnavajo prihajajočo revizijo direktive EU o vozniških dovoljenjih (2006/126) in poudarjajo potrebo po dodatnem strokovnem usposabljanju za voznike lahkih gospodarskih vozil, podobno zahtevam, ki veljajo za voznike avtobusov.
Primarni navedeni cilj predlagane revizije je okrepitev varnosti v cestnem prometu in doseganje cilja EU, da do leta 2030 zmanjša število smrtnih žrtev in hudih poškodb v cestnem prometu za 50 %. V ta namen organizacije trdijo, da je uvedba obveznega usposabljanja za poklicne voznike dostavnih vozil bistvena, saj so pomemben dejavnik pri prometnih nesrečah v EU in njihova uporaba narašča.
Vse večjo uporabo dostavnikov je mogoče pripisati različnim dejavnikom, vključno z večjim povpraševanjem, dnevnimi mestnimi storitvenimi operacijami, nočnimi dostavami in porastom spletnega nakupovanja. Na žalost so pritiski po izpolnjevanju zahtev trga, močna konkurenca v transportni industriji in pomanjkanje strogih predpisov prispevali k slabim delovnim pogojem za voznike teh vozil, kar predstavlja veliko varnostno tveganje.
Kritično vprašanje, izpostavljeno v pismu, so razmeroma prizanesljivi predpisi, ki veljajo za dostavnike s skupno dovoljeno do 3,5 tone, v primerjavi s težkimi tovornimi vozili. Operaterji in vozniki težkih tovornih vozil morajo pridobiti potrdila o strokovni usposobljenosti, ki jih je treba redno posodabljati. Vozni parki dostavnih vozil delujejo po nižjih standardih in samo za vozila, ki presegajo 2,5 tone skupne dovoljene mase in vozijo prek meja EU, bodo do leta 2026 začela veljati pravila EU za čas vožnje in počitka. Na veliko večino prometa dostavnih vozil, ki poteka znotraj državnih meja, ta sprememba ne bo vplivala.
Za izboljšanje varnosti v cestnem prometu organizacije pozivajo k celovitemu usposabljanju za poklicne voznike dostavnikov, ki bi zajemalo varno nakladanje in razkladanje, pritrditev tovora, vzvratno vožnjo, preprečevanje utrujenosti, načrtovanje potovanja in spoštovanje prometnih pravil, vključno z uporabo varnostnega pasu in izogibanjem motnjam.
Odprto pismo poziva, naj se sedanje zahteve za voznike avtobusov in tovornjakov, ki vključujejo poklicno usposabljanje voznikov (certifikati o poklicni usposobljenosti), razširijo z novo kategorijo za voznike lahkih gospodarskih vozil. To bi lahko dosegli v delu predloga Evropskega parlamenta za vzpostavitev kategorije B+ z ločeno zahtevo za usposabljanje za vozila kategorije N1, ki se uporabljajo v poklicne namene.
V Sloveniji je v zvezi s tem v pravkar sprejeti resoluciji o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa za obdobje od 2023 do 2030 predvidena tako imenovana koda 3, oziroma nacionalna poklicna kvalifikacija za voznike lahkih gospodarskih vozil s skupno dovoljeno maso do 3,5 tone.
Organizacije tudi izražajo nestrinjanje s predlogom Evropske komisije, da bi dovoljeno maso vozil kategorije B povečali s 3,5 na 4,25 tone. S sklicevanjem na nedavno poročilo inštituta VIAS v Belgiji namreč trdijo, da imajo večja in močnejša vozila vse bolj škodljiv vpliv na varnost pešcev in kolesarjev v cestnem prometu.
https://www.metropolitan.si/avto/kaj-barva-avta-pove-o-vas-zanimivosti/