N.Z. | 24. 3. 2021, 13:48

5 razvojnih stopenj sklepanja prijateljstev med otroki

profimedia

V nasprotju s splošnim prepričanjem, da otroci bodisi težko ali zlahka sklepajo prijateljstva z drugimi otroci, psihologi vedo, da se otroci sklepanja pravih in zrelih prijateljstev šele učijo.

Na spletni strani Kids First so za starše in skrbnike pripravili prispevek o razvojnih stopnjah sposobnosti sklepanja prijateljstva po delu psihologa Roberta Selmana, ki se je specializiral za razvojno psihologijo adolescentov. Selman razvojne stopnje otroškega prijateljevanja deli na 5 značilnih razvojnih stopenj.

Stopnja 0: Trenutni akterji v igri
  • (od 3 do 7 leta starosti)

Otroci, ki so stari med 3 in 7 let, vidijo druge otroke zgolj kot dobrodošle akterje pri igri. Prijateljstva tako sklepajo zgolj na osnovi tega, ali je druženje zabavno.

Prijatelji toliko starih otrok so zato običajno tisti otroci, ki se znajdejo v njihovi bližini in jih zanimajo iste vrste igre.

Predšolski otroci imajo še zelo omejeno sposobnost videti in razumeti perspektivo drugih, zato so prepričani, da drugi razmišljajo isto kot oni, zato se izjemno razburijo, ko ugotovijo, da njihov ’partner v igri’ z njimi ne deli istega mnenja.

Otroci te starostne skupine je pogosto slišati reči, da ’on ali ona noče biti več moj prijatelj’, ko se njihov partner v igri želi igrati nekaj drugega kot oni.

Stopnja 1: Enostranske dobrobiti
  • (približno od 4 do 9 leta)

Otroci na tej stopnji prijateljstvo že razumejo kot nekaj več kot zgolj trenutno aktivnost, še vedno pa so pri sklepanju prijateljstev zelo pragmatični. Za otroke te starostne skupine je prijatelj pač nekdo, ki zanje naredi nekaj dobrega – z njimi deli sladkarije, jim zadrži prosti sedež na avtobusu ali pa jim prinaša lepa darila. Prav nič pa ne razmišljajo o tem, kaj sami doprinesejo v to prijateljstvo.

Otrokom te starostne skupine so prijateljstva že precej pomembna, zato bodo včasih prenašali tudi ne najbolj prijetnega prijatelja, samo da bodo imeli prijatelja.

Na tej stopnji bodo nekateri s prijateljstvom tudi barantali. Na primer: »Tvoj prijatelj bom, če boš naredil to!« ali »Ne bom več tvoj prijatelj, če boš naredil to!«

profimedia
Stopnja 2: Obojestransko & poštena sodelovanja
  • (približno med 6 in 12 leti)

Otroci te razvojne stopnje so že sposobni razumeti prijateljevo perspektivo, ki zna biti drugačna od njihove, le da jim to še ne uspeva vedno.

Začenjajo torej razumeti, kaj pomeni zamenjati mesta, niso pa še sposobni stopiti korak vstran in z zornega kota opazovalca uvideti vzorce interakcije znotraj prijateljskega odnosa.

Na tej stopnji otroke že močno skrbi poštenost in recipročnost v odnosu, le da o teh pojmih razmišljajo še nekoliko rigidno. Če torej nekaj lepega naredijo za svojega prijatelja, bodo pričakovali, da jim bo prijatelj to povrnil ob naslednji priložnosti. Če se to ne zgodi, bi lahko prijateljstvo razpadlo.

Otroci te starostne skupine so nagnjeni k obsojanju tako sebe kot drugih. Do sebe bodo tako kritični, kot mislijo, da bi bili do njih kritični drugi ljudje. Otroke te razvojne stopnje je zato pogosto slišati: »Nihče me ne bo maral, ker imam tako trapasto frizuro!«

Nagnjeni so k zavistnosti in ljubosumju ter jih nadvse skrbi, da bi preveč ne izstopali od drugih.

Otroci te razvojne stopnje formirajo manjše skupinice prijateljstev, s katerimi jih družijo podobni interesi. Včasih te skupine tvorijo tudi nekakšne ’skrite druščine’ s svojimi lastnimi pravili in veliko pravili ter pregovarjanji, kdo je lahko (in kdo ne) član skupine.

Prav uveljavljanje pravil, njihovo posredovanje in pogajanja okoli njih pomagajo otrokom razviti njihovo razumevanje socialnih odnosov. Problem lahko nastale le, če otroci še ne premorejo dovolj kooperativnih odnosnih veščin, saj bi skupino lahko pričeli nekateri otroci dominirati, medtem ko bi bili drugi iz skupine izrinjeni.

Stopnja 3: Intimno in vzajemno prijateljstvo
  • (med približno 11 in 15 letom)

Na tej stopnji prijateljstva že dobivajo svojo globino. Najstniki te starosti se obračajo drug na drugega v želji, da bi jim ti pomagali rešiti kakšen problem, zaupajo si tudi svoje skrite misli in občutke. Zdaj so že sposobni sklepati kompromise in drug za drugega storiti tudi kaj ne glede na to, ali bo to dejanje povrnjeno. Na tej stopnji jim je že resnično mar, da je tudi drugi srečen in zadovoljen.

Za nekatere otroke te starosti je značilno tudi, da neprestano ’visijo skupaj’. To je sicer bolj značilno za dekleta kot fante, saj imajo te ’najboljše prijateljice’, s katerimi morajo vse početi skupaj.

Če bi se njihov najboljši prijatelj odločil, da se bo družil z nekim drugim otrokom, to v tej starosti doživljajo kot globoko razočaranje (in celo izdajstvo).

profimedia
Stopnja 4: Zrelo prijateljstvo
  • (približno od 15 leta do odraslosti)

Ko so otroci sposobni sklepanja prijateljstva na najbolj zreli stopnji, že znajo visoko ceniti čustveno bližino s prijatelji. Na tej stopnji že znajo sprejeti in celo ceniti razlike med njimi in prijatelji.

Mladostniki, ki so sposobni sklepanja zrelega prijateljstva, niso več tako posesivni, kot so nekoč bili, zato se tudi ne počutijo več tako močno ogrožene, ko njihov prijatelj sklepa prijateljstva z drugimi.

V zrelem prijateljstvu sta poudarjena zaupanje, podpora in občutek bližine, ki vztraja, tudi ko se s prijateljem morda dolgo ne vidita.

Novo na Metroplay: "Materinstvo ti da novo dimenzijo organizacije, produktivnosti in empatije" | Sonja Šmuc