N.Z. | 20. 2. 2023, 09:00
Kaj žene otroke, da se odzovejo s sočutjem?
Študija dr. Jamesa Kirbyja je v raziskovalni vzorec zajela 285 otrok, starih od 4 do 5 let. Raziskovalce je zanimalo, kaj žene otroke, da se odzovejo s sočutjem.
"Testirali smo njihove sočutne odzive glede na to, s kom so bili v stiku," pojasni dr. Kirby.
"Ker otrokom odrasli predstavljajo avtoritativno figuro, ki otrokom včasih zapove, kaj naj storijo, zaradi česar bodo otroci reagirali tudi avtomatično, smo za potrebe raziskave uporabili še lutke, ki so otrokom bližje."
Raziskava je pokazala, da otroci priskočijo na pomoč vsakič, tudi če od svojega dejanja niso imeli koristi. "To se ni spremenilo niti v odnosu do odraslih niti v primeru dela z lutkami."
Zanimiv pa je bil še en izsledek raziskave. "Sočuten odziv se je spremenil takoj, ko se je pojavila nagrada."
Da bi to opazovali, so raziskovalci uporabili nalepke, s katerimi so nagradili otrokove dejavnosti.
"Pri uvedbi nagrajevanja z nalepkami pa smo naenkrat opazili, da je bilo otroke težje pripraviti do tega, da bi pomagali in ostali brez nagrade, četudi je bila lutka videti v hudi stiski," pojasnjuje dr. Kirby in dodaja: "Tega nikakor nismo razumeli na način, da bi bili otroci namenoma sebični, saj so soočeni s podobno izbiro enake težave izkazovali tudi odrasli. Zgolj zato, ker cenimo nagrado, še ne pomeni, da nismo sočutni. Opazili smo še, da je veliko otrok v dani situaciji izražalo najmanj pasivno sočutje. Rekli so na primer 'Saj bo v redu' ali pa 'Mogoče naslednjič.'"
Bistvo študije pa se ni skrivalo v slednjem, opozarja dr. Kirby.
"Najbolj pomembno spoznanje študije je bilo to, da so otroci v odsotnosti vsake nagrade ali cene, ki bi jo morali plačati, po naravi globoko sočutni in sami od sebe priskočijo na pomoč. Ko razumemo, kaj motivira otroke k sočutnemu vedenju, postane jasno, kako pomembno je vzpostaviti pozitiven učni prostor in družinsko okolje."
Študija je bila objavljena v Royal Society Open Science.
“This study showed that if there were no personal costs to t children (giving up reward stickers), they were deeply compassionate & helpful. Understandng what drives children to be compassionate is important for setting up positive environments.” https://t.co/4TOojqNEXd
— Suzanne Zeedyk (@suzannezeedyk) February 17, 2023
Novo na Metroplay: Pogumna Slovenka, ki je sledila svojim sanjam in preplula ocean | Mastercard® podkast navdiha z Borutom Pahorjem