Uredništvo | 5. 3. 2024, 19:00
Tjaša Železnik iskreno o svojem otroštvu, vzgoji hčerke in kaj ji vzbuja strahospoštovanje ...
Tjaša Železnik, izjemna gledališka in filmska igralka, pa tudi mama, je prepričana, da so otroci zelo dojemljivi in da ni vseeno, kakšne vsebine jim ponudimo.
Tilen Artač je v podkastu 1,2,3 … bis! na odru Slovenske filharmonije tokrat gostil uspešno gledališko in filmsko igralko Tjašo Železnik in člana tolkalne sekcije Slovenske filharmonije ter umetniškega vodjo tamkajšnjih družinskih abonmajev, Francija Krevha. Pogovarjali so se o vplivu glasbe, predvsem klasične, na mlade in kako jim to zvrst približati.
Čeprav Tjašo Železnik danes poznamo kot uspešno igralko, je bila v določenem obdobju svojega otroštva odločena, da postane balerina. Pravi, da je bila z baletom obsedena in klasična glasba je s tem tesno povezana. Pozneje so bili njeni športni talenti (bila je zelo uspešna atletinja, njena disciplina pa tek z ovirami na 100 metrov) močnejši od drugih, a glasbo ima zelo rada.
Klasične glasbe doma ne posluša veliko, sta pa s hčerko že tri leta redni gostji Družinskega abonmaja Slovenske filharmonije, katerega umetniški vodja je Franci Krevh. Tudi on ne izhaja iz glasbene družine, njegov oče je bil kovač, on sam pa se je v osnovi izučil za čevljarja. "Ampak sem kar hitro ugotovil, da vstajanje ob pol petih zjutraj ni zame …" pripoveduje v smehu o 'razlogih', ki so ga pripeljali v glasbene vode.
Kako otroke animirati k poslušanju klasične glasbe?
Na pogovor je Franci Krevh prišel pražnje oblečen, v svojem prepoznavnem in izstopajočem kostumu in njuna sogovornika je še kako zanimalo, kakšna zgodba se skriva za to barvito opravo, ki jo je zelo težko povezati z dejstvom, da je bil svoj čas Krevh celo del metal zasedbe. Klasična glasba ga je nagovorila šele ob koncu srednje šole. "Ni nujno, da poslušaš klasično glasbo kot otrok, da jo potem vzljubiš," pravi in sam je živ dokaz za to. Kljub temu pa je priporočljivo, da se otroke spozna tudi s to zvrstjo. A ker si 6-letnika težko predstavljamo, kako 45 minut pozorno sedi pri miru in posluša klasično glasbo, si je Franci Krevh stvar zamislil po svoje.
"Ko mi je direktor zaupal funkcijo vodenja teh koncertov, sem vedel, da moram otroke fokusirati na sebe. Saj vemo, kako so otroci … Dejansko sem rekel: 'veš kaj, jaz bi imel pa nekaj takega svetlečega'. In sem šel v trgovino, kupil blago in poklical kolegico Stanko iz Slovenj Gradca … Ko je videla blago, je rekla, naj malo razmislim (smeh). Ampak sem naredil to in vžge," pripoveduje Krevh.
Da 'vžge, potrdi tudi Tjaša Železnik: "Moram povedati, da ko sem svoji hčeri rekla, da boš ti zraven tudi gost, je rekla, brez njega družinski abonmaji ne bi bili pol tako dobri. Pa ne zaradi kostuma, pardon." (smeh). Obe s hčerko zelo uživata na teh koncertih, razveseli pa se jih tudi Tjašina mama, ki vskoči, če ima kakšno soboto Tjaša vajo. "Ti koncerti so res pestri, raznoliki, hitro se stvari menjajo, vedno je nekaj drugega, nekaj novega. To se mi zdi, da je tudi ena stvar, ki prepriča ..." razmišlja Tjaša Železnik.
Prava umetnost je v času pametnih naprav in TikToka, ko vse temelji na nekajsekundnih posnetkih in stalno menjajočih se vsebinah, otroke animirati, da bi skoraj eno uro poslušali koncert. Kako to uspeva Krevhu? "Mislim, da je bil Churchill tisti, ki je rekel: 'vse je v pripravi'. To pomeni razmišljati, kakšen program boš dal gor, kje boš vlekel rdečo nit, kako boš zapolnil prostor med glasbo, kakšne dodatne dejavnosti boš dal otroku, da ne bo samo sedel in poslušal, ampak da bo nekako aktivno malo sodeloval. Otroci kaj oponašajo, pojejo, kažejo … to pomeni, da so ves čas dejansko aktivni."
Pri tem poudari, da ne gre samo za koncerte, pač pa za izobraževalne matineje z dodano noto razlage, kajti šele na ta način otrokom postane zanimivo. Včasih kakšni koncerti dobijo noge in se preselijo kam drugam, na primer v živalski vrt in v letošnjem poletju se tam obeta nekaj izjemnega - Peter in volk ob ogradi z volkovi. "V živalskem vrtu bodo prihodnjo sezono menda naredili novo ograjo za volkove in smo se zmenili, da bomo po tem, ko bodo oni to postavili, mi naredili koncerte sredi živalskega vrta," z iskrico v očeh pripoveduje Krevh in doda, da so že lani naredili Živalski karneval v živalskem vrtu, kar je bila tako njemu (kot tudi Tjaši Železnik, ki se je koncerta udeležila) izjemna izkušnja. Tudi nepozabna, oba se namreč s smehom spominjata mule, ki po svoje trmasto ni želela z odra, ko je bil čas za to.
Najbolj pomembno je, da otroci poslušajo glasbo
Ob tem se vsi trije sogovorniki strinjajo, da je treba otrokom ponuditi najboljšo kakovost, ker so jo sposobni prepoznati. "Otrok ne smemo podcenjevati, ker so dojemljivi za marsikaj," je prepričana Tjaša Železnik, tudi mama enajstletne deklice Marli. Zdi se ji pomembno, da otrok dobi priložnost, da vidi vse: "Pred kratkim sem ji rekla (ker seveda hoče pametni telefon) – enkrat mi boš postavila spomenik, ko boš videla, da je to zate dobro. Prebrala si že ogromno knjig, videla veliko predstav in mislim, da te to veliko bolj bogati kot pa neki kratki in ne ravno bistri videi na TikToku."
Priznala je, da svoji hčerki, ki je v 5. razredu, ne daje elektronskih naprav, morda včasih, in to precej redko lahko kaj pogleda na njenem telefonu. Sicer pa od malega hodi v gledališče, ogromno bere in stvari jo zanimajo. "Ve, kaj je Tik Tok v teoriji, ne pa v praksi. To je že en korak. Se mi zdi pomembno, da otroku daš možnost, da vidi vse," pravi Tjaša Železnik.
Kar se tiče predvajanja glasbe otrokom doma, je Franci Krevh prepričan, da ni treba filozofirati in komplicirati, pomembno pa je – da otroci poslušajo: "Moje osebno mnenje je, da sploh naj poslušajo. Če imate doma gramofon, pa vrzite plato gor. Pa naj bo to Oliver Dragojević, Bijelo dugme ali pa orkester Slovenske filharmonije. To bi bila sicer najboljša izbira (nasmešek). Pa dajmo metal gor, saj bo otrok počasi razbral, kje je njegov prostor."
Marsikdo meni, da bi morali biti za obiskovanje koncertov klasične glasbe glasbeno izobraženi. Tudi Tjaša Železnik priznava, da se je pogovora udeležila s strahospoštovanjem, saj glasbo nadvse spoštuje, hkrati pa se ji zdi, da o njej ve premalo. A to je, poudarja Franci Krevh, povsem napačno razmišljanje in da bi obiskali koncert klasične glasbe, zares ne potrebujemo potrdila o končanju štiriletne glasbene šole.
Morda bi bilo drugače, če bi v tej smeri že v šolah izobraževali otroke. "Imam precej znancev iz Japonske, ki so tolkalci, in so mi povedali, da izhajajo iz tega, ko so v šolah igrali ksilofon. Vsak otrok je imel svoj ksilofon in to jih je navdušilo. Kar se tiče tolkalne glasbe, so Japonci ena močnejših nacij," pravi Franci Krevh.
Slovenci pa smo gotovo vsaj v navduševanju močnejši na športnem področju in tako šport kot glasbeno udejstvovanje imata eno pomembno skupno točko – oboje da otroku disciplino, delavnost, fokus, vztrajnost, tudi prakso na področju spoprijemanja s stresom, javnega nastopanja in vse to so zelo dobra orodja za življenje.
Tjaša Železnik je v svoji mladosti vsa ta orodja dobila prek atletike, čeprav si je tudi želela igrati klavir, v vrtcu pa je v njej tlela velika želja po igranju triangla. In prav to je bil njen izziv, ki so ji ga pripravili ob koncu pogovora. Dolgo, vse od vrtca, je čakala na to priložnost, ko je zaigrala, in to v velikem slogu: na odru Slovenske filharmonije, v družbi njihovih izjemnih glasbenikov …