J. B. | 12. 9. 2023, 20:00
Marjan Pipenbaher o propadu SCT in zlomu slovenskega gradbeništva: "Vse je izginilo. Kot kup železa ..." (VIDEO)
Ugledni slovenski gradbeni inženir Marjan Pipenbaher se je v Mastercard® podkastu navdiha z voditeljem Borutom Pahorjem pogovarjal tudi o propadu slovenskega gradbeništva, ki smo mu bili priča pred dobrim desetletjem.
Nekoč je bil SCT. Podjetje, ki smo ga občudovali, podjetje, ki nam je bilo v ponos. SCT je v 80. letih preteklega stoletja gradil po vsem svetu, v Sloveniji pa je s pomočjo njegovih strojev, lopat in predvsem delavcev zraslo nešteto takšnih in drugačnih objektov, ki imajo danes že kultni status. Med drugim Cankarjev dom, stavba RTV Slovenije, klinični center v Ljubljani in še bi lahko naštevali.
Vreča, ki je imela luknjo
V zlatih letih je bil SCT sinonim za kakovost, profesionalizem in navsezadnje uspešnost, toda je že tako, da ni vedno vse zlato, kar se sveti. SCT je gradil in gradil, toda vreča, v katero se je nalagal zaslužek, je imela luknjo. Ko je pred dobrim desetletjem svet zajela svetovna finančna kriza, je bil to začetek konca tako za SCT kot tudi številna druga, vrsto let sila uspešna gradbena podjetja pri nas.
Gradbeništvo je bila ena od dejavnosti, ki jih je kriza v Sloveniji najbolj prizadela. Zgodil se je gromozanski upad prihodkov, podjetja so propadala, številni delavci so se znašli na borzi dela. Toda propad podjetij, kot sta bila SCT in Primorje, ni bil le udarec zgolj za zaposlene, marveč tudi za celotno gradbeno industrijo pri nas.
Za zlomom gradbenih velikanov se je dogajalo tudi marsikaj takšnega, na kar sprva človek ne pomisli. Kam je - recimo - izginila vsa oprema? Marjan Pipenbaher, svetovno priznani slovenski gradbeni inženir, je kot gost pretekle epizode Mastercard® podkasta navdiha v družbi voditelja Boruta Pahorja razkril tudi to, kako velika škoda je bila gradbeni branži narejena zaradi precej nepremišljenega ravnanja stečajnih upraviteljev.
"Spomnim se, ko se je v Sloveniji kupovala tehnološka oprema ... Ko so 'padala' nekoč ugledna podjetja - SCT, Primorje in drugi. Opremo so kupovali po od štiri do šest evrov na kilogram, ko so nadzor prevzeli stečajni upravitelji, pa so vse skupaj mrtvo hladno razprodajali po evro na kilogram, celo po 50 centov na kilogram. Kot kup železa. Danes, ko se dogaja svojevrsten preporod gradbeništva, saj imamo tretjo os in drugi tir, bi nujno potrebovali te vozičke in drugo opremo. Ampak to je izginilo..." je kot gost nekdanjega predsednika države Boruta Pahorja žalostno plat propada slovenskega gradbeništva pred dobrim desetletjem razkril Marjan Pipenbaher.
Tudi znanje je šlo
Inženir, ki se je podpisal pod številne odmevne gradbene projekte (most Pelješac, most Nissibi čez Evfrat, most Millennium v Podgorici, največji železniški viadukt v Izraelu, viadukt Črni Kal ...), je kot gost Mastercard® podkasta navdiha nadaljeval: "Tudi znanje je šlo ... Problem je, da so bili vsi delovodje ob zlomu stari tam okrog 50 let. Ti ljudje so na koncu pobegnili drugam. Zame je to največja izguba pri propadu slovenskega gradbeništva. Ta jedra ... O SCT lahko govorijo, kar želijo, ampak znotraj podjetja je bil vseeno dobro organiziran. Imel je perfektno skupino za asfalt. Svetovno dobro! Imeli so skupino za mostove, Primorje tudi. To so bile ekipe, v katerih je bilo po 30, 40 inženirjev, ki so premogli izjemno tehnološko znanje. S propadom teh podjetij je vse to izginilo. Zdaj 'jovo na novo' zopet gradimo. Gledam pri drugem tiru ... Znova se učimo stvari, ki so že bile praktično rutina."
K sreči je v življenju že tako, da nobena kriza ne traja večno. Slovensko gradbeništvo je moralo skozi pekel, toda zdaj so časi spet neprimerno boljši. "Nastajajo nova podjetja, akumulira se novo znanje, zaposluje se ljudi. Problem pa je najti mlade in motivirane inženirje. Vedno je vse na človeku, mladi pa bi vse na hitro. Ko sam sebe danes analiziram, tudi vidim, da včasih nisem znal počakati. Zdaj znam počakati," je dodal Marjan Pipenbaher.
Borut Pahor in Marjan Pipenbaher sta se v tokratnem Mastercard® podkastu navdiha pogovarjala tudi o številnih drugih zanimivih temah, med drugim o tem, zakaj ima nedolgo tega odprt most na otok Pelješac posebno mesto v inženirjevem srcu.
Vabljeni na Metroplay, kjer si lahko ogledate vse epizode Mastercard® podkasta navdiha z Borutom Pahorjem. Naš nekdanji predsednik republike se pogovarja z izjemnimi Slovenkami in Slovenci, ki so na svoji poti ustvarili neprecenljive zgodbe, vredne preučevanja. Je nefiltrirano potovanje skozi njihove izkušnje, o odkrivanju njihovega potenciala, preseganju ustaljenih okvirjev in ustvarjanju izpopolnjenega življenja.
Vsebino omogoča Mastercard®.
Prijavite se na naš novičnik, da ne zamudite naslednje epizode podkasta, ki prihaja kmalu.