Lokal Romeo zavzema posebno mesto v spominih mnogih Ljubljančanov, gurmanske palačinke, ki jih pripravljajo, pa kljub vedno večji konkurenci ostajajo legendarne. Kaj je njihova skrivnost?
Središče Ljubljane se je v zadnjih desetletjih precej spreminjalo. Izginjale so stare trgovine, legendarne čajnice, kultni bari in priljubljene restavracije, pojavilo pa se je vse več sodobnih lokalov, modnih restavracij in turističnih apartmajev.
A ena stvar v stari Ljubljani je ostajala stalnica: Cafe Romeo. Nemogoče ga je spregledati: prepoznaven rdeč znak, ki štrli s pročelja, rdeči stoli, vonj po palačinkah in mehiški hrani ter sproščeno vzdušje. Romeo zavzema posebno mesto v spominih mnogih Ljubljančanov, saj je bil za marsikoga kraj prvih zmenkov, težko pričakovanih druženj po koncu pouka, srečanj ob kosilu s prijatelji ali sproščenih poslovnih sestankov.
Ko je začel lokal v osemdesetih letih prejšnjega stoletja obratovati, se je tja najprej hodilo na pice. Toda ob prelomu tisočletja ga je prevzel znani gostinec Grega Božičnik (med drugim skupaj z bratom Igorjem Božičnikom tudi lastnik Sushimame, Feticha in Tokyo Piknika), ki je imel zanj drugačno vizijo. Za pice se mu je zdelo, da izgubljajo na popularnosti – napolitanske takrat seveda še niso bile aktualne, povsod so se dobile ene in iste pice z veliko kvasa, težke in ne pretirano zdrave.
Tako je Božičnik lokal popeljal v povsem novo smer: njegova osrednja ponudba so postale gurmanske palačinke, prve v Ljubljani, mehiška hrana na ameriški način in bogate solate.
"Ideja se je rodila spontano, sem pa te jedi še pred prevzemom Romea pekel na stojnicah. Najprej specialne palačinke, nato so stranke želele nekaj slanega, zato so sledile slane, piščančje palačinke, zatem pa še tortilje. Prav pri teh je imel poseben nasvet danes mariborski župan, sicer pa gostinec Saša Arsenovič, ki mi je predlagal, naj slane jedi zavijem v tortiljo namesto v palačinko, in mi celo priskrbel prve pakete tortilj," se spominja. "Ko je ta kombinacija zaživela na 'štantu', smo jo prenesli v lokal."
Zmenek s palačinkami
Gurmanske palačinke, pa naj gre za francoske ali ameriške, so danes dostopne na vsakem vogalu, da ostalih inovativnih slaščic in TikTok sladkih trendov sploh ne omenjamo.
Toda ko so se o tem, kam na nekaj sladkega, pogovarjali ljubljanski šolarji pred desetimi, petnajstimi leti, ki so jim starši velikodušno namenili nekaj evrov za druženje po pouku, sploh ni bilo dvoma: palačinke v Romeu so bile edini pravi odgovor. To je bil tudi kraj, kamor si na zmenek peljal simpatijo, če si se želel še posebej izkazati.
Tega, da je imel – in ima še vedno – Romeo romantičen sloves, se zaveda tudi Božičnik. "Veliko stalnih strank nam omenja, da je bil njihov prvi zmenek v Romeu. Nekateri se potem vračajo z otroki in celo z vnuki! Tako da je zanimivo, da je Romeo na takem glasu, to mi je kar všeč."
Najbrž ima to kaj opraviti z imenom, se nasmehne – čeprav nismo prepričani, da je restavracija Julija na drugi strani ulice, ravno tako prepoznavna lokacija tega dela Ljubljane, podoben sinonim za zmenke.
Toda pustimo romantiko za hip ob strani in se vrnimo k palačinkam, ki so bile sploh že od začetka zaslužne za to, da so se v Romeo zgrinjale trume mladih zaljubljencev. Prednost pred konkurenco jim po mnenju Božičnika še vedno uspeva obdržati zaradi tega, ker prisegajo na naravne sestavine in sproti pripravljene nadeve.
"Ne poznam vse konkurence, vem pa, da se marsikdo poslužuje vnaprej pripravljenih nadevov, ki jih je danes na trgu ogromno, kar je seveda normalno, ker je to hitrejše in lažje. Ampak vsi ti nadevi so umetni in vsebujejo ogromno sladkorja. Mi, nasprotno, palačinke še vedno pečemo na enak način, kot smo jih pred petindvajsetimi leti. Uporabljamo tudi stoodstotne sadne pireje brez kakšnih sadnih sirupov in podobno, tako da se mi zdi, da se s tem kar razlikujemo od ostalih. Po drugi strani taka priprava za marsikoga ni profitabilna, ker na sestavinah tudi ne 'šparamo'," pravi.
"Pogosto nas obiščejo razni distributerji, ki te stvari prodajajo, a se držimo svojih. Imamo prave oreščke, ne nadomestka tokanto, ki ima notri ogromno nekih olj in dodatkov, že od začetka pa uporabljamo tudi pravo nutelo."
Prepoznavna lastnost njihovih palačink je tudi ta, da je masa bogata: veliko jajc in masla, kar jim omogoča, da ostajajo mehke. Recept je originalno francoski, ga je pa, se nasmehne Božičnik, malo prilagodil.
Pri nadevih ne skočijo na vsak trend, kot je v zadnjem času dubajska čokolada, še prej Oreo in Plazma. Namesto tega prisegajo na svoje stalne nadeve, ki jih obogatijo le občasno. Zadnjega so tako, pove lastnik, dodali pred približno petimi leti.
Morda vas zanima tudi:
- Ste že slišali za japonske palačinke? Tukaj jih dobite v Sloveniji
- To je poslastica, ki je absolutni hit sejma v Zagrebu, a ne boste verjeli, koliko stane
Zvestoba tradiciji
Čeprav ima Romeo tako dolgo tradicijo, je ostal zvest svoji prvotni viziji. V času, ko se gostinska ponudba nenehno razvija, ljudje pa več potujejo in imajo tako dostop do različnih kulinarik, so se kljub temu odločili, da ne spreminjajo bistveno koncepta, ki ga obiskovalci poznajo in cenijo od začetka novega tisočletja.
Delno je bila to logična posledica uveljavljenega sistema dela: vsak poseg v meni bi zahteval tudi spremembo celotnega kuhinjskega ustroja, kar v omejenem prostoru preprosto ni izvedljivo.
Sčasoma so sicer preizkušali različne razširitve ponudbe, denimo testenine, a se je hitro pokazalo, da to za seboj potegne veliko več dela in vpliva na kakovost. Zato je, pravi Božičnik, druge ideje raje razvijal v svojih drugih lokalih, v Romeu pa gostom še naprej ponujal to, kar pričakujejo.
Eden od izzivov pri uvajanju sprememb je bila tudi slovenska percepcija določenih kuhinj – na primer mehiške hrane, ki jo večina pozna v ameriški interpretaciji (Tex-Mex), Božičnik pa je bolj naklonjen avtentični izvedbi. Zato je že poskušal z uvajanjem bolj izvirnih okusov, a naletel na odpor gostov, navajenih drugačnih kombinacij.
Kljub temu pa se bo meni v prihodnosti verjetno nekoliko osvežil. Prvi korak bo razširitev ponudbe solat, ki bodo sledile sodobnejšim trendom – po Božičnikovih besedah listnata solata kot glavna sestavina počasi izgublja primat, v ospredje prihajajo moderne sestavine, denimo super hrana, in bolj kreativni pristopi. Pri palačinkah in tortiljah pa bo ostalo pri preverjenih recepturah.
Čeprav Božičnik pravi, da včasih obžaluje, da Romea niso vzpostavili še na kakšni drugi lokaciji, kar jim ni uspelo zaradi logističnih izzivov in usmeritve v druge blagovne znamke ostalo neizvedeno, je svojevrsten uspeh gotovo že to, da je Romeo v vse hitreje spreminjajočem se svetu ostal točno to, kar je bil od nekdaj: kraj, kjer ljudje vedo, kaj bodo dobili, in se vedno znova vračajo po tisto prepoznavno izkušnjo.
Novo na Metroplay: Tilen Artač o tem, zakaj je bilo težko imitirati Roberta Goloba in kako v resnici nastane vrhunska imitacija