Ma.Po. | 15. 5. 2024, 07:00
Nov sistem plačevanja v EU potnikom povzroča preglavice. Ali to čaka tudi nas?
Slišati je, da ima tehnološka rešitev v vsakdanjem življenju kar nekaj negativnih plati. Imamo podrobnosti.
Na Nizozemskem imajo od junija 2023 enoten digitalni sistem za plačevanje javnega prevoza, ki so ga poimenovali OVpay. Medtem ko so imela številna mesta in občine v tej državi že pred časom vzpostavljeno kartično oziroma brezstično plačevanje javnega prevoza, to od lani velja za vse oblike javnega prevoza in po vsej državi - od tramvajev, mestnih avtobusov, podzemne železnice do medkrajevnih vlakov in avtobusov.
Tudi v Sloveniji lahko potniki od lanskega novembra vožnje na mestnih in medkrajevnih linijah ljubljanskega potniškega prometa že plačujemo s kreditnima karticama Visa in Mastercard ter z mobilno denarnico oziroma pametnim telefonom. A pri omenjeni nizozemski tehnološki rešitvi OVpay gre za novo raven in veliko bolj napreden sistem digitalizacije javnega življenja, ki mu zna v kratkem slediti še veliko držav.
Kako OVpay deluje v praksi?
Kot je na svojih družbenih omrežjih zapisal znani ameriški popotniški bloger Cameron Hewitt, ki je nedavno potoval po tej državi, potnikom ni treba več kupovati vozovnic na okencih postaj ali iz avtomatov. Na postaji ali ob vstopu na prevozno sredstvo svoje bančne kartice prislonijo k bralniku (validatorju), ki samodejno zabeleži vožnjo in izračuna njeno ceno.
"Z letališča v Amsterdamu sem se želel z avtobusom odpeljati v mesto. Sistem OVpay mi je omogočil, da sem lahko preskočil zamudno iskanje avtomata za prodajo vozovnic. Ko se je letališki avtobus ustavil, sem kar skočil nanj in s kreditno kartico pritisnil na validator. Tako sem se prijavil, ko pa sem prišel na cilj, sem se moral s kartico tudi odjaviti."
Avtomati za nakup vozovnic izginjajo
Sistem je na splošno dobro deloval, je povedal. "Stroški vožnje so bili samodejno bremenjeni z moje kreditne kartice," je povzel izkušnjo ter dodal, da je za plačevanje voženj mogoče uporabiti tudi pametni telefon ali pametno uro, opremljeno z aplikacijami za plačevanje (kot sta denimo Apple Pay ali Google Pay).
S sistemom plačevanja javnega prevoza OVpay so se Nizozemci že skoraj povsem odpovedali drugim načinom plačevanja javnega prevoza, je ugotovljal Američan, zato si zlahka predstavlja, da bo nakup vozovnic že kmalu stvar preteklosti.
"Ob prihodu na glavno postajo je bilo včasih veliko avtomatov za nakup tramvajskih vozovnic, ti so večinoma že izginili, le nekaj je skritih na podzemni postaji spodaj. Ko ste že vstopili na tramvaj in se peljete, ne morete več kupiti vozovnice, razen če prenesete in nastavite aplikacijo."
Veliko komentatorjev se je ob njegovi objavi strinjalo, da so avtomati za nakup vozovnic in kioski, ki te prodajajo, po državi že zdaj zgodovina.
Ne pozabite se odjaviti!
Svetovni popotnik je opisal tudi svoje potovanje iz mesta nazaj do amsterdamskega letališča Schiphol: "Ko sem z vlakom iz mesta potoval nazaj na letališče, kar je manj kot 20 minut vožnje, sem bil tako raztresen, da sem šel skoraj mimo avtomata, na katerem se moraš s kartico odjaviti po zaključku potovanja. Kajti če človek ni pozoren, lahko avtomat zlahka zgreši. Še več, če se od tekoče vožnje ne odjavi, sistem to še naprej beleži in na koncu vam bodo zaračunali najdaljšo možno vožnjo - tudi v višini zneska potovanja skozi vso državo."
Še več "pasti"
Ugotovil je tudi, da če potnik svojo kreditno kartico predolgo drži blizu čitalnika, ga sistem le preveri, nato pa spet izključi. "Vse to se zgodi v hitrem zaporedju in na zaslonu se prikaže sporočilo o napaki," je opozoril. Če potuje več ljudi skupaj, je treba vedeti sledeče: "Par, ki potuje skupaj, potrebuje dve ločeni plačilni kartici. V primeru družin potrebuje vsak družinski član svojo kreditno kartico ali telefonsko plačilo."
"A le katera družina ima pet ločenih možnosti plačila?" se je vprašal ameriški bloger.
Ko je bil tam, se je denimo zgodilo sledeče: "V posebej napornem turističnem popoldnevu je poleg mene na tramvaj čakala petčlanska francoska družina. Vedel sem, da bo prišlo do težav, kajti jasno je, da niso imeli petih ločenih možnosti plačila. Zato je moral oče prenesti aplikacijo za lokalni prevoz, naložiti svojo kreditno kartico, z aplikacijo kupiti pet vozovnic in nato skenirati vsako posebej. Ko je končal s tem mučnim postopkom, je družina skoraj zamudila svojo postajo."
Zaključek
Cameron Hewitt je zaključil, da je za vse Nizozemke in Nizozemce, ki iz kakršnega koli razloga nočejo ali ne morejo plačevati "digitalno", življenje postalo težje in tudi dražje. Cena enkratne vozovnice (na lokacijah, kjer je nakup teh še možen) je namreč višja, kot če za vožnjo plačajo prek sistema OVpay. "A če vam je všeč, ali ne - to je prihodnost," je sklenil popotnik.
V spodnjem videu si lahko pogledate predstavitev delovanja sistema OVpay.
Novo na Metroplay: "Materinstvo ti da novo dimenzijo organizacije, produktivnosti in empatije" | Sonja Šmuc