U. P. | 4. 12. 2024, 13:15

Prodaje električnih avtomobilov ne ovira doseg, polnjenje ali infrastruktura, ampak ta preprosti razlog, na katerega nihče ni pomislil

Bobo

Elektrifikacija po mnenju njenih zagovornikov napreduje prepočasi. Tudi objektivni podatki kažejo, da se prodaja električnih avtomobilov upočasnjuje, kar povzroča skrbi proizvajalcem. Med evropskimi državami pa je precej razlik v hitrosti prehajanja na električna vozila, na to pa močno vpliva ekonomska situacija posameznih držav. 

Prodaja novih avtomobilov v Evropi je oktobra letos padla za 0,1 odstotka v primerjavi z lanskim oktobrom, kar je zanemarljivo, prodaja baterijskih električnih avtomobilov pa se je povečala za 6,9 odstotka. Na celoletni ravni električni avtomobili v Evropi še vedno zavzemajo le 13,2 odstotka trga, kar pomeni precej nižjo rast od pričakovane ali želene. Na počasno rast elektrifikacije vplivajo številni dejavniki, med katerimi izstopata predvsem cena in izguba vrednosti električnih avtomobilov. Kar samo se tako postavlja vprašanje, ali bi bila situacija drugačna, če bi bil standard Evropejcev v splošnem višji.

Primeri premožnih severnih držav kažejo na pritrdilen odgovor. Nizozemska, Švedska, Norveška in Danska so države, ki jih Evropejci ocenjujemo kot najboljše po življenjskem standardu svojih prebivalcev, skupno pa jim je to, da je tržni delež električnih avtomobilov večji.

Novembra je bilo na Nizozemskem registriranih 34.434 novih osebnih avtomobilov, kar je 22 odstotkov več kot v istem mesecu lani. Kar 13.584 teh avtomobilov je bilo popolnoma električnih. To je 41,8 odstotka več kot novembra lani. Električni avtomobili so imeli novembra 39,4-odstotni tržni delež. To pomeni, da sta bila skoraj dva od petih novih avtomobilov v novembru električna. V prvih enajstih mesecih letos je bilo registriranih 114.765 novih električnih avtomobilov, kar je 11,6 odstotka več kot v enakem obdobju lani.

Švedski trg novih avtomobilov je na drugi strani medletno zabeležil 7-odstotni padec za vse vrste pogonov. Sorazmerno je upadla tudi prodaja električnih vozil: oktobra je bila za 6,7 odstotka nižja v primerjavi z istim mesecem leta 2023. Še vedno pa imajo električna vozila 35,1-odstotni delež, kar si je v južnih delih Evrope težko predstavljati. Če k temu prištejemo še priključne hibride, se izkaže, da predstavljajo elektrificirana vozila oktobra na Švedskem 62,3 odstotka trga.  

električni avto, polnjenje, švedska, zastava
Profimedia

Prodaja novih avtomobilov na Danskem se je oktobra medletno povečala za 8,9 odstotka na 14.409 avtomobilov. Na ravni celega leta je rast glede na leto 2023 2,5-odstotna. Oktobra so električni avtomobili predstavljali 61,3 odstotka trga, na letni ravni pa je njihov delež še vedno prevladujočih 49,5 odstotka.

Vodilna država na področju elektrifikacije pa je še vedno Norveška. Prodaja novih avtomobilov na Norveškem se je oktobra medletno povečala za 29,4 odstotka na 11.552 avtomobilov, od katerih jih je le nekaj imelo motor z notranjim zgorevanjem. Pravzaprav so električni avtomobili, potem ko so v zadnjih dveh mesecih dvakrat podrli rekordni delež vseh časov in ga dvignili na 96,4 odstotka, oktobra predstavljali 94 odstotkov vseh prodanih novih avtomobilov na Norveškem.  

Tržni delež električnih avtomobilov v državah južne Evrope je bistveno nižji, večinoma le nekaj odstotkov, v teh državah pa je nižji tudi ekonomski standard. Iz vseh teh podatkov tako sledi jasen zaključek. Spodbujanja elektrifikacije se Evropska unija loteva na povsem zgrešen način. Prehodna na električna vozila ne bodo pospešile prepovedi, niti sankcije za proizvajalce ali smešno nizke subvencije za nakup električnih avtomobilov. Kvečjemu povpraševanju po električnih avtomobilih bi lahko pomembno prispeval dvig življenjskega standarda prebivalcev evropskih držav. Z drugimi besedami, dokler bodo ljudje revni, ne bodo razmišljali o nakupu električnih vozil.