Nika Vajnhandl | 30. 10. 2024, 07:00

Vse več Slovencev kupuje cenejše pnevmatike na spletu: strokovnjaki so nam pojasnili, kakšne so prednosti in slabosti

Aleksandra Saša Prelesnik/Uredništvo/fotomontaža

Pri avtomobilu so prav pnevmatike tisti del, ki neposredno vpliva na vašo varnost na cesti – a mnogi Slovenci se vse pogosteje odločajo za nakup cenejših različic na spletu. Govorili smo z vulkanizerjem Urbanom Šurkom iz Ljubljane in Blažem Poženelom, odgovornim urednikom AMZS Motorevije, ki sodeluje tudi pri testih pnevmatik, ki jih AMZS izvaja v sodelovanju z drugimi avtomobilskimi klubi. Pojasnila sta nam, na kaj moramo biti pozorni, če želimo cenejši nakup brez kompromisov pri varnosti.

Marsikomu ni težko odšteti več deset tisoč evrov za avtomobil, a ko pride do nakupa pnevmatik, se pogosto pojavi želja po varčevanju. Kljub pomembnosti pnevmatik za varnost in zmogljivost vozila mnogi podcenjujejo njihov vpliv, čeprav se prav pnevmatike edine neposredno stikajo s cesto in bistveno prispevajo k stabilnosti, oprijemu in varnosti.

Cenejše pnevmatike

V zadnjih desetih letih, odkar se je razpasla spletna prodaja, se veliko ljudi odloča za nakup pnevmatik kar iz svojega kavča, namesto da bi šli k vulkanizerju. V času menjave pnevmatik (novembra in marca), lahko opazimo, da jih prodajajo tudi pri večjih trgovcih, ki niso specializirani za prodajo pnevmatik. Tukaj imamo v mislih predvsem Mercator tehniko, Bauhaus ... Pnevmatike celo ponujajo z raznimi ugodnostmi (točke zvestobe, nakupi na obroke ...).

Specializirano podjetje za analizo trgov BBE Automotive je nedavno objavilo raziskavo, da je še leta 2019 imelo prek zime pnevmatike nizkocenovnih znamk nameščene le pet odstotkov voznikov, lani pa že 12 odstotkov. Napoved avtorjev raziskave je, da bo prodaja najcenejših (in najmanj kakovostnih) pnevmatik v prihodnje še rasla.

Slovenski vulkanizerji priznavajo, da tudi sami opažajo ta trend, zaradi tega pa so tudi na precejšnji izgubi. Vulkanizer Urban Šurk iz Ljubljane priznava, da ima nakup pnevmatik na spletu in pri večjih trgovcih številne prednosti za potrošnike, a to pomeni slabše poslovanje za vulkanizerje: "Pri sami prodaji pnevmatik se precej pozna, da marsikdo nakupuje na spletu, saj je manjšim lokalnim vulkanizerjem težje konkurirati pri cenah pnevmatik proti večjim spletnim trgovcem." 

Urban Šurk, pnevmatike

Vulkanizer in lastnik vulkanizerske delavnice Profi Junior Urban Šurk.

Aleksandra Saša Prelesnik

Najprej je treba razjasniti, da nakup pnevmatik na spletu in pri večjih trgovcih ni nujno slab – ne pomeni, da boste kupili pnevmatike slabše kakovosti. Bolj je pomembno, kakšno znamko kupujete.

"V bistvu je vseeno, kje kupite pnevmatike. Večji trgovci običajno primerno skladiščijo pnevmatike, kar pa je edino pomembno," Blaž Poženel, odgovorni urednik AMZS Motorevije, ki sodeluje tudi pri testih pnevmatik, ki jih AMZS izvaja v sodelovanju z drugimi avtomobilskimi klubi, razlaga, da morajo biti pnevmatike shranjene v temnem, suhem prostoru, zaščitene pred UV-žarki, ekstremnimi temperaturami in vlago, da ohranjajo svoje lastnosti – elastičnost, oprijem in strukturo.

Blaž Poženel

Blaž Poženel, odgovorni urednik AMZS Motorevije, ki sodeluje tudi pri testih pnevmatik, ki jih AMZS izvaja v sodelovanju z drugimi avtomobilskimi klubi.

Uredništvo

Nakupi pnevmatik preko spleta

Prednosti nakupa pnevmatik preko spleta so jasne: največja prednost je, da so navadno cenejše, poleg tega jih dostavijo na dom. Tako se potrošnik mora samo zapeljati do vulkanizerja za menjavo ali pa tudi to opravi sam. Strokovnjak za pnevmatike Poženel pravi: "Jaz ne vidim v tem nič slabega. Treba pa je kupovati pnevmatike znanih, uveljavljenih znamk."

Svoje mnenje je podkrepil z rezultati AMZS testiranj zimskih pnevmatik, ki že 40 let potrjujejo, da se uveljavljene znamke dosledno uvrščajo na prva mesta lestvic. To so znamke Continental, Goodyear, Michelin, pa tudi Dunlop, Pirelli ali Vredestein. Tovrstne pnevmatike izkazujejo zanesljivejše lastnosti in daljšo življenjsko dobo.

zimske pnevmatike AMZS
AMZS

"Edina slabost nakupa pnevmatik preko spleta je, da dokler jih ne dobiš, ne veš točno, kdaj so bile pnevmatike narejene," pojasni Blaž Poženel. Datum izdelave pnevmatik razkriva DOT številka – zadnje štiri številke v DOT kodi kažejo na letnik in v katerem tednu v tistem letu so bile izdelane.

Evropski avtoklubi svetujejo, da ne kupujete pnevmatik, ki so starejše od treh let. Ni problematično, če imate na avtomobilu pnevmatike različnih letnikov, dokler so vse mlajše od treh let, pravi strokovnjak Poženel. Ob tem upoštevajte, da se starost pnevmatike začne šteti, ko jo namestite na avtomobil, saj kot sta poudarila oba strokovnjaka za pnevmatike, trgovci skladiščijo pnevmatike pod zelo dobrimi pogoji.

Velja pa, da je treba boljše (oziroma novejše) pnevmatike dati na zadnjo os, saj to pripomore k boljši stabilnosti vozila, zlasti v zahtevnejših voznih razmerah. Tako se zmanjša tveganje za izgubo oprijema in zagotavlja varnejšo vožnjo.

Urban Šurk pnevmatike vulkanizer avtomobilizem

Boljše (oziroma novejše) pnevmatike je treba dati na zadnjo os.

Aleksandra Saša Prelesnik

Pomembno je tudi, da so vse štiri pnevmatike na avtomobilu iste izdelave: enake blagovne znamke (istega proizvajalca), enakega modela in dimenzij ter enake sezonske različice (na primer vse letne ali vse zimske). To omogoča stabilnejšo vožnjo, enakomerno obrabo in boljše upravljanje vozila v različnih razmerah.

Pnevmatike iz vzhoda

Se pa na trgu pojavljajo nove pnevmatike in nove znamke, predvsem iz daljnega vzhoda, recimo Tajvana, pa tudi iz Kitajske, Indije ... Te prinašajo več težav, pravi Poženel: "Imajo kar nekaj slabosti, predvsem na mokrih cestah."

Ne gre za to, da indijske zimske pnevmatike ne bi bile primerne za naše podnebje ali ceste, trdi strokovnjak Poženel: "Če se pnevmatike iz Indije prodajajo pri nas kot zimske pnevmatike, potem so to primerne zimske pnevmatike za naše ceste. Gre se bolj zato, da niso najboljše kakovosti. Vsaj za zdaj še ne. Nekaj kitajskih znamk se v zadnjih letih zelo izboljšalo." Tudi v gumarski industriji je namreč tako, da si podjetja kradejo inženirje in poskušajo kopirati druge, konkurenčne firme. Tako pa se med seboj (nenamerno) spodbujajo, da so vedno boljši – in s tem so tudi pnevmatike na tržišču vsako leto boljše kakovosti.

"Cenovne razlike niso tako velike. No, pri večjih pnevmatikah že. Če pa kupujemo pnevmatike za osebni avtomobil srednjega razreda, pa ne privarčujemo veliko, če kupimo pnevmatike manj uveljavljenih znamk, kot če kupimo pnevmatike boljših znamk," strokovnjak Poženel polaga na srce, da na koncu ni vredno za nekaj evrov manj kupiti pnevmatike slabše kakovosti.

Tudi Šurk priporoča, da se izogibate tistih najcenejših znamk pnevmatik. Sam velikokrat opazi razliko pri samem uravnoteženju, pa tudi pri sami vzdržljivosti pnevmatike, saj velikokrat pri cenejših pnevmatikah veliko prej pride do raznih deformacij v sami sestavi pnevmatike: "Večinoma cenejše (govorimo o tistih najcenejših, večinoma kitajskih proizvajalcev) pnevmatike prej izgubijo svoje optimalne lastnosti. Tako gledano na dolgi rok niso ravno cenejša alternativa."

"Že sem imel primer stranke, ki je zaradi poceni in slabih pnevmatik doživela dokaj resno prometno nesrečo. Na srečo jo je skupila samo pločevina. Stranka pa od takrat naprej ne kupuje več cenejših pnevmatik in raje za pnevmatike nameni kakšen evro več," Šurk pojasni, da so posledice slabih pnevmatik lahko zelo resne.

Urban Šurk pnevmatike vulkanizer avtomobilizem

Izkušeni vulkanizer Urban Šurk poudarja, da lahko slabe pnevmatike privedejo do usodnih posledic.

Aleksandra Saša Prelesnik

Kako dobra je pnevmatika, je mogoče hitro opaziti v rezultatih AMZS testov. Ti jasno prikazujejo, kako se pnevmatike obnašajo na različnih podlagah. Pomembno je gledati, kako se obnašajo na mokri podlagi, kar lahko neposredno vpliva na varnost. Pri zaviranju na mokri cesti je med najboljšo in najslabšo pnevmatiko na testu prišlo do velike razlike – ko najboljša pnevmatika že ustavi vozilo, se najslabša še vedno premika, in to s hitrostjo okoli 30 kilometrov na uro. Ta razlika je bistvena, saj si lahko predstavljamo, kako nevarna je lahko taka hitrost, če bi na poti stal pešec. Z rezultati AMZS testov si lahko voznik pomaga pri odločitvi, katere pnevmatike izbrati za kar najboljšo varnost na cesti.

hitrost zaviranje pnevmatike

Ilustracija prikazuje preostanke hitrosti pri zaviranju na mokrem asfaltu od hitrosti 80 km/h do zaustavitve. Medtem, ko je avto s pnevmatikami continental wintercontact TS 870 in pirelli cinturato winter 2 že zaustavljen, se avto s pnevmatikami zeetex WH 1000 in winrun winter-max A1 WR22 še naprej premika s hitrostjo 27 oziroma nekaj manj kot 30 km/h. To je dovolj hitro za razbito pločevino ali plastiko odbijačev, če pride do trka.

AMZS

Pri izbiri pnevmatik nasploh upoštevajte svoj vozniški slog in potovalne navade"Razlike med tisto najboljšo in kakšno par mest nižje so precej minimalne oziroma za povprečnega voznika niso opazne," pravi Šurk. Prava pnevmatika za vas je tista, ki najbolj zadošča vašim potrebam.

"Vsak voznik ne potrebuje najdražjih pnevmatik, saj so tudi tiste srednjega cenovnega razreda povsem solidne pnevmatike. Za tiste, ki so veliko na cesti in naredijo več kilometrov, je vsekakor priporočljivo, da v pnevmatike vložijo kakšen evro več. Pri voznikih, ki večinoma vozijo bolj mestno vožnjo oziroma delajo manjše število kilometrov, navadno sam predlagam neko cenejšo, vendar še vedno dobro alternativo," pojasnjuje Šurk.

Poleg tistih najcenejših se izogibajte tudi nakupu rabljenih pnevmatik, opominja Šurk: "Tam redko vemo, kakšne pnevmatike zares dobimo."

Kakšne pnevmatike izbrati? Celoletne ali menjavati zimsko-letne?

Marsikdo meni, da nam zaradi vse toplejših letnih temperaturnih povprečij ne bo treba več menjati letnih pnevmatik za zimske. A vulkanizer Šurk opozarja, da temu ni povsem tako: "Kljub temu da so zime res malo toplejše, niso tako tople, da bi lahko na zimske pnevmatike kar pozabili. Kljub temu da vidimo manj snega kot nekoč in je po večini tudi hitreje spluženo, so zimske pnevmatike kljub temu pomembne zaradi temperature. Sestava omogoča, da kljub nizkim temperaturam ne zatrdijo."

Marsikdo se tako odloča za nakup celoletnih pnevmatik, ki jih ni treba menjavati. "Nobena celoletna pnevmatika ni tako dobra, kot so poleti dobre poletne pnevmatike in pozimi zimske. Ampak ta kompromis je vedno manjši. Celoletne pnevmatike so vedno boljše," je dejal strokovnjak Poženel.

Zato pri izbiri pnevmatik najprej dobro razmislite o svojem življenjskem in vozniškem slogu. Kje se vozite največ?

  • Če ste več ali manj na avtocesti, potem kupite pnevmatike, s katerimi boste lahko naredili veliko kilometrov in so dobre na mokrem. Lahko so celoletne, če se ne vozite veliko.
  • Tisti, ki se vozite vsak dan po hribih, pa kupite takšne pnevmatike, ki se zelo dobro obnesejo v snegu. Ni tako važno, koliko kilometrov boste naredili z njimi. Menjavajte zimske in letne pnevmatike.

Testiranje pnevmatik

Teste pnevmatik za evropski trg opravljajo evropski avtoklubi in potrošniške organizacije. Gre za enega najbolj kredibilnih testov pnevmatik na svetu.

Zimske pnevmatike testirajo na Finskem, na zmrznjenih poligonih, kjer lahko za več dni zagotovijo nizke temperature. Mokre in suhe razmere pa testirajo v Italiji, na poligonu podjetja Bridgestone, in v Nemčiji na Contidromu.

Test pnevmatik je izjemno drag in izjemno zahteven. "Vse skupaj je izvedeno na izjemno visoki ravni. Vse pnevmatike kupimo 'inkognito', da nam ne bi katero podjetje podtaknilo boljših. V preteklosti so že bili poskusi," pravi Poženel in zagotovi, da so testi narejeni izjemno strokovno.

Za testiranje pnevmatik je v Evropi usposobljenih sedem ljudi, ki jih šolajo vsaj sedem let: "Šolajo njihove občutke. Šolajo jih, da z vsemi pnevmatikami vozijo enako, potem pa povejo, kakšne so razlike. Ti fantje morajo vedeti, katera pnevmatika se obnaša boljše ali slabše v ovinku."

Marsikdo si predstavlja, da je izvajanje testov pnevmatik prava kaskaderska izkušnja, polna adrenalina in akcije. A resničnost je precej drugačna – Poženel pravi, da je vse prej kot to: "Grozno je." Pojasnjuje, da gre za dolgotrajno in naporno delo, kjer je potrebna natančnost pri vsaki meritvi, ponavljanje istih postopkov v različnih vremenskih razmerah in skrbno spremljanje vseh podrobnosti. Vsaka od več kot tisoč posameznih meritev je izjemno pomembna za realne rezultate, ki bodo kasneje voznikom pomagali pri odločitvi. Za testne voznike in strokovnjake gre torej za intenzivno in natančno delo, ki zahteva koncentracijo in potrpežljivost.

Slovenci in pnevmatike

Poženel pravi, da je med Slovenci zavedanje o kakovostnih pnevmatikah na visoki ravni. Tudi vulkanizer Šurk potrjuje, da nima veliko strank, ki bi zahtevale namestitev cenejših pnevmatik nepoznanih znamk.

Poženel trdi, da slovenskim potrošnikom močno pomagajo testi pnevmatik AMZS-ja: "Marsikdo pride naročiti pnevmatiko s tabelo naših testov v rokah." Je pa AMZS praktično edini, ki ozavešča o pnevmatikah. Agencija za varnost prometa bi po mnenju vulkanizerja Šurka morala več delati na ozaveščanju pomembnosti pnevmatik na vozilih: "Govori se o vsem ostalem – alkohol, varnostna razdalja, hitrost ... – na pomembnost pnevmatik pa se pozablja."

Menjava pnevmatik

Od 15. novembra do 15. marca moramo v Sloveniji avtomobil obuti v zimsko opremo. Tako vulkanizer kot tudi strokovnjak za pnevmatike svetujeta: "Nikar ne čakajte na 15. november. Pnevmatike menjajte zdaj!" S tem se boste izognili dolgim čakalnim vrstam in živčni vojni ob čakanju na proste termine pri vulkanizerjih.

Urban Šurk pnevmatike vulkanizer avtomobilizem

Pri vulkanizerjih se že nabirajo dolge vrste, zato ne čakajte na 15. november, ampak z menjavo pnevmatik pohitite že zdaj.

Aleksandra Saša Prelesnik

Pomembno je tudi opozoriti, da ni vsaka pnevmatika, ki ima oznako M+S, zimska, čeprav je tako zakonsko predpisano. "Pnevmatika je zimska, ko ima dodaten simbol – troglavo goro in znotraj snežinko," za Metropolitan pravi strokovnjak Poženel.

Hranjenje pnevmatik

Če pnevmatike hranite doma, vedno poskrbite, da jih vzamete iz vreč, ki jih po navadi uporabljate za shranjevanje oziroma transport. Te vreče naj bodo namenjene samo transportu, ne pa tudi hranjenju, saj s tem pnevmatike "zadušimo". Če so vlažne in mokre, se lahko hitro začne nabirati plesen – kar vemo, ni najbolj zdravo.

Prav tako bodite pozorni, da niso v stiku s kakšno stoječo vodo ali pa raznimi olji ali topili. Pnevmatike naj bodo shranjene nekje na sobni temperaturi, stran od raznih peči oziroma radiatorjev.

Prav tako naj ne bodo postavljene neposredno na tla, ampak nekaj centimetrov od tal. Lahko se postavijo na kakšno paleto, leseno podlago ali pa tudi kartonasto podlago. "Naložene naj bodo ena na drugo in ne pokončno, saj se s tem lahko deformirajo," razlaga Šurk. Priporočeno je, da se vsake toliko pnevmatike obrnete – spodnjo daste na vrh in obratno.

hranjenje pnevmatik

Če pnevmatike hranite doma, jih naložite eno na drugo. Vsake toliko pnevmatike obrnite – spodnjo dajte na vrh in obratno.

Aleksandra Saša Prelesnik

"Sam tudi priporočam, da se bočnice premaže z namenskim premazom, ki pnevmatike malo olepša in nekako zaščiti. Ni pa to nujno, brez tega ne bodo razpadle," še omeni Šurk.

Spremljajte tlak v pnevmatikah!

Redno preverjanje tlaka v pnevmatikah je ključno, poudarja Šurk, ki je tudi lastnik ljubljanske vulkanizerske delavnice Profi Junior. Šurk je izpostavil, da vzdrževanje pravilnega tlaka podaljša življenjsko dobo pnevmatik, zmanjša porabo goriva ter omogoča bolj udobno in varno vožnjo, saj prilagoditev tlaka na priporočeno vrednost proizvajalca prinese očitno razliko. Poudaril je tudi, da je pozimi priporočljivo tlak nekoliko zvišati, ker hladnejši zrak pnevmatik ne segreje, kot se to zgodi v toplejših mesecih. Šurk svetuje, da je v zimskih mesecih smiselno preveriti tlak vsaj enkrat na mesec.

Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere