U. P. | 18. 11. 2024, 19:00
Ročni za nadzor in samodejni za udobje: preverite, kateri bolj ustreza vašemu življenjskemu slogu
Ob nakupu novega avtomobila se vozniki znajdejo pred odločitvijo, ali izbrati ročni ali samodejni menjalnik. Pri tem je potrebno upoštevati več dejavnikov.
Avtomatski in ročni menjalnik se razlikujeta v obsegu voznikove udeležbe pri menjanju prestav motorja. Medtem ko avtomatski menjalnik samodejno izbere ustrezno prestavo, mora pri ročnem menjalniku to storiti voznik s pomočjo prestavne ročice in stopalke sklopke. To po eni strani vozniku omogoča bolj neposreden stik z avtomobilom in več nadzora nad vožnjo, po drugi strani pa je lahko obremenjujoče in naporno za nekatere voznike in v določenih pogojih.
Avtomatski za več udobja
Veliko je torej odvisno od voznika in od predvidenega načina vožnje. V splošnem je samodejni menjalnik boljša izbira v primerih pogostejšega menjavanja prestav. Nekdo, ki veliko vozi v mestni gneči in na reliefno razgibanem terenu, bo dal prednost samodejnemu menjalniku.
Pogostejše menjavanje prestav zahteva tudi vleka prikolice, zato je samodejni menjalnik boljša izbira tudi v takšnem primeru. Prav tako se bodo zanj raje odločile osebe z gibalno oviranostjo, pa tudi vozniki začetniki, ki se bodo z avtomatskim menjalnikom lahko bolj posvetili prometu.
Vozniki, ki nepravilno uporabljajo sklopko, lahko povzročijo prezgodnjo zamenjavo sklopke na ročnih menjalnikih ali poškodujejo dele znotraj menjalnika. Samodejni menjalnik je tako prava izbira za voznike, ki si želijo bolj udobno vožnjo.
Ob vseh prednostih pa ima avtomatski menjalnik tudi nekaj slabosti. Poleg višje cene in dražjih popravil je zlasti pri starejših samodejnih menjalnikih in pri robotiziranem menjalniku številnim voznikom moteče "tuljenje" pri višjih hitrostih ali pa pozno menjavanje prestav. Marsikdo ima s samodejnim menjalnikom občutek, da nima vajeti povsem v svojih rokah.
Ročni za več nadzora
Tudi ročni menjalnik ima svoje prednosti. Med njimi je cena, saj je praviloma vozilo z ročnim menjalnikom lahko tudi nekaj tisočakov cenejše od različice z avtomatskim menjalnikom. Voznik lahko sam prilagaja število vrtljajev motorja in s tem vpliva na višjo ali nižjo porabo goriva.
Če pride do okvare, je popravilo pogosto cenejše, pa tudi lažje bomo našli servis, ki bo opravil storitev. Redno vzdrževanje ročnega menjalnika običajno ni potrebno, razen menjave olja, če je vozilo v težkih pogojih delovanja. Zamenjava sklopke, če je potrebna, je cenejša kot pri samodejnem menjalniku, vozilo pa je lahko v prednosti tudi na trgu rabljenih avtomobilov, saj se kupci pogosto bojijo nakupa vozila z rabljenim avtomatskim menjalnikom zaradi visokih stroškov morebitnega popravila.
Ročni menjalniki običajno dolgoročno ne bodo imeli težav s tesnilom, medtem ko imajo tesnila pri avtomatskih menjalnikih krajšo življenjsko dobo, njihova okvara pa lahko vpliva na delovanje menjalnika in funkcionalnost.
Na odločitev, ali izbrati ročni ali avtomatski menjalnik tako vpliva vrsta dejavnikov, še vedno pa se v Sloveniji večina voznikov odloči za klasičen ročni menjalnik.
Novo na Metroplay: Bojan Cvjetićanin o novem albumu, najbolj osebnih pesmih in kakšen je na domačem kavču