U. P. | 20. 9. 2024, 06:00

Večino časa jih ne vidimo, a so ključne za varen pristanek

Profimedia

Gre za tisti del letala, ki večino časa ne počne nič, a ima ključno vlogo pri varnem vzletu in pristanku.

Letalske pnevmatike nosijo izjemno obremenitev glede na svojo velikost. Da bi bile kos svoji nalogi, so narejene posebej za letala in se v marsičem razlikujejo od avtomobilskih pnevmatik.

Pnevmatike, nameščene na glavnem podvozju, zdržijo od 300 in 450 pristankov, odvisno od raznolikosti stez, na katerih letala pristajajo. Na degradacijo materiala vplivajo številni dejavniki, kamenčki, majhne razpoke in prekomerno nabiranje gume na stezi, kar lahko pospeši propadanje pnevmatik. Pnevmatike, nameščene v nosu letala,  imajo lahko še krajšo življenjsko dobo, ker se uporabljajo za usmerjanje letala na tleh.

Čeprav se na prvi hip zdijo podobne, pa se od avtomobilskih pnevmatik v marsičem razlikujejo. Profila skoraj nimajo, imajo pa utore za odvajanje vode, da ne pride do akvaplaninga. Namesto z zrakom so polnjene z internim plinom, po navadi z dušikom, lahko pa tudi s helijem, kar zmanjša krčenje in raztezanje ob spremembah temperature in tlaka med poletom. Dušik je varnejši od običajnega zraka, ki vsebuje vlago, ta pa bi pri -57 °C, kolikor znaša temperatura na višini letenja, zmrznila. Dušik ne tvori tekočine do -173 °C in vsebuje malo ali nič vlage.

Pnevmatike so ob pristanku izpostavljene ogromnim silam in se lahko hitro segrejejo, dušik pa ne podpira gorenja. Je tudi nereaktiven in tako tudi podaljša življenjsko dobo pnevmatike. V nasprotju s kisikom ne spodbuja rje na kovinskih delih niti ne reagira z gumo.

Optimalni tlak v pnevmatikah na Boeingu 787 je 15,8 bara, testi pa so pokazali, da zdržijo tudi do 55 barov. Za primerjavo, avtomobilske gume so v povprečju napolnjene na približno 2,2 bara.

Letalske gume imajo toplotno varovalko, ki spušča gumo, ko pride do zelo visokih temperatur, kot na primer pri prekinjenem vzletu, kar prepreči potencialno nevarno eksplozijo. Večja letala imajo za večjo varnost dve nosni kolesi. Če ena guma poči, letalo še vedno lahko pristane in vzleti.

V nasprotju z avtomobili letala nimajo zimskih gum. Ob pristanku gume vedno pustijo sledi, zato je pomemben del vzdrževanja steze odstranjevanje nabrane gume.

Novo na Metroplay: "Če bi ljudje vedeli, kakšno je to mučenje, koliko je solz in trpljenja …" | Sara Isaković