Čeprav nam letošnja jesen za zdaj še prizanaša z vremenom, pa morajo vozniki vseeno pripraviti avtomobile na prihajajočo zimo. Trenutek, ko bo zimska oprema obvezna, je pred vrati.
Od petka naprej bo namreč zimska oprema obvezna za vsa vozila. S 15. novembrom morajo biti vsi avtomobili, ki so vključeni v cestnem prometu, opremljeni za zimo. To po navadi pomeni zimske pnevmatike, čeprav jih teoretično vsaj v skladu z zakonom lahko nadomestijo letne pnevmatike z verigami, kar pa še zdaleč ni optimalna rešitev, ampak le izhod v sili.
Razlogov, zakaj moramo pozimi uporabljati drugačne pnevmatike kot poleti, je več. V hladnejšem delu leta dosežejo tla zelo nizke temperature, zato je pomembno, da imamo na avtomobilu pnevmatike iz drugačne gumene zmesi, ki je dovolj prožna tudi v mrazu.
Ustrezajo vse z oznako M+S
Zimske pnevmatike imajo tudi drugače zasnovano tekalno površino z lamelami, ki omogočajo dober oprijem na snegu in ledu, njihov profil pa je globok vsaj 3 milimetre. Kot zimske pnevmatike ustrezajo slovenskim predpisom vse, ki imajo oznako M+S, prave zimske pnevmatike pa so tiste, ki imajo poleg tudi znak snežinke in gore. Ta znak namreč zagotavlja, da pnevmatike izpolnjujejo predpisane zahteve glede oprijema in imajo vsaj 25 odstotkov boljši oprijem na snegu kot letne pnevmatike.
Če ob načrtovani menjavi gum ugotovimo, da so zimske pnevmatike, ki smo jih uporabljali preteklo zimo, že preveč iztrošene, moramo kupiti nove, kar lahko predstavlja zajeten finančni zalogaj. Marsikdo se zato poigrava z mislijo, da bi zamenjal le tiste gume, ki so bolj obrabljene.
Če se odločimo za to, moramo vedno zamenjati par gum, nikoli samo ene. Če je recimo obrabljena prednja leva guma, desna pa je videti še dobra, moramo kljub temu zamenjati obe. Izogniti se moramo tudi napaki, ki jo napravijo številni vozniki.
Če bomo zamenjali samo en par gum, moramo novi pnevmatiki obvezno namestiti na zadnji kolesi, četudi sta prednji bolj obrabljeni. V takšnem primeru preprosto prednji pnevmatiki zavržemo, obstoječi zadnji namestimo na prednjo os, novi pnevmatiki pa na zadnja kolesa. Namestitev novih pnevmatik na zadnji osi namreč izboljša stabilnost vozila in zmanjša možnost zdrsa oziroma v primeru zdrsa omogoča večji nadzor.
A tudi če imajo naše stare zimske pnevmatike še vedno ustrezen profil in niso obrabljene, jih moramo morda v nekaterih primerih zamenjati z novimi. Čeprav se nam ne zdijo pokvarljivo blago, pa imajo določen rok trajanja. Po petih letih od proizvodnje namreč material izgubi svoje lastnosti prožnosti in pnevmatika ne bo več zagotavljala toliko oprijema in stabilnosti, kot bi ga morala.
Najpozneje po petih letih
Gume je zato treba zamenjati najpozneje po petih letih, toda če letno prevozimo več kot 20.000 kilometrov, bomo najverjetneje morali pnevmatike zamenjati zaradi obrabe že prej kot v petih letih.
Nekateri vozniki se želijo izogniti jesenskim in pomladanskim menjavam gum ter se zato odločijo za nakup celoletnih pnevmatik. Gre za kompromis med letnimi in zimskimi gumami, kar se pozna tudi pri njihovih lastnostih, ki niso optimalne niti poleti niti pozimi, vendar pa izpolnjujejo zakonsko določene pogoje. Primerne so za voznike, ki prevozijo malo kilometrov in ne vozijo v najzahtevnejših zimskih razmerah.
V zimskih mesecih oziroma v obdobju obvezne zimske opreme policisti ob kontrolah prometa preverjajo tudi ustrezno opremljenost vozil za zimo. Če vozilo nima zimskih pnevmatik, bodo vozniku izrekli kazen 40 evrov, če pa bo vozilo z letnimi gumami obtičalo na cesti in oviralo promet, ker ne bo moglo nadaljevati vožnje, pa bo voznik kaznovan s 500 evri globe in 5 kazenskimi točkami. Podjetje, ki bo v promet poslalo vozilo brez zimske opreme, bo kaznovano s 1000 evri globe.
Čeprav je do zakonsko predpisanega datuma še nekaj dni, pa je smiselno z menjavo pohiteti, saj so v dneh pred 15. novembrom vulkanizerji zasuti z delom in zna se zgoditi, da bomo v zadnjem hipu težko našli nekoga, ki nam bo lahko pravočasno preobul avto.
Novo na Metroplay: Jan Plestenjak iskreno o enem najbolj čustvenih trenutkov njegove glasbene kariere