9. 3. 2018, 10:01 | Vir: Liza
Andraž Gavez: Prave čokolade v Sloveniji niti ne poznamo
Malo je takšnih ljudi, ki ne marajo čokolade, in malo je takšnih, ki so lahko s čokolado v poslovnem odnosu!
Andraž Gavez je eden tistih srečnežev, ki si je ustvaril posel na osnovi čokolade, je namreč lastnik spletne trgovine Moja čokolada (www.mojacokolada.si). Za marsikoga je ta spletni kotiček pravi raj na spletu, zanj, ki se spozna na butično čokoladno industrijo, pa je čokoladni posel vsakdanji izziv.
Imate radi čokolado?
Andraž Gavez: Je to retorično vprašanje? Seveda jo imam!
Kako se je vaš odnos do čokolade spremenil, ko ste z njo vzpostavili poslovni odnos?
Andraž Gavez: Čokolade ne jemljem tako poslovno, ker je voditi podjetje vse drugo kot pa samo okušati čokolade. Je pa res, da zdaj pri čokoladi lažje prepoznam kakovost. Vsako leto obiščem sejme čokolade v Evropi in ugotavljam, da prave čokolade v Sloveniji niti ne poznamo. Mogoče jo je sicer dobiti, a le v majhnih količinah. Zanimivo je tudi, da večina ljudi prave čokolade ne loči od nadomestka čokolade, ki je izdelan izključno iz sladkorja in v katerem čokolade sploh ni!
Ali obstajajo kakšna pravila, kako je treba okušati čokolado?
Andraž Gavez: Košček čokolade za pokušino se da na jezik, da se počasi topi v ustih. Čokolade nikoli ne grizemo! Ko jo damo na jezik, čokolada razvije aromo in okuse, po katerih potem lahko prepoznamo sestavine, ki so ji dodane, ali pa postopek izdelave … Zanimivo je, da je zares kakovostna čokolada tako aromatična, da v ustih lahko spodbudi neverjetno število okusov.
Na kaj pa je treba paziti, ko v trgovini izbiramo čokolado?
Andraž Gavez: Čokoladni segment je raznolik, in če je med sestavinami na prvem ali drugem mestu naveden sladkor, se taki čokoladi raje odpovejte. V dobri čokoladi mora biti veliko kakava. Kakovostna čokolada ima posebne lastnosti – ko se prelomi, poči. Ko jo odpreš, mora takoj zadišati. Pa ne po sladkorju, temveč po kakavu. Takšna čokolada bo na jeziku razvila različne arome ...
Kako pa se je razvila vaša čokoladna zgodba, kako se je začela?
Andraž Gavez: V študentskih letih sva imela s kolegom manjšo digitalno agencijo in kot majhna ekipa smo delali za različne naročnike. Za nas prelomna je bila odločitev, da nočemo delati samo za druge, ampak smo želeli delati zase, zato smo začeli raziskovati možnosti. Moj osebni cilj je bil že od nekdaj, da bi lahko delal kjerkoli in kadarkoli, saj sem si želel potovati. Kakršen koli posel na spletu bi mi to omogočal. Takrat sicer nisem vedel, da si tudi s spletno trgovino vezan na fizične izdelke in lokacijo, a 4 do 5 mesecev na leto vseeno lahko delam kjerkoli.
Ampak kako ste prišli na idejo, da bi prodajali ravno čokolado?
Andraž Gavez: To se je zgodilo spontano, ko sem iskal darilo. V eni od nemških spletnih trgovin sem našel idealno čokoladno darilo – čokolado s posipi in napisi po želji. To se mi je zdelo tako super, a ko sem želel naročiti čokolado v Slovenijo, sem bil razočaran, ker to podjetje svojih izdelkov ni pošiljalo v Slovenijo. Vztrajal sem, jim pisal mejl, a moji želji niso hoteli ugoditi, zato sem se iskanja personalizirane čokolade lotil pri nas in ker tudi tukaj nisem našel ničesar podobnega, sem dobil idejo, da bi lahko to ponudil sam. Iz lastne želje sem začel posel in si mislil, če ne drugega, bom pa preskrbljen z darili do konca življenja. Ampak čokolada gre vedno v promet. In začeli smo Mojo čokolado.
Ste posel zagnali sami?
Andraž Gavez: Ne, začela sva dva, s tem kolegom, s katerim sva imela digitalno agencijo. On se je nato odločil, da bo šel študirat. Jaz sem obdržal spletno trgovino in jo ob službi počasi razvijal. Nekega dne sem se moral odločiti, ali bom hodil v službo ali pa šel na svoje. Ker je bila želja, da bi delal kjerkoli in kadarkoli, tako močna, sem se pred letom dni odločil, da grem na svoje. Pred tem sem se s čokolado ukvarjal bolj za hobi, ker ni bilo dovolj prihodkov, da bi pokrival vse stroške. Pred letom dni pa smo postali dokaj stabilni, blagovna znamka je postala prepoznavna, nabor izdelkov je bil kakovosten in imeli smo stalne kupce, zato smo lahko računali na stalen prihodek. Ta rast je bila sicer počasna, a stabilna.
In podjetje še vedno raste, koliko pomočnikov imate v ekipi ta trenutek?
Andraž Gavez: Trenutno smo trije zaposleni za polni delovni čas, imamo pa še nekaj zunanjih sodelavcev.
Družbo vam dela tudi Čoksi – vaša maskota, kakšna je njegova vloga?
Andraž Gavez: Čoksi popestri našo spletno stran z zabavnimi citati. Na začetku smo ga postavili na stran v ospredje kot lik, s katerim bi ljudje komunicirali, zdaj pa opažamo, da ljudje raje komunicirajo s pravo, živo osebo.
Pa ga imate tudi v fizični obliki za promocije?
Andraž Gavez: Ne, imamo pa enega iz čokolade, ki nam ga je na Čokoljani naredil Blaž Habjan.
Kaj pa je v čokoladnem svetu trenutno trend – je to rožnata čokolada, o kateri zadnje čase slišimo precej novic, ali je to že stara novica?
Andraž Gavez: Rožnata čokolada je dokaj nova novica, ker izdelka s to čokolado še ni na trgu. Tudi jaz je še nisem poskusil. Napovedano je, da pride k nam proti koncu leta, in tudi mi smo na čakalni listi. Prijavili smo se za 2 toni te čokolade, v resnici pa upamo, da nam jo uspe dobiti vsaj nekaj kilogramov za začetek, za pokušino – za nas in za naše stranke.
Prej ste omenili čokoladne nadomestke, zakaj jih delajo?
Andraž Gavez: Čokolada postaja čedalje bolj redka in dražja dobrina. Ker je potrošnja čokolade tako obsežna, se kakavovci izčrpavajo in ker kakavovci za rast potrebujejo čas, se lahko zgodi, da čokolade čez 50 let ne bo več. Ta trend občutimo vsi, ki se ukvarjamo s čokolado, saj se kakav draži iz sezone v sezono. Končni kupci pa tega ne občutijo, ker je v čokoladah široke potrošnje kakava zelo malo in ker je vedno več tudi nadomestkov čokolade. Trend gre v smeri, da bodo čedalje večji razponi med čokoladami – vse več bo nadomestkov čokolade, še vedno pa bo mogoče dobiti tudi pravo čokolado, ki pa bo vrhunska in draga.
Pa mislite, da bomo potrošniki ostali brez čokolade?
Andraž Gavez: Pustimo se presenetiti.
Kakšne izdelke razvijate v svojem podjetju, s čim presenečate svoje privržence?
Andraž Gavez: Naš najnovejši izdelek je čokoladna Slovenija, ki smo jo razvijali v sodelovanju z Janezom Bogatajem kar leto dni. Gre za premium produkt, čokolado v obliki Slovenije s 3D-reliefom, ki je razdeljena na 12 pokrajin, za vsako od teh pokrajin pa smo razvili čokolado z avtentičnim posipom. Ti posipi so različni – sol, konoplja, vrtnica, pehtran … Tudi debelina posameznih čokolad s temi posipi je prilagojena temu, da se v ustih razvije pravi okus.
V vaši ponudbi je tudi nekaj zanimivih izdelkov – čokoladne škatle, personalizirane čokolade, čokoladno vino in lepotni izdelki s čokolado za razvajanje telesa … Kateri je po vašem mnenju najbolj nenavaden izdelek v vaši ponudbi in bi ga priporočili?
Andraž Gavez: Vsakemu je všeč nekaj drugega, zato je, ko komu kaj priporočam, vedno v ozadju vprašanje, za koga in za kakšen namen. Zato težko priporočim samo en izdelek. Meni osebno je vrhunska kombinacija mlečne čokolade s pehtranom, to je tudi okus osrednje regije v izdelku Chocolate Slovenia. Naš najbolje prodajani izdelek pa je čokolada z unikatnim napisom.
Kaj pa kakšne nenavadne kombinacije?
Andraž Gavez: Takšne čokolade navadno delamo po naročilu – čokolada z ocvirki, čokolada s pršutom, čokolada z mohandom, ki je meni osebno naravnost ogabna, in redki so, ki jo obožujejo … Radi se igramo z oblikami in kombinacijami okusov, ampak takšnih specifičnih izdelkov ne dajemo na trg množično, jih pa naredimo po naročilu.
Ponujate pa tudi čokoladna doživetja – preizkušanje čokolad, ogled čokoladnice, čokoladni tečaji, čokoladne masaže. Katero doživetje je po vašem mnenju vredno doživeti vsaj enkrat v življenju?
Andraž Gavez: Doživetja so trenutno trend v kulinariki, saj ljudje iščejo pristen stik z izdelki, okusi ali osebami, ki izdelke izdelujejo. Priporočil bi preizkušanje čokolad, saj do zdaj še nihče ni odšel nezadovoljen. V dveh urah gremo čez vse faze čokoladne industrije, ljudem predstavimo, kaj čokolada je, kako je sestavljena, predstavimo jim nabor čokolad, ki jih tudi okusijo in tako spoznajo osnove ter se naučijo čokolade razlikovati med seboj. Naslednji korak pa je tudi obisk čokoladnice, tudi to je svojevrstno doživetje.
Sodelujete z vsemi slovenskimi čokoladnicami?
Andraž Gavez: Žal ne, sodelujemo pa skoraj z vsemi čokoladnicami in nekatere njihove izdelke ekskluzivno prodajamo samo v svoji spletni trgovini.
Kakšne ugodnosti pa imajo tisti, ki se brezplačno včlanijo v vaš klub anonimnih čokoholikov?
Andraž Gavez: V naš klub se lahko vključi vsak ljubitelj čokolade, s tem pa je deležen precej ugodnosti, sodeluje lahko v nagradnih igrah, prvi izve za nove izdelke in jih lahko brezplačno tudi prejme v ocenjevanje. Naši klubovci so z veseljem testni zajčki za nas, ker mi tolikšnih količin čokolad ne moremo pojesti sami. Tako ustvarimo čokoladno sinergijo.
Vam je kdaj že kdo nadel naziv slovenski čokoladni mogotec?
Andraž Gavez: Ne, to še ne, mi pa prijatelji kdaj v šali rečejo, da sem slovenski Willy Wonka.
Pa ste brali knjigo o tovarni čokolade?
Andraž Gavez: Seveda, že v zgodnjem otroštvu.
So vam danes v primerjavi z otroštvom všeč enake čokolade?
Andraž Gavez: Ne, čokolade, ki sem jo jedel v otroštvu, zadaj ne jem več. Moj okus se je spremenil.
Besedilo: Metka Pravst // Foto: Igor Zaplatil (portret), Črt Piksl in Marcel Jereb (Chocolate Slovenia)
Novo na Metroplay: “Ljudje mislijo, da je podjetništvo bogastvo brez truda!” | Marko Verdev