Povprečna poraba alkohola v Evropski uniji (EU) se je med letoma 2010 in 2020 zmanjšala za 0,5 litra, a nedavna antropološka raziskava, ki sta jo pripravila družba Heineken in profesor eksperimentalne psihologije Charles Spence z Univerze v Oxfordu, razkriva, da naročanje pijač z manj ali brez alkohola še vedno privzdiguje obrvi.
Čeprav lanskoletni podatki Svetovne zdravstvene organizacije (WHO) kažejo, da v evropski regiji WHO, ki zajema skupno 53 držav Evrope in Srednje Azije, prebivalstvo spije največ alkohola in v zadnjih letih na tem območju ni bilo zaznati večjega naapredka pri zmanjševanju pitja alkohola, primerjalni podatki vseevropske televizijske mreže Euronews razkrivajo, da temu ni čisto tako.
Evropejci porabimo manj alkohola kot pred 40 leti
Skupna poraba alkohola v Evropi, ki je opredeljena kot letna prodaja alkohola v litrih osebam, starejšim od 15 let, naj bi se v zadnjih štirih desetletjih zmanjšala za 2,9 litra, in sicer z 12,7 litra leta 1980 na 9,8 litra leta 2020. To je sicer še vedno največ na svetu, a napredek je vendarle precejšenj.
Glede na rezultate raziskave televizijske mreže Euronews iz leta 2020, največ alkohola porabijo Latvijci (12,1 litra na osebo), sledijo Čehi (11, 6 litra na osebo), Litovci (11,4 litra na osebo) in Avstrijci (11,3 litra na osebo). Slovenci smo na lestvici 35 držav na 16. mestu, poraba pa se je med letoma 2010 in 2020 zmanjšala za pol litra na 9,8 litra letne porabe alkohola na posameznika. Na dnu lestvice so Albanci s po 4,4 litra, Severni Makedonci s 3,9 in Turki s povprečno letno porabo 1,2 litra alkohola na osebo.
Marsikje je alkohol še vedno družbena norma
Videti je torej, da alkohol vse pogosteje ni več prva izbira za uživanje v družbenih situacijah, a kot je pokazala nedavna antropološka raziskava, ki sta jo pripravila družba Heineken za svojo blagovno znamko Heineken 0.0 in profesor eksperimentalne psihologije Charles Spence z Univerze v Oxfordu, naročanje pijač z manj ali brez alkohola pogosto še vedno vzbuja začudenje.
»V mnogih kulturah pitje alkohola še vedno velja za nekakšno normo, odklanjanje alkohola pa je stigmatizirano. To še posebej občutijo milenijci in pripadniki generacije Z,« je ob objavi študije povedal profesor Spence. Več kot tretjina predstavnikov generacije Z, ki so sodelovali v preiskavi, je namreč čutila pritisk, da morajo v nekaterih družbenih situacijah piti alkohol. Ob tem jih 21 % doživlja zafrkavanje ali šaljenje na njihov račun, ko izberejo pijačo z manj ali brez alkohola. Posledično so takšne pijače naročali in uživali le skrivaj.
Pod največjim pritiskom glede uživanja alkohola so moški predstavniki generacije Z, ki najpogosteje mislijo, da bi bila izbira brezalkoholne pijače v družbi slabo sprejeta. Kar 38 % jih sicer pravi, da bi bili pripravljeni piti pijače z manj ali brez alkohola, vendar le, če bi to počeli tudi njihovi prijatelji. Če in kadar se moški iz generacije Z odločijo za pitje pijač z manj ali brez alkohola, jih kar 29 % meni, da morajo pojasnjevati svojo izbiro pijače, zaradi česar se počutijo izključene.
Brezalkoholni pivci so 'kul' in 'spoštljivi'
V raziskavi, ki sta jo pripravila družba Heineken za svojo blagovno znamko Heineken 0.0 in profesor eksperimentalne psihologije Charles Spence z Univerze v Oxfordu, je sodelovalo 11.842 odraslih s petih razvitih trgov brezalkoholnega piva, in sicer iz Združenega kraljestva, ZDA, Španije in Japonske (v vseh odrasli nad zakonsko določeno starostjo za uživanje alkohola do 75 let) ter Brazilije (odrasli med 18 in 65 let).
Čeprav je iz rezultatov raziskave mogoče jasno razbrati, da ima alkohol še vedno pomembno vlogo v družbi, pa sodelujoči opažajo, da smo kot družba v zgodnjih fazah sprejemanja brezalkoholnih alternativ in da to postaja nova normalnost. Kar polovica jih namreč meni, da je danes pitje pijač z manj ali brez alkohola bolj sprejemljivo, kot je bilo pred petimi leti, kar petina pa jih na večernih družabnih srečanjih s prijatelji ali družino sedaj uživa tako alkoholne kot tudi brezalkoholne pijače.
To pomeni, da se vse več ljudi počuti varno v svojem uravnoteženem življenjskem slogu ne glede na to, kaj si drugi mislijo o njih. Veliko jih občuduje tiste, ki so trezni ali se odločijo za zmerno pitje, saj so udeleženci raziskave priznali, da se jim zdijo brezalkoholni pivci "kul" (9 %) ter "spoštljivi" (25 %).
Zavedati se moramo, da imamo možnost svobodne izbire – tudi ko gre za pijačo
Ti zgodnji znaki z vodilnih trgov brezalkoholnega piva kažejo na začetek nove »trezne« dobe in dajejo vse večji pomen svobodni izbiri pijače z ali brez alkohola – brez vsakršnega obsojanja ali norčevanja. Da podprejo družbeno sprejemanje svobodne izbire pijače, so v družbi Heineken zasnovali novo kampanjo »Heineken 0.0 – brez posebnega razloga«, v okviru katere si prizadevajo odstraniti družbene stigme in ljudem omogočiti, da uživajo v brezalkoholni pijači, brez neprimernih opazk in zbadanja.
»Predstavitev piva Heineken 0.0 leta 2017 je okrepila našo zavezanost k opolnomočenju potrošnikov z večjo izbiro, a čaka nas še veliko dela. Študija je pokazala, da še vedno obstajajo predsodki ob izbiri pijač z manj ali brez alkohola, zato moramo biti iznajdljivi glede nagovarjanja teh stereotipov,« je ob lansiranju nove kampanje dejal globalni vodja blagovne znamke Heineken Nabil Nasser in dodal: »Ponosni smo, da je Heineken 0.0 pivo odličnega okusa, zato si prizadevamo odstraniti družbene stigme in ljudem omogočiti, da uživajo v njem, ne da bi jih obsojali.«
Brez alkohola, brez predsodkov
Medtem ko družbeni pritiski glede izbire pijač z manj ali brez alkohola še vedno obstajajo, si Heineken torej prizadeva ljudi spodbuditi, da se ne ozirajo na to, kar pravijo drugi, temveč poslušajo sebe in izberejo to, kar jim v danem trenutku najbolj ustreza. Kampanja »Heineken 0.0 – brez posebnega razloga« tako v svet pošilja jasno sporočilo: vsi imamo pravico in možnost izbrati pijačo z manj ali brez alkohola, brez vsakršnih družbenih predsodkov!