La. P. | 31. 1. 2024, 16:30
"Ostati moramo budni in ozavestiti, da nismo sami": gledališki festival tokrat odpira predstava, ki nastavlja ogledalo našemu odnosu do planeta
Med 2. in 7. februarjem bo Mestno gledališče ljubljansko spet gostilo regionalni gledališki festival Ruta, ki ga tokrat odpira angažirana predstava Bodočnost.
Minulo poletje se v zgodovino ne bo zapisalo kot posebej prijetno: uničujoči požari, rekordni vročinski valovi, ekstremne nevihte, pospešena topitev ledenikov, tudi pri nas obilne padavine in poplave neslutenih razsežnosti.
Ne moremo več tiščati glave v pesek in se pretvarjati, da je vse v najlepšem redu: narava kaže zobe in nas sama opozarja na to, kar nas še čaka. Posledice podnebnih sprememb že trkajo na vrata.
In če se tega tisti, ki imajo v rokah moč za konkretne spremembe, ne zavedajo v tolikšni meri, kot bi se morali, so tu umetniki, da jim nastavljajo ogledalo. Zato so gledališke predstave, kot je Bodočnost v koprodukciji Mestnega gledališča ljubljanskega in Beogradskega dramskega pozorišta, ki bo letos odprla Regionalni gledališki festival Ruta, še dragocenejše.
Gre za, kot je na tiskovni konferenci povedala direktorica MGL Barbara Hieng Samobor, angažirano predstavo, pod katero se podpisujeta Žiga Divjak in Gregor Zorc; "nenavadno uprizoritev", ki govori o našem planetu in živih bitjih, ki si ga delimo, pa tudi o tem, da tako z odnosom do planeta kot do drugega bitja oblikujemo lastno prihodnost.
Režiser Divjak dodaja, da gre za predstavo o možnosti in nezmožnosti bivanja človeka in drugih bitij na tem planetu in nadaljevanje poskusa, kako osmisliti delovanje v času okoljske in še kakšne krize.
"Človeka smo prikazali kot zelo nebogljeno, hkrati pa oholo bitje," je dejal Divjak. To je razvidno tudi iz besedila, s katerim sta z asistentom režiserja in dramaturgom Gregorjem Zorcem pospremila uprizoritev.
"Življenje v mestih, kjer nas velika večina hrano kupuje v veleblagovnicah ali jo uživa v restavracijah, nas hitro zavede v prepričanje, da smo ljudje neodvisni, da živimo življenje, ki je ločeno od drugih oblik življenja, da drugih oblik življenja pravzaprav ne potrebujemo in od njih terjamo anonimnost ali pa popolno podreditev," sta zapisala.
To prepričanje je nevarno iz vsaj dveh razlogov. Po eni strani nam omogoča, da skoraj brezskrbno nadaljujemo z načinom življenja, ki povzroča izumrtje tolikih drugih vrst, po drugi strani pa nas ohranja v nevarni iluziji, da za svoje preživetje drugih vrst ne potrebujemo. Človek se znajde v nenavadnem položaju, v katerem zgolj z bivanjem v sodobni družbi povzroča uničenje in trpljenje tolikih drugih vrst," opozarjata.
V predstavi igra šest igralcev Mestnega gledališča ljubljanskega, Bernarda Oman, Gregor Zorc, Lotos Vincenc Šparovec, Iztok Drabik Jug, Lara Wolf in Gregor Gruden, pridružujejo pa se jim kolegi Milena Vasić, Lara Bjelica, Marija Pikić, Milan Zarić, Stefan Starčević in Milan Kolak iz Beogradskega dramskega pozorišta.
Vaje za uprizoritev so se začele v Ljubljani, zatem pa so igralci vadili v ponavljajoči se dinamiki dva tedna v Ljubljani, dva tedna v Beogradu. Tudi ponovitve bodo igrali na obeh koncih: po treh ljubljanskih se selijo v Beograd, aprila spet igrajo v Ljubljani, nato pa po majskih beograjskih uprizoritvah šele junija.
"Teater ima to moč, da opozarja na neke stvari, ki se dogajajo v tem svetu. Predstava Bodočnost je tako zrcalo in poziv vsem pripadnikom človeške vrste, da ostanejo budni in ozavestijo, da niso sami ter postanejo bolj pozorni do vseh vrst na planetu," je o predstavi povedala igralka Lara Wolf.
2 toni peska in nič besed
Posebnost predstave, ki je dolga dobro uro in pol, je gotovo ta, da je brez besedila. Po Divjakovih besedah namreč "včasih mogoče lahko kaj slišimo šele, ko utihnemo". Poleg tega je bilo po njegovem mnenju o nekaterih rečeh, kot je okoljska kriza, že vse izrečeno, a zelo malo slišano.
Ritem predstave skuša tako nekako preglasiti to polifonijo življenja, je še dejal Divjak, ki se je zahvalil tudi vsem, ki so po vsaki vaji poskrbeli za čiščenje odra in rekvizitov. Nanj namreč za potrebe predstave nasujejo skoraj dve toni peska.
View this post on Instagram
Vrhunske uprizoritve iz republik nekdanje Jugoslavije
Regionalni gledališki festival Ruta, ki ga bo odprla predstava Bodočnost, bo v Mestnem gledališču ljubljanskem potekal med 2. in 7. februarjem 2024. Na odru se bo zvrstilo šest vrhunskih uprizoritev gledališč iz šestih republik nekdanje Jugoslavije: Mestnega gledališča ljubljanskega, Beogradskega dramskega pozorišta, Gradskega pozorišta Podgorica, Kazališta Ulysses na Brionih, Kamernega teatra 55 Sarajevo in Dramskega teatra Skopje.
V času od festivala vsako od gledališč gosti približno 300 gledaliških ustvarjalcev (igralcev, tehničnih in drugih podpornih služb), ki v posameznem mestu odigrajo vsaj šest predstav pred 2000-2500 igralci.
Festival, ki tokrat poteka že petič, se začne decembra v Beogradu, februarja se preseli v Ljubljano, aprila v Podgorico, junija v Sarajevo, avgusta na Brione, zaključi pa se z oktobrskim gostovanjem v Skopju.
Novo na Metroplay: Bojan Cvjetićanin o novem albumu, najbolj osebnih pesmih in kakšen je na domačem kavču