30. 5. 2024, 14:17
Vrt kot igrišče čutov: flamenko v sodobni preobleki
Predstava Tam, v vrtu je povabilo v vrt dveh, ki v njem odstirata lepoto mehanizmov poslušanja. V svojem početju prisluškovanja naravi odkrivata svetove zvoka in njihovo odzvanjanje v polju vidnega. Pri tem jih prevajata skozi lastni telesi, da v njima razširita domišljijske potenciale in opazujeta njihovo sovpadanje s svetom giba.
Urška Centa, koreografinja in plesalka, ter Domen Novak, dramski igralec, skozi zvočno-gibalno predstavo vodita s čistim instinktom radovednosti in ta med njima ustvarja povezave in plete odnose, ki preizprašujejo linearne poteke dogajanja. Podobe, ki prihajajo iz različnih osebnih časovnih obdobij dveh soustvarjalcev, so razrez njune performerske identitete, znotraj njih pa potekata iskanje medsebojnega stika ter raziskovanje njunega sobivanja in soodvisnosti.
Vrt razumeta kot igrišče, mikrokozmos človeških interakcij, zgradbo skupnosti, prostor za raziskovanje različnih konstelacij odnosov, kraj povabila. Skupaj opazujeta daljnosežnost in verižnost reakcij v njem in onkraj njega, pri tem pa poudarjata vlogo čutov pri oblikovanju človeške izkušnje.
Njun vrt je prostor, ki v idilo umika kodira človeški trud. Njun vrt je njuno telo.
Raziskovalni princip koreografije interdisciplinarne predstave Tam, v vrtu tako temelji na razširjanju zvočnega potenciala telesa skozi raziskovanje gibalnih praks, ki iščejo svojo nezavezanost formi, in iz tega izhajajoči dekonstrukciji plesa sodobnega flamenka. Način obravnave same performativno-gibalne prakse neposredno vstopa v področje zvoka z namenom razširitve konceptualnega plesa v notranje prostore telesa ter predstavitve giba tako v vizualni kot tudi zvočni obliki.
Razumevanje plesa kot vizualno-zvočne prakse odpira pogled na koreografijo kot ukvarjanje z intermodalnim potencialom telesa v gibanju, v katerem se sistemi giba, gest in zvoka prepletajo. V koreografskem snovanju materiala Urško Centa zanima različnost telesa na preseku neformatiranega giba, izhajajočega iz raziskovanja principov sodobnih plesnih praks in sodobnega flamenka. Slednji doživlja proces sprememb: osredotoča se na fizično prakso, ki si prizadeva osvoboditi se lastnosti, podedovanih od tradicionalnih oblik in konceptov predstavnosti.
V sodelovanju z dramskim igralcem in članom avtorskega kolektiva Počemučka, Domnom Novakom, se je izoblikovala metoda nastajanja snovi, ki izhaja iz prepuščanja skupnemu raziskovanju spontanosti trenutka in izzivanju omejitev lastne discipline. V njej se zrcali misel: "Kako razširiti performersko vlogo, za katero smo se izučili v okvirih svoje discipline?"
Domen Novak svoj primarni izraz ‒ besedo ‒ zamenja z zvočnostjo ter raziskuje načine, kako lahko veščine in načela dramske igre prenese in izostri na polju gibalne performativnosti. V raziskavi potencialov performerskega telesa se ukvarja z zvočenjem tako imenovane "extended technique", pri katerem izhaja iz tehnike beat boxa in zvočnih efektov; te razgraja na najbolj osnovne zvočne elemente in jim išče nov pomenski niz.
Premiera predstave Tam, v vrtu bo potekala v sklopu cikla Noches de tablao, ki predstavlja umetnost na področju sodobnega flamenka. Oblikujejo ga interdisciplinarni umetniški dogodki, osnovani predvsem na živi povezavi glasbe in plesa, ter spremljevalni program izobraževalnih in teoretskih vsebin.
Program gradi medkulturni lok med tujimi in domačimi ustvarjalci, ki vzpostavljajo dialog med umetniško prakso flamenka in drugimi glasbenimi žanri in predstavljajo nove ustvarjalne pristope h glasbeni, plesni in performativni umetnosti. Od svojega nastanka leta 2017 daje prostor najnovejšim umetniškim projektom, ki temeljijo na žanrski presečnosti in ponuja širok spekter sodobnih izraznih form. V njem se nizajo koncerti in plesne uprizoritve, v katerih tradicija vstopa v navdušujoča zavezništva z novitetami.
Novo na Metroplay: Bojan Cvjetićanin o novem albumu, najbolj osebnih pesmih in kakšen je na domačem kavču