Uredništvo | 1. 12. 2023, 14:52

Lado Bizovičar s tem oglasom razburil javnost: "So to zametki prohibicije?"

Facebook/posnetek zaslona

Lado Bizovičar je letos obraz kampanje, ki slovenski družbi nastavlja ogledalo, a tega vsi niso sprejeli najbolje.

Čeprav vremenske razmere tega zaenkrat še ne odražajo, smo ravnokar zakorakali v veseli december, ki naziva "veseli" ni dobil le zaradi druženj, praznovanj, okrasitev in obiska dobrih mož, temveč tudi zaradi izdatnih količin alkohola, ki, spodbujeni s praznično mrzlico, v tem mesecu zlahka stečejo po grlu.

Več alkohola pa pomeni tudi več prometnih nesreč. Vse preveč Slovencev se namreč tudi pijanih brez oklevanja usede za volan. Po poročanju 24ur so lansko leto na začetku pregovorno najbolj veselega meseca v letu policisti našteli več smrti v prometu kot prej v celotnem letu.

Na to vsako leto opozarjajo pri zavodu Vozim, tudi z iniciativo Heroji furajo v pižamah, katere glavni namen je zmanjšanje števila voženj pod vplivom alkohola in zmanjšanje škodljivega pitja med mladimi.

"Med mladimi vozniki do 24. leta smo prepolovili prometne nesreče pod vplivom alkohola, pri njihovih starših in dedkih pa nismo tam, kjer želimo biti," je za 24ur povedal David Razboršek, direktor Zavoda Vozim.

Alkohol pogosta tematika v besedilih popularnih skladb

Letos so se v kampanji osredotočili tudi na besedila nekaterih ponarodelih in popularnih slovenskih skladb, ki vse po vrsti normalizirajo pitje alkohola. Kot je povedala Medeja Kraševec Žnidarec, kreativna direktorica agencije Luna\TBWA, ki že šest let sodeluje v kampanji Heroji furajo v pižamah, so preučili vzorec 400 naključnih slovenskih popularnih skladb in ugotovili, da jih kar 27 % nagovarja temo alkohola.

"Bodisi spodbujajo pitje, spodbujajo veseljačenje s pitjem ali spodbujajo utapljanje žalosti v pitju," je dejala za 24ur.

Namen letošnje akcije je torej prikazati, da se normalizacija uživanja alkohola dogaja povsod okoli nas, tudi v glasbi. Posledice pa so daljnosežne, tudi v prometu, kjer beležijo 4 prometne nesreče dnevno, ki jim botruje alkohol. Obraz iniciative je Lado Bizovičar, ki nastopa tudi v promocijskem videospotu.

V njem je odpel prirejena besedila nekaterih ponarodelih slovenskih pesmi: "En hribček bom kupil, bom trte sadil, prijat'lje povabil, še sam ga bom pil" tako na primer postane "En hribček bom kupil, bom trte sadil, nažgan bom šel vozit, se bom skor ubil".

"To so slovenske narodne pesmi, pustite jih pri miru"

Videospot ima močno sporočilo in ob njem se gotovo lahko zamisli marsikdo – vendar pa na družbenih omrežjih, četudi je pritegnil veliko pozornosti, ni doživel izrazito pozitivnih odzivov.

Kar nekaj uporabnikov Facebooka je namreč prepričanih, da želi težave Slovencev z alkoholizmom reševati na napačnem koncu in da bi lahko šlo celo za antireklamo za slovensko glasbo. Mnogi med njimi so se precej vročekrvno postavili v obrambo slovenskih narodnih pesmi, ki jih ljudje prepevajo že stoletja, in bi zato kljub sporni vsebini morale ostati del tradicije, izrazili so celo strah, da gre za prvi korak do oziroma zametke prohibicije.

Facebook/posnetek zaslona

"Osebno se nikoli nisem napil zaradi glasbe, pa tudi osebno nikogar takšnega ne poznam. To je enaka neumnost, kot jo govorijo tisti, ki trdijo, da je nekdo zaradi videoigric postal agresiven. To so vse izgovori in sprenevedanja. Če si podvržen alkoholu, boš pil, če si agresiven, si agresiven. Čisto enostavno. Tudi tiste 'osmrtnice' na cigaretah ne odženejo kadilcev," je na primer zapisal eden od njih.

Toda čeprav bodo za spremembo mentalitete gotovo potrebni rigoroznejši ukrepi, je morda že to, da naslavljamo in izpostavljamo rituale, ki so se nekoč smatrali za samoumevne in celo dobrodošel del folklore, korak do boljše družbe ...

Novo na Metroplay: "Materinstvo ti da novo dimenzijo organizacije, produktivnosti in empatije" | Sonja Šmuc