Petra Skrivarnik | 25. 7. 2023, 19:00
"Ko bom velika, bom influencerka" ali stvari, ki me skrbijo
Začela se je sezona kislih kumaric. Ali bolje rečeno bučk. Ne mine dan, da ne bi brali novičk o tem, kako je bila priljubljena vplivnica razočarana nad hotelsko nastanitvijo, o vplivnežu, ki ima v kopalkah izklesano telo, ali tekmovalki 7. sezone resničnostnega šova, ki jo je pičil komar. Ob vsem tem se človek vpraša, kako je mogoče, da je v tako majhni državi kar naenkrat več slavnih in vplivnih kot navadnih ljudi.
Če so še v času mojega otroštva za slavne in znane veljali predvsem pevci, igralci, TV-voditelji, športniki, misice in tu in tam še kakšen radijski voditelj, velja danes prepričanje, da je slava dosegljiva vsakomur, ki ima pametni telefon, neomejen dostop do wi-fija in družbena omrežja. Skladno s filozofijo neoliberalizma in toksične pozitivnosti je vsak lahko vse, če se le malo potrudi.
Vsaj navidezno je slava precej lažje dosegljiva kot nekdaj, ko si moral zanjo pokazati talente, kot so denimo posluh in smisel za nastopanje, humor, izjemne športne dosežke, nadpovprečno lepoto in podobno. Danes, vsaj tako imamo občutek, vstopnica v svet slavnih ni več narejeni peklenski sprejemni izpiti na AGRFT, avdicija na televiziji, ubijalski treningi in svetovni pokali. Danes je dovolj, da imaš telefon, ki dela dobre fotke. Vsaj navidez.
Da lahko zaslovi čisto navaden človek brez nekih posebnih talentov, a zato (milo rečeno) s posebnimi značajskimi lastnostmi, smo prvič doživeli z razmahom resničnostnih šovov. Tako so tudi navadni (a vendar malo posebni) ljudje, kot je vaš sosed, sodelavka ali sošolka, dobili priložnost, da se pojavijo v najbolj gledanih televizijskih terminih, v kompletu s pojavnostjo pa tudi prepoznavnost, ki je bila celo večja, kot so je bili deležni voditelji omenjenih oddaj.
Tako lahko še danes v času kislih kumaric beremo škandalozne novičke o polfinalistki sedme sezone Masterchefa, tretje izpadlem tekmovalcu Kmetije in kandidatki, ki se je borila za srce Sanjskega moškega. O osebah, ki smo jih sicer gledalci zelo verjetno pozabili, še preden se je začela nova sezona šovov.
Danes za tako vrsto slave ni potrebno niti skozi zahtevno sito televizijske produkcije. Širnemu internetnemu občestvu lahko ponujaš filtrirane izseke iz svojega življenja in postaneš glavna zvezda v svojem resničnostnem šovu. Na družbenih omrežjih – mediju, kjer skoraj ni pravil. In vse to je rezultiralo v tem, da se je krog slavnih in vplivnih razširil še na mojstre kebaba, frizerke, najstnice, fitnes trenerje, ljubiteljske kuharje in mame. Na povsem običajne vloge in poklice, za katere se je še pred dobrim desetletjem zdelo nepredstavljivo, da bi sodile v kategorijo slavnih, kaj šele vplivnih, saj so imele s slavo prav toliko skupnega kot posebna salama s superživilom.
Vplivnež ali jumbo plakat na dveh nogah?
Da se ne bomo razumeli narobe. Zdi se mi super, da imamo na voljo brezplačne platforme za promoviranje svojih storitev, vsebin, zgodb in izkušenj. Nisem negativno nastrojena do tako imenovanih vplivnežev. Vsak dan delam z njimi, mnogo mojih prijateljev sodi v kategorijo vplivnežev in vem, da namenijo ustvarjanju kakovostnih vsebin veliko časa, znanja, kreativnosti. Da se neprestano prilagajajo algoritmom, sledijo trendom in zahtevam naročnikov in oglaševalskih agencij.
A kdo sploh je vplivnež? Pred časom sta me mama in teta, obe 65+, spraševali, kdo je influencer. Kaj oni delajo, da so tako vplivni? A so to morda predsedniki uprav, guvernerji bank, papež, predsednik ZDA, evroposlanci in podobno. Vprašanje v resnici ni niti malo neumno. Kdo je res vplivnež?
Prvi, ki mu je uspela neverjetna rast sledilcev je bil, malo za šalo, malo za hec, Jezus Kristus. Število sledilcev se mu je bliskovito dvignilo z začetnih 12 na več kot dve milijardi. On sicer ni ponujal kod in popustov, so pa zato v njegovem imenu drugi prodajali odpust(k)e. Danes naj bi bil spletni vplivnež nekdo, ki mu sledi veliko ljudi. Prepriča jih s svojo vsebino, ki je lahko zabavna, navdihujoča, informativna, izobraževalna. Ker jim ljudje zaupajo in jim sledijo, lahko vplivajo tudi na njihove nakupovalne navade.
A tudi zaradi tega (ali pa prav zato) obstajajo tudi take vrste vplivneži, ki jim lahko v najboljšem primeru rečeš voditelj TOP SHOPA na lastnem profilu. Instagram različica Herte Kosmina. Jumbo plakat, ujet npr. v telesu mami influencerke. To so profili, na katerih lahko od jutra do večera spremljamo zgolj in edino promocijo krem proti pleničnemu izpuščaju, robčkih za ritko, dudicah, kašicah itd. (če že govorimo o primeru mami influencerk, ki so le eden od segmentov spletnega vplivništva). Nemalokrat se tako zgodi, da en dan promovirajo kreme za ritko znamke A, čez dober teden trdijo, da je krema za ritko znamke B najboljše, kar obstaja na tem svetu za ritko vašega dojenčka, dokler ne bo dva tedna pozneje to krema znamke C. V upanju, da spomin sledilk traja tako dolgo kot Instagram story.
Še enkrat poudarjam, da me prav nič ne moti, tudi če si kdo ustvari profil z enim samim namenom – služiti denar in pri tem brezsramno prodajati kot suho zlato tudi največji "pofl" tega planeta. Kar me moti, je sila prostodušna uporaba besede vplivnež. Skoraj tako pa tudi dejstvo, da se nekdo z nekaj tisoč sledilci kar sam okliče za vplivnega. Ljudje božji.
Ne govorimo o nekom, ki lahko vpliva na krajšanje čakalnih vrst v zdravstvu. Ne govorimo o ljudeh, ki lahko vplivajo na potek družbenopolitičnega dogajanja, nihanja cen nafte in spremembe klimatskih razmer. Govorimo o ljudeh, ki so nabrali nekaj tisoč sledilcev in vplivajo na to, da prek njihove kode kupimo torbico po 15 odstotkov nižji ceni. Je to res neko silno vplivništvo ali zgolj (hiper)inflacija zvezdništva?
Ob navideznem občutku, da so slava, denar in neznosna lahkost influencerstva dosegljivi vsakomur, me skrbi samo eno. Se bo čez nekaj let po ulicah sploh še sprehajal kak navaden občan, ali bodo vsi samo še vplivni in znani?
Ko bom velika, bom influencerka!
Pred časom me je naravnost šokirala skupina pametnih 10-letnic, ki so razred zaključile s samimi peticami in številnimi priznanji. Na klišejsko vprašanje, "a že kaj veš, kaj boš, ko boš velika", ki ga zastaviš šolarjem ob tako lepem uspehu, sem dobila enoglasen odgovor: "Influencerka. No, pa mogoče še zdravnica."
Čeprav vem, da so spletni vplivneži za nekatere dejansko kruh vsakdanji (pa tudi to, da nekateri zaslužijo več kot zdravnik, ki se je šolal 20 let), sem punce pol ure prepričevala, da bi bilo smiselno razmisliti še o planu B. Hkrati pa upala, da si bodo kmalu premislile. Res si ne želim predstavljati sveta, v katerem kirurg influencer med odstranjevanjem mojih žolčnih kamnov snema storyje s hashtagom #ilovemyjob in kodo za prehranske dodatke DOHTAR20.
Vsi mi smo influencerji!
A če ob novicah o vseh modnih, lepotnih, fitnes, mami, kuharskih, plesnih in ostalih influencerjih vsi občasno zavijamo z očmi in se sprašujemo "kdo sploh je to in zakaj je vplivna", se spomnite, da ste influencer/ka tudi vi. In to taka z najpomembnejšim sledilcem. Svojim otrokom, učencem, zaposlenim ... S svojimi besedami in predvsem dejanji namreč vplivamo na to, kakšni ljudje bodo postali. In prav vsi lahko na tak ali drugačen način vplivamo na oblikovanje vrednot v družbi. Že res, da nam zato nihče ne bo plačal, se bo pa naše vplivništvo nekoč zagotovo poplačalo.
Novo na Metroplay: Pogumna Slovenka, ki je sledila svojim sanjam in preplula ocean | Mastercard® podkast navdiha z Borutom Pahorjem