Trkaj in Saksida o novem literarno-raperskem podvigu za najmlajše bralce

11. 11. 2020, 06:00 | Vir: STA
Deli
Trkaj in Saksida o novem literarno-raperskem podvigu za najmlajše bralce (foto: Daniel Novakovič/STA)
Daniel Novakovič/STA

Rok Terkaj - Trkaj in Igor Saksida sta spregovorila o novem literarno-raperskem podvigu za najmlajše bralce, Repki. Knjigo z ilustracijami Igorja Šinkovca spremlja zgoščenka uglasbenih priredb izbranih otroških pesmi. Tako Huda mravljica Branka Rudolfa postane Super mravlja, poskočno pa zazveni Le pogumno, le za mano Anje Štefan.

Trkaj in Saksida sta po uspešni knjigi Kla kla klasika, namenjeni učencem tretjega triletja in dijakom, ki jo je prav tako spremljala zgoščenka, ponovno združila moči za Repke, s katerim tokrat nagovarjata najmlajše bralce. Kot je povedal Saksida, so Repki nastali, ker so jima s Trkajem ob številnih gostovanjih po šolah s knjigo Kla kla klasika oziroma s predstavo Rapoezija nekateri namignili, da bi želeli še predstavo za učence prve in druge triade.

Prvič je bilo tako klasično, da je bilo treba ponoviti

Za mlajše občinstvo sta nekoliko improvizirala. "Na podlagi posebej ritmičnih in po zahtevnosti primernih Trkajevih rapov sem izbral otroško poezijo - nastala je predstav(ic)a, ki so jo mlajši zares odlično sprejeli - in pot do Repkov je bila začrtana," je pojasnil Saksida. Trkaj pa se je pošalil: "Prvič je bilo tako kla-kla-klasično, da sva morala ponoviti."

Po besedah Sakside sta knjiga in album namenjena družinskemu branju oz. poslušanju: "Starše spodbujava, da z otroki prisluhnejo skladbam, se pogovorijo o sporočilih pesmi, ne nazadnje pa tako mlade kot odrasle poslušalce oz. bralce seznanjava tudi z nekaterimi ključnimi pojmi kulture hip-hopa - iz knjige namreč izvejo, kaj je npr. beat, rispekt in flow..."

Kako pa sta pristopila k izboru otroške poezije? Saksida je pojasnil, da so v Repkih zbrana nekatera osrednja imena klasične in sodobne mladinske poezije - v njej najdemo Žabjo svatbo Josipa Stritarja, Pismo Otona Župančiča in Rudolfovo Hudo mravljico, pa tudi verze sodobnih ustvarjalcev in ustvarjalk, kot so Lila Prap, Peter Svetina in Anja Štefan.

Trije sklopi o jezikovni igri, čarovniji poezije in družinskih odnosih

"Bistveni kriterij izbora je bil predvsem tematska raznovrstnost. Knjiga pesmi razporeja v tri sklope: v prvem (Mika me zven jezika) so pesmi o jezikovni igri, drugi razdelek (Čarovnija poezija) nadgrajuje igro prvega razdelka, pred začudenim očesom bralca ali poslušalca se zvrstijo nenavadne živali, rastline in pravljična bitja, tretji razdelek (Svet dvojine in množine) pa zajema pesmi o družini, o vseh njenih razpoloženjskih odtenkih - slika bližino in toplino, a tudi upor in krivico, vse dokler se ne zaokroži s tematiko povezanosti generacij," je navedel Saksida.

Trkaj pa je dodal, da se je priredb izbranih pesmi lotil "po feelingu": "Tisto, kar mi je bilo najbolj všeč, kar me je zadelo in mi začelo brneti v glavi, o tistem sem začel razmišljati in rimati, posodabljati. V Repkih so prostor našli tudi vsi heci, ki jih imava s hčerko Taro in so se mi zdeli zanimivi za širšo javnost, da bi znali navdušiti še katerega starša."

Saksida je k temu dodal, da rap tako ali tako v sebi nosi poezijo - rap je namreč kratica za besedno zvezo ritmično poudarjena poezija. Zanimivo se mu zdi tudi, da se kakovostna poezija zlahka pretopi v rap in obratno: "Izvrstno se rapata tako Prešernova Glosa kot otroška pesem Le pogumno, le za mano Anje Štefan. Sodobna didaktika pa tudi rap ne jemlje 'le' kot pot do poezije, ampak ga z vso resnostjo obravnava kot umetnostno besedilo."

"Vsa čarovnija" pa je po Trkajevih besedah v tem, da je rap v osnovi govorjen, ne pa pisan: "Ko nekatere besede izgovorimo, imajo drugačen zven kot, ko so le natisnjene oziroma napisane. To odpira čisto druga vrata. Meni se zdijo kot vrata v velik peskovnik - skočimo vanj in se igramo z besedami osnovne poezije, dokler se te ne spremenijo v čisto igro, kjer pozabimo na čas in prostor, ampak se samo imamo fino."

Likovno podobo knjige podpisuje Igor Šinkovec. Sogovornika sta povedala, da so se s Šinkovcem nekajkrat srečali glede vsebin ter si vmes povedali kakšen hec, sicer pa mu nista dala posebnih navodil: "In to je bila edina zares prava skupna pot k nastajanju ilustracij - smeh in smeh in smeh." Trkaj in Saksida sta presodila, da je Šinkovec znal ujeti "osnovni ton knjige, v katerem kot v akordu skupaj zvenijo igra, individualnost in sobivanje". Ilustracije so "svetle, nekatere se poigravajo z razmerji med pesemskimi osebami, druge neposredno 'citirajo' hip-hop".

Nikoli prestari ali premladi za rap

Pri zgoščenki, na kateri je 12 skladb, so sodelovali raperji Emkej, Pižama, Nipke, Jose in Zlatko ter pevki Neca Falk in Ditka. Sogovornika sta posebej izpostavila še vlogo producenta in avtorja mnogih glasbenih uspešnic Damjana Joviča: "S svojo domiselnostjo in ustvarjalno energijo je prispeval bistveni del Repkov, ki delujejo otroško igrivo, a hkrati tudi glasbeno niso banalni, ampak bogato sporočilni."

Na vprašanje, ali nismo nikoli prestari oziroma premladi za rap, je Saksida odgovoril, da je "rap kot ljubezen, ki je ni nikoli preveč in za katero nikoli nismo prestari". Trkaj pa je dodal, da ljubezni do rapa ni nikoli preveč: "Da smo kreativni in da ustvarjamo svoje veselje, se zabavamo z besedami, z rimami, s smisli. In da nam gorijo iskre v očeh. To je zmaga!"

Novo na Metroplay:  Novinar izza nagrade | N1 podkast s Suzano Lovec