Nekoč je bil telefonski klic glavni način komunikacije, zdaj pa se nekateri tehnološko podkovani pripadniki generacije Z ob zvonjenju telefona spopadajo s hudo tesnobo.
Generacija Z (rojeni med 1997 in 2012) se vse bolj srečuje s telefonsko anksioznostjo – strahom pred klicanjem in sprejemanjem telefonskih klicev, poroča portal CNBC. Po besedah Liz Baxter, karierne svetovalke na kolidžu Nottingham v Veliki Britaniji, gre za relativno nov pojav, saj mladi danes telefona ne uporabljajo več za pogovore, temveč za pošiljanje sporočil, glasovnih beležk in druge digitalne oblike komunikacije.
Zakaj mladi ne znajo več telefonirati? Odgovor strokovnjakinje je preprost: "Enostavno niso imeli priložnosti razviti te veščine. Danes telefon omogoča vse, vendar se avtomatsko nagibamo k pošiljanju sporočil in glasovnih posnetkov, namesto da bi ga uporabljali za prvotni namen – pogovor."
"Padejo" na prvi oviri na zaposlitvenih razgovorih
Številni študenti na njenem kolidžu morajo za službo opraviti predhodni telefonski razgovor, a zaradi pomanjkanja samozavesti pri telefonskih pogovorih pogosto odpovedo že na tej točki. "V razredu, v katerem je od 25 do 30 študentov, jih ima kar tri četrtine strah pred telefonskimi klici," pravi Baxter. Zato so na kolidžu Nottingham začeli izvajati posebne delavnice, kjer študentje vadijo vsakodnevne telefonske situacije, kot so na primer dogovarjanje za zdravniški pregled, prijavljanje bolniške odsotnosti v službi, opravljanje osnovnih poslovnih klicev ... Vadijo v sedečem položaju, s hrbtom na hrbet, da bi čim bolj simulirali klic brez vizualnih namigov. Pri tem uporabljajo napisane scenarije.
Vpliv pandemije
Po besedah Baxterjeve je k porastu telefonske anksioznosti pripomogla tudi pandemija kovida, saj so mladi izgubili dve leti socialnih interakcij. "Če zamudijo dve leti družabnih stikov, je povsem razumljivo, da imajo zdaj težave pri vedenju v socialnih situacijah, še posebej pri tistih, kjer se ne počutijo udobno."
Poleg tega pa študije kažejo, da mladi povezujejo zvonjenje telefona z nečim neprijetnim. Po raziskavi Uswitcha iz leta 2024 kar 24 odstotkov ljudi med 18 in 34 letom nikoli ne sprejme telefonskega klica, 61 odstotkov pa raje prejema sporočila kot klice. Več kot polovica 18- do 24-letnikov meni, da nepričakovani klic pomeni slabo novico, poroča CNBC.
Poleg tega pa Baxterjeva pravi, da se mladi počutijo udobneje ob videoklicih, saj imajo vizualne namige, kot so obrazna mimika in odzivi sogovornika. Pri telefonskih klicih pa tega ni, zato se bojijo, da jih sogovornik morda obsoja ali se jim posmehuje.
Kako premagati strah pred telefonskimi klici?
Sicer pa mladi lahko prevzamejo nadzor nad situacijo, če se na klic vnaprej pripravijo. Tako je dobro, če si pripravijo opomnike in zapiske na listke ali v telefon. Izberejo naj si mirno okolje, kjer jih nihče ne bo motil. Če je klic poslovne narave, je dobro raziskati podjetje in si pripraviti možen scenarij. Dobro je, če vadijo dihalne tehnike, da z njihovo pomočjo zmanjšajo napetost med klicem.
Baxterjeva zaključi z besedami, da mladi pogosto pozabijo, da imajo pri telefonskih pogovorih vedno možnost prekiniti klic, če se ne počutijo udobno. Telefonski klici niso nujno nekaj negativnega – lahko pomenijo tudi dobro novico, kot je uspešno opravljen razgovor ali pozitiven odgovor na prošnjo za delo. "Ko se zaveš, da lahko sam prekineš klic, si takoj bolj samozavesten. Pomembno je, da si povrneš nadzor in si rečeš – jaz imam izbiro," je še dodala.
Novo na Metroplay: “Zdravstveno komuniciranje mora temeljiti na znanstvenih, preverljivih dejstvih!” | Mitja Vrdelja