26. 8. 2024, 09:22
Ivo Boscarol ob letalsko-plesnem spektaklu: "Brez modelarstva v mojih zgodnjih letih verjetno tudi Pipistrela ne bi bilo"
Letališče Vipava, eno najbolj slikovitih krajev v Sloveniji, bo 31. avgusta gostilo 1. Mednarodno modelarsko srečanje vojnih ptic z edinstvenim letalsko-plesnim dogodkom "Lubejzn je u zraki". Prvič v Sloveniji bodo združeni atraktivni letalski nastopi, sving plesne predstave ob živi glasbi in številne druge aktivnosti. V pričakovanju edinstvenega dogodka pa si preberite tudi, kako se svojih začetkov spominja podjetnik Ivo Boscarol.
Ideja za dogodek je nastala iz dolgoletne strasti do letalstva in modelarstva, ki jo od malih nog goji svetovno priznan plesalec in koreograf Jurij Batagelj. Združil je svojo ljubezen do plesa in modelarstva ter ustvaril dogodek, ki obuja zgodovino in ponuja nekaj povsem edinstvenega.
Jurij Batagelj bo skupaj s priznanimi slovenskimi in mednarodnimi modelarskimi skupinami ustvaril nepozabno zgodbo o razvoju letalstva, glasbe in plesa med letoma 1920 in 1950. 1. Mednarodno modelarsko srečanje vojnih ptic bo tako gostilo zbirko legendarnih modelov letal, ki jih bomo skozi spektakularne letalske nastope in plesne predstave videli premierno 31. avgusta na Letališču Vipava.
Program dogodka se bo odvijal od 10. ure dalje z začetkom mitinga malega letalstva, kjer boste lahko občudovali spektakularne replike letal in starodobna vojaška vozila ter uživali v številnih aktivnostih za otroke čez dan. Na voljo bodo brezplačne otroške delavnice, ki bodo skozi interaktivne dejavnosti omogočile vpogled v zgodovino in širjenje znanja.
Vrhunec dneva bo ob 17:45 z začetkom spektakularnega letalsko-plesnega šova Lubejzn je u zraki, ko bomo priča nepozabni zgodbi z letalskimi, plesnimi in glasbenimi nastopi. Večer se bo nadaljeval z brezplačno sving plesno delavnico, nato sledi sving plesni večer z živo glasbo, kjer bodo obiskovalci lahko uživali v pristnem vzdušju tega obdobja. Dogodek obljublja dan, poln zgodovine, kulture in nostalgije.
Za vse ljubitelje letalstva, plesa, glasbe in zgodovine bo Lubejzn je u zraki priložnost za nepozabno doživetje na Letališču Vipava. Več informacij o dogodku najdete TUKAJ.
Kako je prišlo do ideje za dogodek?
Jurij Batagelj, znan po nekaterih najodmevnejših plesnih predstavah v Sloveniji, je združil svojo ljubezen do plesa z dolgoletno strastjo do letalstva in modelarstva. Ta hobi, ki združuje tehnične spretnosti, ustvarjalnost in ljubezen do zgodovine letalstva, je postal osnova za edinstven dogodek, ki združuje različne generacije in interese.
Kaj je modelarstvo?
Modelarstvo je hobi, ki združuje tehnične veščine, vztrajnost in strast do letalstva. Gre za izdelavo natančnih replik letal, ki so sposobne letenja. Modelarji uporabljajo različne materiale in tehnike, da ustvarijo modele, ki so tako estetsko privlačni kot funkcionalni. Modelarstvo je več kot le hobi in ni le tehnični izziv, temveč tudi umetnost, ki zahteva potrpežljivost, natančnost in veliko strasti. Modelarstvo ohranja zgodovino letalstva živo in prinaša užitek tako tistim, ki modele izdelujejo, kot tistim, ki jih občudujejo.
Na dogodku 31. avgusta bodo obiskovalci lahko videli modele letal, replike vojnih ptic iz obdobja med vojnama in II. svetovne vojne. Sodelovale bodo priznane modelarske skupine iz Slovenije in tujine, ki bodo predstavile svoje spretnosti in znanje.
Zakaj obiskati dogodek?
Dogodek Lubejzn je u zraki je edinstvena priložnost za vse ljubitelje letalstva, plesa, glasbe in zgodovine. Združuje spektakularne letalske nastope, plesne predstave, glasbene točke in izobraževalne aktivnosti v eno nepozabno izkušnjo. Obiskovalci bodo lahko skozi interaktivne delavnice in pester program spoznavali razvoj tega obdobja in uživali v pristnem nostalgičnem vzdušju.
Poleg tega bo dogodek priložnost za druženje in povezovanje z drugimi ljubitelji letalstva in modelarstva. Posebne aktivnosti za otroke bodo poskrbele, da bo dogodek zanimiv za vse generacije. Gre za premieren dogodek, ki bo 31. avgusta 2024 na Letališču Vipava ponudil obiskovalcem, da doživijo zgodovino na povsem nov način.
Ob tej priložnosti smo se tudi pogovarjali z enim najuspešnejših slovenskih podjetnikov in ustanoviteljev ter dolgoletnim direktorjem podjetja Pipistrel Ivom Boscarolom.
Kdaj ste se prvič začeli ukvarjati z modelarstvom in kakšno je bilo modelarstvo v tistem času?
Modeliral sem praktično, odkar pomnim. Imam starejšega brata, ki je tudi bil v mladosti modelar, in vedno sem bil okrog njega, ko je ob večerih izdeloval prostoleteče modele. Takrat se je praktično cel model izdelal na roke, od rezanja letvic in drugih delov iz masivnega lipovega lesa ali furnirja z žagico, ki je bila vpeta v kovinski lok, do lepljenje sestavnih delov z mizarskim lepilom, imenovanim klej, in prekrivanjem površin s tankim svilenim papirjem z lepilom, ki smo ga naredili tako, da smo zmešali moko z vodo.
Kateri je bil vaš prvi radijsko vodeni model?
To je bilo šele v srednji šoli, ko smo v modelarskih trgovinah v Stari Gorici ali Gradischi že kupovali les balsa, japan papir za prekrivanje in hitra ter močna lepila. Pojavile so se tudi že prve naprave za brezžično upravljanje letal, ki so zamenjale tako imenovane U-kontrolce, s katerimi smo z dvema žicama upravljali letala, ki so se vrtela v krogu okrog nas. Kupil sem si 4-kanalno napravo Futaba, ki je upravljala višinsko in smerno krmilo na velikem jadralnem modelu- imenovanem Cormorano. Imelo je majhen pomožni dvotaktni batni motorček Super Tigre, ki je letalo dvignil do višine kakšnih 200 metrov, nato pa se je obnašalo kot jadralno letalo.
Od kod izvira vaša ljubezen do modelarstva?
Letenje me je vedno fasciniralo in me še danes. Modelarstvo mi je v zgodnji mladosti dalo osnove aerodinamike, poznavanja materialov, mehanike in izdelave letal, ki sem jih pozneje kot pilot, instruktor, testni pilot, načrtovalec in izdelovalec letal samo še nadgradil. Brez modelarstva v mojih zgodnjih letih verjetno tudi Pipistrela ne bi bilo.
Kako bi opisali modelarstvo? Kaj pomeni za vas?
Modelarstvo je več kot le hobi. Je sprostitev, vaja natančnosti, ročnih spretnosti in vztrajnosti, spoznavanje tehnike in motivacija, da lepe dni izkoristiš v družbi vrstnikov na svežem zraku in v naravi. Je kot droga, ki te ne spusti. Ko ga enkrat doživiš, te popolnoma prevzame.
Zakaj bi se mladi danes ukvarjati z modelarstvom?
Vse navedeno v odgovoru prej je pri mladih vsak dan manj prisotno zaradi digitalizacije in posledic, ki jih ta prinaša s seboj. Za mlade je vsak dan manj pomembna tehnika, motorične spretnosti, stik z naravo in družbo, saj se umikajo v virtualni svet. Modelarstvo jih lahko povrne v svet realnosti.
Od kod izvira ideja za organizacijo modelarskih mitingov?
Kot predsednik modelarske sekcije v Aeroklubu Ajdovščina sem želel predstaviti modelarstvo širšemu občinstvu in čim več ljudi motivirati za ta čudoviti hobi. Modelarstvo je tudi najboljša osnova za nekoga, ki želi postati pilot, saj pridobi veliko potrebnega osnovnega pilotskega znanja.
Kdaj in kako ste začeli organizirati letalske mitinge v Ajdovščini?
Modelarske mitinge sem organiziral še kot srednješolec, torej v sedemdesetih letih. Takrat sem vabil modelarje iz Italije in Avstrije, da so pokazali, kakšno modelarstvo obstaja zunaj meja takratne Jugoslavije. Ajdovski modelarski mitingi so bili prvi, ki so v takratni državi prikazali reaktivna radijsko vodena letala, maksi makete, helikopterje itd. V
osemdesetih sem s pojavom zmajarstva postopoma mitinge nadgrajeval s takrat še alternativnim in pozneje ultralahkim letalstvom in prikazom prvih motornih zmajev, ultralahkih helikopterjev, samogradenj itd. Na mitinge je prihajalo do 15.000 ljudi. Kot predsednik komisije za motorno zmajarstvo in ultralahka letala pri LZS sem organiziral tudi prva državna prvenstva ultralahkih letal in seveda na vse te prireditve kot popestritev vabil modelarje. To je bila izjemna kombinacija dveh letalskih svetov, ki sta bila tako povezana le na prireditvah v Ajdovščini.
Zakaj so tovrstni dogodki zanimivi za obiskovalce?
Za obiskovalce je zanimivo vse, kar je novo in česar ne poznajo. Modelarski svet je še vedno omejen na ozko skupnost, ki se druži in uživa. Zato je predstavitev na prireditvah, kjer se srečajo in uživajo v predstavah, ki jih ne poznajo dodana vrednost tako kot za organizatorja kot za obiskovalce. Kombinacija s komplementarnimi predstavami je lahko samo dodana vrednost, saj pritegne več ljudi, morda tudi take, ki samo na modelarsko prireditev ne bi prišli in se posredno seznanijo še z modelarstvom.
Kakšne zanimive prigode ali nevšečnosti ste doživeli med organizacijo teh dogodkov?
Največji problem, možnost odpovedi prireditve in seveda stres je predstavljalo vreme. Takrat ni bilo še dobrih napovedi vremena in prireditve smo velikokrat morali odpovedati. Prav to je bil razlog, da sem jih nehal organizirati. Seveda pa sem zaradi vključevanja zmajev in ultralahkih letal na modelarske mitinge imel veliko težav. Oboje namreč v takratni Jugoslaviji ni bilo dovoljeno, ker ni bilo regulirano, leteli smo brez vsakršnega pilotskega dovoljenja, registracije, homologacije. Zato smo bili tarča inšpektorjev, ki so na mitinge prihajali iz Beograda. Spomnim se, da sem nekoč dobil kar šest kazni. Za izdelanega zmaja brez homologacije, za letenje na neregistriranem plovilu, za letenje brez pilotskega dovoljenja, za organizacijo mitinga z nelegalnimi napravami, zato ker sem kot vodja letenja dovolil letenje z nelegalnimi napravami in brez pilotskih dovoljenj ter za vožnjo sopotnika na nelegalni napravi ...
Kako vidite razvoj modelarstva in letalstva nasploh (vaša modrost)?
Težko predvidevam, lahko le upam, da se modelarstvo ne po popolnoma razvodenelo in degradiralo v trend kupljenih in predprogramiranih dronov, ki ne predstavljajo tistih vrednot in dodane vrednosti, ki jo modelarstvo ponuja z gradnjo in pilotiranjem modelov.
Novo na Metroplay: Bojan Cvjetićanin o novem albumu, najbolj osebnih pesmih in kakšen je na domačem kavču