Najprej so bili izdelani iz papirja, pozneje plastični v različnih barvah, kovinski s prepoznavnimi oznakami ...
Se še spomnite, kako so zvončkljali v žepih, denarnicah in na dnu torb? Že več kot petnajst let je minilo, odkar smo vožnje z avtobusi Ljubljanskega potniškega prometa zadnjič plačali z žetoni. Priljubljeno plačilno sredstvo, ki je bilo v obtoku več kot trideset let, med letoma 1974 in 2010, so potniki uporabljali kot alternativno mesečnim vozovnicam ali gotovini, dokler je bilo to še mogoče.
Potniki so jih lahko kupili na prodajnih mestih Ljubljanskega potniškega prometa, najpogosteje pa so jih uporabljali občasni potniki ali turisti brez mesečnih vozovnic. Skozi leta so zamenjali veliko različnih oblik: najprej so bili papirnati, nato medeninasti, plastični, nazadnje pa kovinski.
Čeprav so bili plastični žetoni različnih barv med potniki zelo priljubljeni, so jih nepridipravi tako pogosto ponarejali, da so se nazadnje morali odločiti za kovinske. Celo roza barva žetonov, ki jo je težje ponarediti, ni odgnala ponarejevalcev, je leta 2004 poročalo Delo.
Morda vas zanima tudi:
- So ljubljanski avtobusi za odpis?
- Tako bi bile lahko vožnje z avtobusom po Ljubljani lahko videti v prihodnosti
Zgodovina žetonov
Še pred žetoni so na avtobusih vstop nadzorovali sprevodniki, ki so potnikom izdajali listke. Teh je bilo po mestu nato vse polno, zato so se ob uvedbi žetonov odločili, da vozniki potnikom pri plačevanju z gotovino ne bodo vračali drobiža niti jim izdajali voznih listkov, je poročal Žurnal24.
Žetone so izdelovali v tujini, ko so bili nazadnje v obtoku, pa je bilo treba za en žeton za eno vožnjo odšteti osemdeset centov.
Leta 2009 je v uporabo prišla kartica Urbana in takrat je žetonom odklenkalo. Januarja 2010 je bilo mogoče žetone, ki so jih ljudje še imeli doma, zamenjati za vožnje na Urbani, nekateri pa so jih obdržali v spomin na drugačne čase Ljubljanskega potniškega prometa.
Danes so žetoni zanimivi predvsem za zbiratelje numizmatike in zgodovine Ljubljane. Njihova vrednost na trgu je odvisna od redkosti, ohranjenosti in izdaje – starejši ali manj pogosti primerki so lahko bolj cenjeni. Kljub temu v glavnini nimajo visoke denarne vrednosti, razen če gre za res redke izdaje.
Novo na Metroplay: “Ljubljana ni najbolj varno mesto za vsa moja stilska izražanja!” | Metro minutke X Glasovi ponosa