N. V. | 27. 9. 2023, 13:22
Ali veste, kako je Google dobil ime?
Ker Google danes obeležuje 25. obletnico, razkrivamo, kako se je razvil.
Malo imen je danes tako vseprisotnih, kot je Google. Izraz Google ni le ime podjetja; je glagol, ki je sinonim za spletno iskanje. Leta 2006 je beseda "Google" celo vstopila v Oxfordski angleški slovar.
Morda niste vedeli, da ime izhaja iz besede "googol". Googol je ime za število, v katerem enici sledi sto ničel. Ime simbolizira namembnost brskalnika: namenjen je zagotavljanju velikih količin informacij. To nalogo pa pravzaprav opravlja zelo dobro – že od samega začetka.
Kako se je razvil?
Prvi brskalnik na spletu ni bil iskalnik kot tak, temveč internetni imenik. Danes ga poznate kot Yahoo. Prvi pravi iskalnik, ki je združeval analizo spletnih strani, indeksiranje in iskanje, je bil obskurni akademski JumpStation leta 1993. JumpStationu so sledili številni drugi iskalniki v tem vrstnem redu: Infoseek, WebCrawler in Lycos.
Potem se je konec leta 1995 pojavila AltaVista in vse se je spremenilo. AltaVista je bil prvi iskalnik, ki so ga uporabljali vsi, ki so imeli dostop do spleta med leti 1996 in 1997. A AltaVista je bila zaradi slabega vodenja in stalnih menjav lastništva obsojena na propad – zvrstilo se je kar pet lastnikov v petih letih.
To je bilo slabo za AltaVisto in dobro za dva študenta univerze Stanford, Larryja Pagea in Sergeya Brina. Spoznala sta se leta 1995, a se nikakor nista dobro razumela. Naslednje leto pa sta odkrila, da imata skupne interese, in v svojih študentskih sobah začela delati na spletnem iskalniku s čudnim imenom Backrub.
Na srečo sta kmalu svoj projekt preimenovala v Google. Kmalu sta izumila tudi nov način organiziranja in razvrščanja ogromne količine informacij na svetovnem spletu. Takrat so iskalniki razvrščali spletne strani glede na število pojav iskanega izraza na strani. Vendar sta Page in Brin menila, da je ta metoda napačna, ker ni dala najbolj ustreznih rezultatov. Prebojna ideja dvojce je bil algoritem, imenovan "PageRank", poroča zdnet.com. PageRank, imenovan po Larryju Pageu, je deloval na preprostem, a revolucionarnem principu: pomembnost spletne strani je mogoče določiti s številom povezav, ki vodijo nanjo. Z drugimi besedami – stran velja za dragoceno, če je nanjo povezanih veliko drugih strani.
Uspeh Googla
Do konca leta 1999 je Google obdelal več kot tri milijone iskalnih poizvedb na dan. S svojim preprostim vmesnikom, bliskovito hitrim iskanjem in ustreznimi rezultati je Google hitro postal iskalnik številka ena za uporabnike interneta po vsem svetu. Nič drugega se ni moglo kosati.
Google je leta 2000 iskanje spremenil v zlato s prodajo oglaševanja na podlagi ključnih besed. Medtem ko so njegovi konkurenti omahovali in padali, je Google služil denar.
Z rastjo podjetja pa so rasle tudi ambicije, zato je Google predstavil številne inovativne izdelke in storitve. Med njimi je bil leta 2004 Gmail, leta 2005 pa je Google prevzel Google Zemljevide in operacijski sistem Android. Vse to je še utrdilo položaj Googla v ospredju tehnološke revolucije – te poteze so okrepile njegov finančni položaj in so pomenile prehod iz startupa v velikega korporativnega igralca.
Google danes prevladuje na trgu namiznega iskanja s 83,49-odstotnim tržnim deležem, poroča raziskovalno podjetje Statista. Bing, ki ga poganja umetna inteligenca, ima 9,19 odstotka svetovnega iskalnega trga in raste, vendar Googlu ne predstavlja nobene grožnje. Google je danes star 25 let in pričakujemo lahko, da bo deloval še naslednjih 25 let.
Težave za Google?
Seveda je Google imel svoj delež težav in škandalov. Kritiki so trdili, da velik doseg in vpliv Googla predstavljata potencialno grožnjo zasebnosti uporabnikov in tržni konkurenci.
Največja težava pa šele sledi: z vzponom generativne umetne inteligence, zlasti Microsofta in OpenAI-jevega ChatGPT, nekateri ljudje verjamejo, da Google ne bo več kralj med iskalniki.
Kaj menite vi, kakšna bo usoda največjega spletnega brskalnika?
Novo na Metroplay: Nuša Lesar o najlepšem letu svojega življenja, materinstvu in delu voditeljice