Slovenski podjetnik ustvaril milijone: z izdelkom, ki ga svet še ni videl, osvojil ameriški trg in pritegnil pozornost medijev

30. 1. 2025, 08:00 | Adisa Burzić
Deli

Spoznajte slovenskega poslovneža, ki se skriva za izjemno zgodbo o uspehu.

Zgodba o uspehu slovenskega podjetja Bird Buddy se je začela pisati leta 2020, ko sta podjetnika in prijatelja Franci Zidar in Žiga Vrtačič razvila idejo o ''pametnih'' ptičjih krmilnicah – produktu, ki je bil po uspešni kampanji Kickstarter lansiran na trg leta 2022 in je dosegel več kot pol milijona prodanih enot ter zbral več kot 130 milijonov evrov izkupička od prodaje.

Če skromno posplošimo, je podjetje Bird Buddy v obdobju dobrih dveh let izstrelilo v višave v svetu inovacij in tehnološkega razvoja, in čeprav je bilo v tako kratkem obdobju soočeno z resnimi težavami, ki so hromile tako domače kot svetovno gospodarstvo, je pokazalo, da je uspeh še kako mogoč – tudi če so časi nadvse nestabilni in neprijazni.

Podjetje je v leto 2025 zakorakalo odločno - s popolnoma novima produktoma Wonder Blocks in Petal - ter se udeležilo največje konference tehnologije in inovacij na svetu CES, ki je potekala od 7. do 10. januarja v Las Vegasu. Pogled na slovensko postajo s pametnimi inovacijami v morju svetovno znanih tehnoloških gigantov je nekaj, ob čemer nihče ne bi mogel ostati ravnodušen. Ker sem vse to videla in bila priča obsežnosti in veličastnosti CES-a, sem vedela, da lahko nadaljevanje pisanja zgodbe o Bird Buddyju služi kot velik navdih slehernemu posamezniku.

Franci Zidar, Bird Buddy, živali, Slovenija, ZDA, uspeh, posel
Osebni arhiv

Če je torej produkt pametne ptičje krmilnice začrtal pot prepoznavnosti Bird Buddyja na svetovni lestvici, sta Wonder Blocks in Petal produkta, ki ju svet resnično še ni videl in o katerima je že završalo v vseh ameriških medijih. Petal bo namreč služil kot posebna kamera, ki bo s pomočjo umetne inteligence prepoznavala živi svet bodisi v naših vrtovih bodisi v koritih, imenovanih Wonder Blocks, ter nam s pomočjo umetne inteligence omogočala, da prvič v zgodovini človeštva spregovorimo z naravo.

Idejni oče zadnjih inovacij je bil tokrat Franci Zidar, ki je kljub izjemnemu uspehu ostal nadvse preprost in človeški, hkrati pa služi kot primer uspešnega direktorja, ki ne počiva na lovorikah, temveč iz dneva v dan razmišlja o novih kreacijah. V nadvse zanimivem pogovoru nam je zaupal malo več o svoji karierni poti ter novih produktih in razkril, kakšen je njegov življenjski moto. 

Ko smo že mislili, da je uspeh podjetja Bird Buddy dosegel vrhunec, ste nam že ob začetku letošnjega leta dali vedeti, da to ne drži in da se lahko nadejamo nadaljevanju pisanja te izjemno kreativne uspešne zgodbe. 7. januarja ste na CES-u v Las Vegasu predstavili znamko Wonder oziroma če poslovenimo – čudesa, v sklopu katere sta pozornost svetovnih medijev pritegnila produkta Petal in Wonder Blocks. Lahko poveste kaj več o tem? Od kod ideja za ime Wonder in kakšen vtis ste želeli pustiti v javnosti, ko ste se odločili za tovrstno poimenovanje?

Naši domovi in njihova okolica so polni življenja, del tega pa so tudi ptice. Krovna znamka Wonder nam tako daje svobodo, da raziskujemo širše področje narave okoli doma, izdelka Petal in Wonder Blocks pa služita kot temeljna koščka širitve. S tem uporabnikom odpiramo nov svet čudes in ustvarjamo nov sloj interakcije s čudeži narave. V tem kontekstu nastaja nova znamka Wonder oziroma "čudesa", kot ste jo sami poimenovali.

franci zidar bird buddy ptičje krmilnice uspeh
osebni arhiv
Pisalo se je leto 2020, ko ste lansirali izjemno uspešno kampanjo za produkt pametne ptičje krmilnice Bird Buddy, pet let pozneje pa ste ukradli medijsko pozornost tudi s produktoma Petal in Wonder Blocks. Na prvi vtis se zdi, da želite pametno tehnologijo in prednosti umetne inteligence uporabiti na karseda inovativen, kreativen, zabaven, izobraževalen in obenem okolju prijazen način, ki bi človeka povezal z naravo.

To absolutno drži. S kreativno uporabo umetne inteligence želimo naravi dati priložnost, da lažje tekmuje za našo pozornost, ki je zadnja leta pod hudim napadom družbenih medijev in drugih produktov raznih zabavnih in oglaševalskih industrij. Predstavljajte si, da vam sporočilo pošlje rastlina, ki je že teden dni niste zalili, ali metulj, ki na vašem vrtu ne najde primernega rastlinja za prehrano ali počitek. Okoli doma je v povprečju več kot 100 različnih živalskih in rastlinskih vrst, ki si želijo z nami sobivati, vendar do zdaj niso imele načina, da bi nas dosegle. 

Kako bi opisali svoj odnos do tehnologije in umetne inteligence?

Napredki na tem področju v zadnjih nekaj letih so ogromni in v svojem učinku nepredvidljivi. Naš pogled je, da mora umetna inteligenca služiti za izboljšanje človeške izkušnje v vseh pogledih. Tako v kontekstu medsebojnih odnosov kot individualnega dobrobitja. Tukaj kot ključnega vidimo naš stik in odnos z naravo. Sedem od 10 ljudi čuti, da izgublja stik z naravo. To je velik povzročitelj anksioznosti in drugih duševnih motenj. Pri znamki Wonder vidimo na tem področju ogromen potencial umetne inteligence za ustvarjanje pozitivnega učinka na človeško izkušnjo.

Na tem mestu bi se znova dotaknila vseh treh produktov, bi so nastali pod okriljem Wonderja: Bird Buddy, Petal in Wonder Blocks. Katera je tista rdeča nit, ki združuje vse tri? 

Pomoč naravi pri tekmovanju za našo pozornost in spodbujanje pozitivnega odnosa z naravo.

Kako in kdaj se je porodila ideja za Petal in Wonder Blocks?

Že nekaj časa naše Bird Buddy kamere, ki so del pametne ptičje krmilnice, imenujemo "Nature Cam". Kar pogosto so obiskovalci pametnih krmilnic naših uporabnikov številne druge živalice in živali, ne le ptiči. Veverice, rakuni, jeleni, medvedi, metulji, celo opice in tako dalje. To nam je dalo začetni uvid v živahnost življenja okoli domov naših strank, zaradi česar smo začeli v to smer raziskovati potencialne nove produkte, storitve in poslovne priložnosti. Petal in Wonder Blocks sta rezultat teh raziskovanj in odpirata novo poglavje za ekipo pod znamko Wonder.

Se motim, če vas interpretiram ne zgolj kot vodjo in direktorja uspešnega slovenskega start upa, temveč tudi osrednjega vizionarja oziroma idejnega očeta vseh dosedanjih produktov?

Prvoten koncept pametne ptičje krmilnice sva razvila skupaj s soustanoviteljem Žigo Vrtačičem ob zagonu Kickstarter kampanje leta 2020, ga v letu in pol izpopolnila in septembra 2022 pripeljala na trg v obliki produkta, kot ga poznate danes. V letih po tem pa sem zaradi spleta okoliščin in lastnega navdušenja nad širšim področjem uporabe umetne inteligence za opolnomočenje narave prevzel vodstveno vlogo pri snovanju novih produktov in znamk, ki nam omogočajo širitev na nove trge in priložnosti.

Kaj je težje: voditi podjetje in ekipo z več deset zaposlenimi ali kovati kreativne ideje, ki podjetju vsakič znova odpirajo nova vrata in ga dvigujejo v višave?

Ne eno ne drugo ni pretirano težko, če se tega lotiš na pravi način in če obstajata volja in ambicija. Rad delam to, kar delam. Ekipa, s katero sem obkrožen, je vrhunska in vsak mesec boljša. Delo z ljudmi, s katerimi si delimo ambicijo in cilje, me osrečuje. Zadnja štiri leta so bila zahtevna in so s sabo prinesla neprecenljive življenjske in poslovne izkušnje, zaradi katerih lahko zdaj lažje odgovorim na to vprašanje.

franci zidar bird buddy ptičje krmilnice uspeh
osebni arhiv
Ustvarjali ste v času pandemije covida-19, dosegali ste rast v času vojne na ukrajinskih tleh, tako kot številni drugi ste se soočali s posledicami recesije in inflacije. Kako ste pluli v obdobju nemirnih voda in ali ste bili kdaj tudi stisnjeni v kot – finančno ali kreativno –, ko preprosto niste bili povsem prepričani, v katero smer se morate obrniti?

Tudi sam včasih ne morem verjeti, da nam je uspelo prebroditi vse krize na poti. Poleg tega, da svet doživlja večje transformacije, ki bi lahko usodno vplivale na našo rast in razvoj, je poslovna pot tudi sicer polna nepričakovanih izzivov, s katerimi se podjetniki redno soočamo in jih rešujemo. Vztrajnost, ambicija, zdrava mera pragmatizma in pa seveda odlična ekipa so ključni elementi za uspešno reševanje teh izzivov.

Slovenija je mati številnih zagonskih, start up podjetij, le peščici pa je uspelo na svetovnem trgu narediti takšen preboj, kot je to uspelo Bird Buddyju. Katera je tista ''skrivna sestavina'', ki vas je izstrelila v vrh tehnološkega preboja?

Kljub temu da ne dvomim, da je v določeni meri za takšen uspeh potrebna sreča, sta na koncu dneva za mano dve desetletji trdega dela, poslovnih izkušenj, razvoja in rasti, ki pripomoreta pri sprejemanju pravih odločitev ob pravem času. Zadnja štiri leta so bila v tem smislu sploh intenzivna, polna učenja, rasti in zahtevnih trenutkov. Če bi moral izbrati eno "skrivno sestavino", bi izbral pragmatizem. V odsotnosti zdrave mere pragmatizma sta lahko ambicija in vztrajnost slab recept, ki vodi do frustracij, nezadovoljstva in paralize, ko pride do najpomembnejših in najzahtevnejših odločitev.

Če pogledamo še iz drugega konteksta: od začetka ste ciljali bolj kot ne na ameriške kupce. Ste se tako usmerili predvsem zaradi lastnosti prvega produkta, t. j. Bird Buddy, ali pa ste imeli že pred tem večjo željo sodelovati z ameriškim trgom?

Že kot rezultat prvih testov in validacij trga leta 2020 se je Amerika izkazala kot najbolj produktiven trg, kar se je potem sčasoma samo utrjevalo. Sam sem sicer od nekdaj precej fasciniran nad ameriškim trgom in sem leta 2019 tam tudi preživel nekaj časa in delal s podjetjem Snap (Snapchat), ki je investiralo v enega od mojih startupov. To mi je verjetno pomagalo pri nagovarjanju ameriškega potrošnika, ampak verjamem, da bi bila tudi brez tega Amerika največji in najbolj produktiven trg za takšne produkte, saj so tam hiše in vrtovi bistveno večji, divjina je pogosto dosti bližje in hkrati bogatejša ter bolj raznolika kot v Evropi.

V svojem poslu ste se lahko podrobneje seznanili tako z domačim poslovnim okoljem kot s poslovnim okoljem v tujini. Bi na podlagi lastnih izkušenj rekli, da je Slovenija dovolj prijazna za kreativna zagonska podjetja, bodisi tehnološka ali iz katere druge veje poslovnega modela?

Slovenija ponuja odlične začetne pogoje za zagon poslovnih idej in iteracijo, ne more pa tekmovati z naborom priložnosti, ki jih ponuja tujina - tako za financiranje, večja partnerstva kot tudi v kadrovskem smislu. Že sama majhnost trga pomeni, da je priložnosti za rast tukaj manj in da je za večje zgodbe treba iskati rast na tujih trgih. Menim, da je Slovenija, kar se tega tiče, sicer dobro razvita in da ponuja to, kar lahko od nje pričakujemo glede na njeno majhnost. Ko pride do davčne politike okoli zagonskih podjetij, bi se dalo marsikaj izboljšati, a ker davčna politika ni moje poznavalsko področje, na to temo nimam dobro izdelanega mnenja.

Večkrat slišimo vprašanje ''če bi v življenju lahko delali karkoli, za kaj bi se odločili?''. In ljudje takrat dostikrat predstavijo popolnoma drugačno poslovno pot od tiste, ki je del njihovega vsakdana. Če to vprašanje postavim vam, kaj bi mi odgovorili?

Ker imam to srečo, da si sam izbiram, bi bilo narobe, če bi rekel, da bi raje počel kaj drugega. Je pa zagotovo velik razkorak med tem, kaj si številni predstavljajo kot delovnik ustanovitelja uspešnega start up podjetja in kakšna je realnost. V zahtevnejših obdobjih bi raje imel manjšo gostilno ali pekarno in delal kot kuhar ali pek, ki ima pod kontrolo vse dejavnike svoje obrti, po koncu dneva pa bi lahko pozabil na vse z delom povezane skrbi in se posvetil družini, prijateljem in sebi.

Kaj je vaš življenjski moto?

Pred dobrim letom dni, ko sem se soočal z večjim poslovnim in osebnim izzivom, mi je v uteho eden manjših investitorjev iz Amerike poslal čudovito sporočilo, ki ga še zdaj občasno preberem. Bistvo sporočila je "ne bodi prijazen, bodi dober” ali po angleško "don't be nice, be kind". Kjer se "prijazen" skriva in ugaja ali celo laže, je "dober" iskren, sočuten in pristen, čeprav kdaj zelo direkten in boleč. To je eno vplivnejših sporočil, ki sem jih prejel v preteklih letih in h kateremu se bom verjetno vračal še leta.

Dvig prihodkov in porast obiska sprožila ideje za dostopnejši in privlačnejši Blejski grad (preverite, kakšna je zamisel)

Novo na Metroplay: Tilen Artač o tem, zakaj je bilo težko imitirati Roberta Goloba in kako v resnici nastane vrhunska imitacija