D. D. | 20. 9. 2023, 07:00

Ste se kdaj vprašali, kako poteka odpoklic živil? (Poznamo korake)

Srdjan Zivulovic/Bobo/Profimedia/fotomontaža

Do napake lahko pride v kateremkoli koraku živilske verige. 

Odpoklici izdelkov se izvajajo na vseh področjih, saj 100-odstotne varnosti ni. Za večji del živil je pristojna Uprava za varno hrano, veterinarstvo in varstvo rastlin (UVHVVR), medtem ko posebne skupine živil, kot so prehranska dopolnila, otroška hrana, kozmetika, živila za posebne namene, igrače in popolne nadomestke v energijsko omejenih dietah, nadzoruje Zdravstveni inšpektorat Republike Slovenije (ZIRS). 

Kdo lahko odpokliče izdelke in kako poteka obveščanje?

Živilo lahko odpokliče inšpekcija, trgovec, proizvajalec ali distributer, ki je v nadzoru ali z analizami ugotovil, da je živilo nevarno. Medsebojno obveščanje nacionalnih nadzornih organov poteka ves čas, ko je izdelek v prodaji v državah članicah Evropske unije. 

 Proizvajalec ali distributer spornega živila mora obvezno prek medijev javnost obvestiti o odpoklicu.

Ko proizvajalec ali trgovec ugotovi, da je neko živilo nevarno, najprej obvesti nacionalni nadzorni organ in vse njegove partnerje. Vsi trgovci morajo nemudoma te izdelke umakniti s prodaje in jih poslati v uničenje. Proizvajalec ali distributer spornega živila mora obvezno preko medijev javnost obvestiti o odpoklicu. "Tako lahko potrošniki, ki so sporna živila že kupili, prepoznajo in jih ne uporabijo," pravijo na ZPS. 

Druga možnost je, da nevarno živilo ali izdelek odkrije nacionalni nadzorni organ v okviru svojega rednega preverjanja. Proizvajalec ali trgovec izvede postopek odpoklica, nadzorni organ nato javno objavi odpoklic na svoji spletni strani.

V primeru, da je izdelek v prodaji v več kot eni članici Evropske unije, se obvestilo o odpoklicu objavi tudi v sistemu za hitro izmenjavo informacij. 

Kaj se zgodi z odpoklicanimi izdelki?

Izdelki, ki so nevarni za uživanje so nemudoma odpoklicani s trga. V skladiščih so umaknjeni ali pa celo uničeni v okviru carinskega postopka, navaja ZPS. Po odpoklicu obstajajo različni postopki:

  • Živila, ki so nevarna zaradi nevarnih snovi (pesticidi in težke kovine), mikroorganizmov (patogenih), ki lahko povzročijo bolezni, ali tujkov v hrani (steklo), se morajo uničiti.
  • Živila, ki se odpokličejo oziroma umaknejo s trga zaradi ne deklariranih alergenov, se lahko vrnejo proizvajalcem in primerno označijo z dodatno nalepko.
  • Kadar je živilo nevarno zaradi nekega aditiva ali sestavine sestavljenega živila in je odpoklicano s trga, mora proizvajalec živila obvestiti tako distributerja oziroma prodajalca aditiva kot tudi inšpekcijske organe o nevarnem aditivu ali sestavini.

"Nato sledi odkrivanje izvora aditiva ali sestavine skozi celotno prehransko verigo. Pri tem morajo sodelovati inšpekcijske službe več držav, ki poskrbijo, da se aditiv ali sestavina umakne s trga," je zapisano na njihovi spletni strani. 

Kaj lahko storimo potrošniki, ko pride do odpoklica?

Zveza potrošnikov Slovenije svetuje, da odpoklicanega izdelka ne uporabljate. Lahko ga vrnete v trgovino, kjer ste ga kupili, trgovec pa vam je dolžan vrniti kupnino. Lahko ga vrnete celo v primeru, da ste ga že uporabljali ali deloma zaužili.

"V primeru, da trgovec ni izločil odpoklicanih izdelkov ali pa da vam ne prizna povrnitve kupnine, lahko o tem obvestite nadzorne organe," še navajajo na spletni strani.

Novo na Metroplay: "Zgodovine se moramo zavedati, da ne ponavljamo istih napak. Moramo pa jo zagotovo preseči" | Matej Grah