Patricija Fašalek | 13. 10. 2023, 08:02

Od "grdih" ortopedskih čevljev do najbolj ''kulskih'' sandalov: fenomen, ki je danes vreden milijarde evrov

Profimedia

Pogled na čevlje znamke Birkenstock ali 'birkice' nas ne pušča ravnodušne: kar je nekoč veljalo za resnično grd čevelj (in za mnoge še vedno je), je za druge udobna in lepa obutev. 

Novodobna Barbie iz popularnega filma Grete Gerwig na svoji pustolovščini, kjer spoznava sama sebe in realni svet, izstopi iz seksi visokih pet in se prepusti birkicam, ki jo popeljejo na globoko duhovno pot. Birkenstock je postal sinonim za pravo obutev, če se odpravljamo na "backpacking" izlet oziroma če se odločimo iz udobja vstopiti v osvajanje sveta. Za to pa potrebujemo čevlje, ki nas pri tem ne bodo ovirali. 

Še vedno velja, da obleka naredi človeka. Ljudje s svojim izborom oblačil in obutve svetu sporočamo, kakšne so naše vrednote, kakšne osebe si želimo biti, kaj nam je pomembno in na kaj smo v življenju pozorni. Če smo včasih znamko (ali njej podobne čevlje) našli na nogah hipijev, katerih se je v prejšnjih desetletjih držala negativna konotacija, so nove generacije, ki so zahtevale spremembe v našem dojemanju konzumerizma, podnebnih sprememb in živalskih pravic, prinesle odklon od preteklih lepotnih standardov oblačenja. 

Ljudje s svojim izborom oblačil in obutve svetu sporočamo, kakšne so naše vrednote.

Ljudje s svojim izborom oblačil in obutve svetu sporočamo, kakšne so naše vrednote.

Profimedia

Družbene spremembe prinašajo spremembe v modi

Lepe visoke pete predstavljajo glamur, modo, zabavo, medtem ko so birkice postale simbol udobnega, vzdržljivega in močnega. Bolj kot so ženske prehajale iz elegantnih čevljev in visokih pet v ravne podplate, ki jim omogočajo hitre premike, iznajdljive gibe in neomejene podvige, bolj so birkice pridobivale na svoji veljavi. Tako kot so se torej začele spreminjati naše prioritete in ženska vloga v družbi, se je oblikoval tudi okus za modno obutev. 

Znamka Birkenstock, ki je bila ustanovljena pred skoraj 250 leti, velja danes za eno najboljših in najbolj priljubljenih obuval na svetu, njena vrednost pa je izrazito zrastla v zadnjih letih. Podjetje je vredno 8,1 milijarde evrov, v javnost pa je pritekla novica, da bodo z njegovimi delnicami začeli trgovati na newyorški borzi. Cena bo 43 evra na delnico.

Prvotni cilj nemškega podjetja je bil poskrbeti za zdravje naših stopal.

Prvotni cilj nemškega podjetja je bil poskrbeti za zdravje naših stopal.

Profimedia

Nadomestilo mainstream komercialnim produktom

Prvotni cilj nemškega podjetja je bil poskrbeti za zdravje naših stopal, za proizvodnjo in oblikovanje pa so uporabili najnovejšo tehnologijo. Strankam so želeli omogočiti fleksibilen lok, ki bi izboljšal počutje, vendar pa so Evropejci začeli bolj ceniti njihov trud in kakovost izdelkov leta 1920, po skoraj 150 letih obstoja znamke. V sedemdesetih letih prejšnjega stoletja so začeli s proizvodnjo sandal in počasi so prehajali iz ortopedske obutve v območje mode. Pri preobrazbi jim je pomagal podjetnik Robert Lusk, ki je identificiral generacijske specifike protikultur in ugotovil, da si alternativci želijo udobno nadomestilo mainstream komercialnih produktov.

Večji sloves je znamka začela pridobivati v devetdesetih letih, njena popularnost pa se je večala tudi s pojavim drugih "grdih" čevljev znamke Ugg Azustralia oziroma po domače ugice. Ko pa so birkice obuli še slavni ljudje, kot sta igralec Jude Law in urednica britanskega Vouga Alexandra Shulmann, se je povpraševanje bliskovito povečalo. Danes se lahko birkice pohvalijo s stabilnim poslovanjem, njihova nošnja pa o človeku sporoča: vseeno mi je, kako izgledam, ker osvajam svet, pri tem pa mi je udobno in še videti sem šarmantno. 

Novo na Metroplay: Bojan Cvjetićanin o novem albumu, najbolj osebnih pesmih in kakšen je na domačem kavču