13. 5. 2022, 06:00
Dalija Sega o ustvarjanju nakita: "Nekateri kosi označujejo določeno življenjsko obdobje. So moji lastni mini dnevniki."
V okviru projekta Slovenski teden nakita, ki širši javnosti pobližje predstavlja sodobno oblikovanje nakita, smo govorili z njegovo vodjo za stike z javnostjo in priznano oblikovalko sodobnega nakita, Dalijo Sega.
Dalija Sega nam je zaupala več o njenem pogledu na to vrsto umetnosti, trendih znotraj nje in sodelovanju pri tem izvirnem projektu.
Življenjska pot vas je vodila od akademske kiparke do oblikovalke sodobnega nakita, pri čemer je pomembno vlogo odigralo sodelovanje z modno oblikovalko Matejo Benedetti. Nam lahko zaupate malce več o tem?
Po zaključeni akademiji in študiju kiparstva sem imela daljšo umetniško blokado. V trenutkih po diplomi nisem več jasno videla svoje poti, ustvaril se je nekakšen vakuum panike pred prihodnostjo. Znotraj tega nisem mogla ustvariti ničesar več, nato pa me je Mateja Benedetti povabila, da naredim kos nakita za tekmovanje Obleka za miss Slovenije za miss sveta. Izdelala sem prvi kos nakita in to je sprožilo v meni jasno željo, da nakit postane moj način ustvarjanja in moj medij za predajanje svojih konceptov in idej.
Koliko smo po vaših opažanjih v Sloveniji seznanjeni s področjem ustvarjanja nakita, onkraj koraka njegovega nakupa? Kako menite, da večina dojema nakit?
Menim, da je Slovenija žal še nekoliko "zadaj" pri razumevanju sodobnega in konceptualnega nakita. V zadnjih letih se je sicer okus ljudi že začel precej bolj nagibati k ročno izdelanemu nakitu, ki je unikaten in nosi v sebi zgodbo. Oblikovalci nakita se zelo trudimo z razstavami in projekti približati "drugačen" nakit širši publiki. Projekt Teden slovenskega nakita je namenjen predvsem temu, da smo vsi oblikovalci zbrani v enem projektu.
Kako vi razumete nakit? Obeležujete z njim pomembne življenjske dogodke in ga tudi sami podarjate?
Nakit uporabljam kot medij, skozi katerega pripovedujem lastne zgodbe, razmišljanja in občutke. Zame je kos nakita vedno "statement" (ang. izjava oz. izraz) in vsak kos nosim, ker mi nekaj pomeni ali pa izpostavi določen del mene. Vsekakor ga podarjam ob posebnih priložnostih svojih bližnjih in je moj najbolj oseben izraz pozornosti.
Navdih črpate predvsem iz narave. Je ena izmed nalog oblikovalca, da zapazi detajle, ki jih večina spregleda in iz njih naredi umetnost?
Pri oblikovanju vedno uporabim tiste stvari, ki mene osebno ganejo ali fascinirajo. Ko najdem novo strukturo, komaj čakam, da iz tega naredim kos nakita in prav neučakano pričakujem dokončan izdelek in se ga veselim kot otrok.
Katere svoje osebne pripovedi v zadnjem času skozi nakit najpogosteje komunicirate?
Določene kolekcije me spremljajo stalno, kot je denimo kolekcija Zgodba za pisavo, ki je nadaljevanje, odmev mojega diplomskega dela na kiparstvu, ko sem svojo osebno zgodbo, ki je bila do tistega trenutka tabu tema v naši družini, vžgala po površini stare omare in zgodbo dala na plan. Večina mojih zgodb govori o ljubezni, kot je recimo kolekcija Layers, ki nagovarja nosilca, naj sprejme sebe in drugega z vsemi našimi različnimi plastmi. Kolekcija Timeless dance govori o ljubezni izven prostora in časa, o posameznikih, ki se srečujejo in ljubijo znova in znova v vsakem novem življenju.
Trenutno sem naredila kolekcijo Fragile, ki je sestavljena iz obeskov, uhanov, prstanov in dveh lobanj. Vsi kosi v kolekciji so iz srebra, a imajo v sebi razpoke in se navidezno komaj držijo skupaj. Postavljeni v kompozicijo tvorijo večjo ogrlico, a vsak zase je neodvisen kos nakita. Moje razmišljanje pa je, da je vse, kar ljubimo, vse kar sanjamo, vse po čemer hrepenimo, tako zelo krhko in minljivo. Ta kompozicija je v sklopu Tedna slovenskega nakita razstavljena v Loliti na Eipprovi ulici. Tam sva z oblikovalko tekstila Arijano Gadžijev razstavili tudi kolekcijo In-between, ki je nastala v času korone in govori o sodelovanju in srečevanju dveh popolnoma različnih oblikovalk, v vmesnem prostoru, kjer se prepletava in ustvariva nekaj popolnoma novega in drugačnega.
Zanimanje za ustvarjanje nakita je pri mladih precejšnje – se po vaših opažanjih nakita lotevajo drugače ter presenečajo s svojim oblikovalnim stilom in tehnikami?
Vsekakor. Mladi vedno prinašajo svežo in inovativno energijo in res je lepo spremljati nove obraze ter nove stvaritve na področju oblikovanja nakita. Žal v Sloveniji ni študija oblikovanja nakita, tako da smo vsi samouki ali pa se nekako znajdemo in pobiramo znanja po različnih delavnicah in nepriznanih izobraževanjih.
Kakšni so novi trendi na področju oblikovanja nakita? Čedalje več se govori o trajnostnem nakitu, prav tako se širi uporaba novih tehnologij in pristopov.
Trajnostni nakit je ena od zanimivih smernic, kot tudi 3D oblikovanje in 3D tisk.
Osebno delam z eno najstarejših tehnik oblikovanja v vosku. Kot kiparki mi ta tehnologija še vedno najbolje leži, saj vsak kos posebej zmodeliram in oblikujem. Vsak oblikovalec pa najde tehniko ali več njih, ki so mu blizu. Nekateri oblikovalci imajo določeno rdečo nit skozi vsa leta oblikovanja, drugi stile spet menjajo in preizkušajo nove. Vse je konstruktivno.
Ste pomemben člen projekta Slovenski teden nakita, kjer med drugim skrbite za stike z javnostjo. Kako je prišlo do sodelovanja pri njem?
S pobudnico, organizatorko in vlečnim konjem projekta Teden slovenskega nakita Olgo Košico, se poznava od mojih začetkov dela z nakitom, saj me je ravno ona spoznala s potrebnimi tehnikami in orodjem ter mi pomagala pri mojih začetkih z oblikovanjem. Mislim, da imava obe podobno vizijo, da je na področju sodobnega nakita potrebno združiti oblikovalce in delati za skupno prepoznavnost.
Ko se je ponudila možnost za sodelovanje pri tem projektu, sem bila takoj navdušena, sploh po koronskem obdobju, ko se na področju razstav in projektov ni dogajalo praktično nič. Pri Tednu slovenskega nakita sodelujem kot vodja za stike z javnostjo. Sem pa znotraj tega projekta organizirala in postavila tudi razstavo slovenskega nakita s kamni z deli dvajsetih oblikovalcev na sejmu Minfos v Tržiču. Kot oblikovalka na Tednu slovenskega nakita predstavljam v slaščičarni Lolita dve kolekciji in sicer In-Between z Arijano Gadžijev in mojo kolekcijo Fragile.
Slovenski teden nakita povezuje oblikovalce nakita širom Slovenije in vzpostavlja povezave med njimi. Koliko je bilo dialoga med vami pred tem projektom in kaj lahko ta doprinese?
Pred projektom smo bili oblikovalci, ki že več let ustvarjamo nakit, med seboj povezani, saj smo že prej veliko razstavljali skupaj. Se je pa k projektu prijavilo veliko novih in mladih ustvarjalcev in kar nekaj izmed njih še nismo poznali. Tudi na razstavi, ki sem jo organizirala v Tržiču, sem z veseljem spoznavala meni neznane oblikovalce in njihova dela. Verjamem, da bo ta projekt združil tudi nas oblikovalce in nas bolj povezal med seboj.
Kaj iz programa tega projekta vas osebno najbolj nagovori?
Program je zelo pester in moram priznati, da si še nisem ogledala vseh razstav. Si bom pa vsekakor ogledala večino razstav in se resnično veselim srečanja z oblikovalci in njihovimi deli. Všeč mi je, da so v tem tednu na ogled tako mladi oblikovalci kot tudi "stari mački". Na ogled je tudi razstava ene najstarejših ikon slovenskega oblikovanja nakita Miše Jelnikar, ki je vsekakor vredna ogleda.
Urnik razstav ter delavnic in predavanj v sklopu projekta Slovenski teden nakita najdete TUKAJ.
Intervju je opravila Ajda Gregorc.